Här kommer lite bilder.
Här är
traktor kroppen uppallad från framaxeln så flänsen går fri.
Här är den gamla motorn på väg ur.
Sprucket
motorblock efter att ett överfall på en
vevstake hade slitits loss. Nedre delen av vevstaken uthamrad genom sidan på blocket. Upptäckte när jag rev motorn att vattenpumpen var helt sönderrostad i pumphuset.
Här syns det tydligt att flänsen ej går fri från framaxeln.
Hittade en motor som var i bättre skick, fick ta gamla toppen på grund av att två ventilsäten var väldigt sönderrostade på den nya. annars var den i ok skick. Toppen till den "nya" motorn har nog blivit renoverad för att alla ventilstyrningar var väldigt bra, men säkert stått många år efter detta utan täckt
avgasrör.
Gamla motorn hade inga fungerande glödstift. Man körde startmotorn på två serie kopplade 12V batterier och använde sig av startgas för att försöka få den att gå igång. Riktigt tjurig att gå igång.
Efter montering av "nya" motorn, haft isär och rengjort startmotorn och syna kol och att dom rör sig lätt, konverterat till moderna glödstift så går den "nya" igång efter två varv på startmotorn med endast ett 12V
batteri. Man får efterglödga lite den första halvminuten när den har startat innan den går riktigt rent. Jag var lite orolig att startmotorn fått för mycket stryk när man kört den på 24V men det verkar som att den har klarat sig.
Mycket har hunnits gå igenom på denna gamla maskin men det finns mycket kvar som behöver åtgärdas.
Här är han tillbaka och hänger på skampålen för att åtgärda hjulbultarna på ena drivhjulet. Alla var lös och gick inte att dra åt. Alla har blivit så nötta så jag visste att det var tvungets att göra något åt det men jag var ju givetvis ivrig att provköra lite efter motorbytet och då gick dom av. Jag hade koll på dom och 5 st (två var av sedan innan) gick av på 20 minuter. Gängorna i traktorkroppen är uppnötta som håller huset för styrbromsarna. Undrar om detta hänger ihop med hjulbultarna. Allt detta skall nog kunna åtgärdas. Största utmaningen blir nog att försöka hitta nya packboxar. Det smyg läkte lite innan men inte mer än att det räckte att kolla och fylla lite innan man skulle använda den men jag tror att den fick sig en omgång vid bärgningen då bandet spände hjulet mycket i sidled när man skulle svänga och bandet ville börja klättra av. Jag skall se när jag har fått loss dom.
Jag har även en gammal
schaktare som var donator för den förra ägaren.