Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBandschaktare/bandlastare

Luftning

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bandschaktare och bandlastare här

Medpower (trådstartaren)

#1 » 15:59:59, 07-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min bandtraktor står orubblig mitt på gräsmattan medan gården är i stort behov av snöröjning. Motorn tänder men går högst någon minut varefter den bluddrar och stannar. Ibland bluddrar den bara och går inte riktigt igång. Jag misstänkte först isbildning men nu har jag hällt i K-diesel och när jag matar fram bränslet så kan man höra hur dieseln rinner från tanken. Jag har haft loss ett bränslefilter och tänkte väl att luften så att säga går att tvingas genom systemet bara motorn drivs framåt (startförsök) ett tag.

Någon som vet hur luftningen utförs på en IH BTD8?
Bild

Inte min motor på bilden men systemet är i princip detsamma...
Användarvisningsbild
Medpower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:18, 04-10-2009
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: IH BTD-8 -63



arnold torparn

#2 » 16:13:19, 07-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

lossa luftskruven på filtret(10 eler11) nyckel några varv, vrid sedan tskruven på handpumpen och pumpafram disel, skall rinna ur luftskruven,stäng å försök att starta
Användarvisningsbild
arnold torparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:06:32, 28-01-2010
Ort: smålands gräns västergötland Norra Unnaryd
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo fl 6, hymas 42

dimorep

#3 » 17:10:38, 07-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna sen banjonippelen till returutg./ledningen på insp.pumpen (troligtvis den uppe till höger på pumpen enligt bilden) och pumpa ut resten av luften här.
Om motorn inte startar nu så får du öppna på spridarrören uppe vid varje spridare och köra på startmotorn tills här kommer rikligt med diesel ur all 4:a spridarrören. Skruva åt rören direkt efter du SLUTAT köra på starten och prova nu direkt att starta upp motorn igen.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Bandschaktare/bandlastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se