Hej. Kopplingen på BTD8 är en enkellamell 13". Handmanövern är av typ över-knäckning,det betyder rätt justerad
koppling är när dragmomentet för att "dra till" kopplingen förbi knäckningsläget är 8,5 kpm i handtaget .Kopplingen justeras - lossa låsblecket - två muttrar i justerringen ,släpp ner blecket så att taggarna inte greppar i kopplingshuset. Justerringen "den med knoppar på" är gängad i kopplingshuset - knackas lite försiktigt med stång på knoppen och tyngre
hammare medurs för ansättning och moturs för lättning - samtidigt som man känner på överknäckningen - att kopplingen "låser". Det går naturligtvis kolla med en dynaomometer att dragkraften är den rätta - det skall inte gå tungt dra till kopplingen,den är ju endel av manövreringen på en
Bandlastare och brukar få jobba på. Det finns inga mått därutöver för justering - det
spel som finns mellan bromsdisken "alltså det nitade bandet "och centralagrets
hus har ett lika fritt moment med ny eller sliten
lamell. Det viktiga är att hålla bromsdisken torr - att fjädern i manövern är frisk och drar.
Om axeln roterar ändå kan det vara hård ansättning eller lösa delar lossnat från lamellen eller att pilotlagret i svänghjulet är torrt och fastnar.Smörj måttligt på kopplingsfingrarna 3st och i centralagret samt pilotlagret. Lämna aldrig Bandlastaren med handmanövrerad koppling
- frikopplad men med
växel i och motorn igång,lägg i friläge och dra till kopplingen.
Mvh CG