Sida 1 av 1

IH BTD6 1953 Drott lastare Knep att demontera slutväxel

InläggPostat: 00:26:59, 02-06-2014
av kpj
Hej.
Behöver demontera slutväxelhuset. Jag gjorde detta på andra sidan för ett år sedan och då demonterade jag hela bandkasetten (balk med bärrullar och framhjul) från framaxeln. Då traktorn har spenderat dom senaste 40 åren på en ö i Luleå skärgård med allt vad det innebär med rost och bristande underhåll, så var detta ganska besvärligt. Nu undrar jag om det finns nått knep för att få det tillräcklika utrymmet för att kunna demontera drev och kåpor från axeln utan att demontera bandkasettan.
Jag har bytt motor och där blev man tvungen att lyfta traktorkroppen från framaxeln för att kunna få ur motorn. Flänsen som är skruvad i sprängkåpan gick ner bakom framaxeln.

Nu undrar jag om det finns något likvärdigt sätt för att lura sig förbi. :klia:

Försökte bifoga lite bilder från nu och från motorbytet men det började inte att ladda upp.
Jag är trött så det får tyvärr bli vid senare tillfälle.

Re: IH BTD6 1953 Drott lastare Knep att demontera slutväxel

InläggPostat: 07:55:48, 02-06-2014
av kpj
Efter att ha sovit på saken funderar jag på om det inte funkar om man tar loss bandet på andra sidan, släpper traktorkroppen från framaxeln, lossar bak där slutväxel/bakaxel sitter fast i bandmeden/bandkasetten och höjer hela traktorn från banden så det går fritt. Borde gå och dessutom mindre jobb då allt detta redan varit löst det senaste året och infettat vid montering.
Någon med erfarenhet av detta?
Kim
Ska lägga in bilder när jag är vid en dator i kväll.

Re: IH BTD6 1953 Drott lastare Knep att demontera slutväxel

InläggPostat: 00:47:29, 03-06-2014
av kpj
Här kommer lite bilder.

Här är traktor kroppen uppallad från framaxeln så flänsen går fri.
Bild

Här är den gamla motorn på väg ur.
Bild
Sprucket motorblock efter att ett överfall på en vevstake hade slitits loss. Nedre delen av vevstaken uthamrad genom sidan på blocket. Upptäckte när jag rev motorn att vattenpumpen var helt sönderrostad i pumphuset.
Bild

Här syns det tydligt att flänsen ej går fri från framaxeln.
Bild

Hittade en motor som var i bättre skick, fick ta gamla toppen på grund av att två ventilsäten var väldigt sönderrostade på den nya. annars var den i ok skick. Toppen till den "nya" motorn har nog blivit renoverad för att alla ventilstyrningar var väldigt bra, men säkert stått många år efter detta utan täckt avgasrör.

Gamla motorn hade inga fungerande glödstift. Man körde startmotorn på två serie kopplade 12V batterier och använde sig av startgas för att försöka få den att gå igång. Riktigt tjurig att gå igång.
Efter montering av "nya" motorn, haft isär och rengjort startmotorn och syna kol och att dom rör sig lätt, konverterat till moderna glödstift så går den "nya" igång efter två varv på startmotorn med endast ett 12V batteri. Man får efterglödga lite den första halvminuten när den har startat innan den går riktigt rent. Jag var lite orolig att startmotorn fått för mycket stryk när man kört den på 24V men det verkar som att den har klarat sig.

Mycket har hunnits gå igenom på denna gamla maskin men det finns mycket kvar som behöver åtgärdas.

Här är han tillbaka och hänger på skampålen för att åtgärda hjulbultarna på ena drivhjulet. Alla var lös och gick inte att dra åt. Alla har blivit så nötta så jag visste att det var tvungets att göra något åt det men jag var ju givetvis ivrig att provköra lite efter motorbytet och då gick dom av. Jag hade koll på dom och 5 st (två var av sedan innan) gick av på 20 minuter. Gängorna i traktorkroppen är uppnötta som håller huset för styrbromsarna. Undrar om detta hänger ihop med hjulbultarna. Allt detta skall nog kunna åtgärdas. Största utmaningen blir nog att försöka hitta nya packboxar. Det smyg läkte lite innan men inte mer än att det räckte att kolla och fylla lite innan man skulle använda den men jag tror att den fick sig en omgång vid bärgningen då bandet spände hjulet mycket i sidled när man skulle svänga och bandet ville börja klättra av. Jag skall se när jag har fått loss dom.
Bild

Bild

Jag har även en gammal schaktare som var donator för den förra ägaren.

Bild

Re: IH BTD6 1953 Drott lastare Knep att demontera slutväxel

InläggPostat: 12:01:40, 04-06-2014
av Detroit
Härligt att se folk som du som gillar att hålla liv i gamla rariteter som dessa ! Kör på!
/ Christian

Re: IH BTD6 1953 Drott lastare Knep att demontera slutväxel

InläggPostat: 23:04:55, 05-09-2015
av Øyvind 1975
kpj skrev:

Hittade en motor som var i bättre skick, fick ta gamla toppen på grund av att två ventilsäten var väldigt sönderrostade på den nya. annars var den i ok skick. Toppen till den "nya" motorn har nog blivit renoverad för att alla ventilstyrningar var väldigt bra, men säkert stått många år efter detta utan täckt avgasrör.

Gamla motorn hade inga fungerande glödstift. Man körde startmotorn på två serie kopplade 12V batterier och använde sig av startgas för att försöka få den att gå igång. Riktigt tjurig att gå igång.
Efter montering av "nya" motorn, haft isär och rengjort startmotorn och syna kol och att dom rör sig lätt, konverterat till moderna glödstift så går den "nya" igång efter två varv på startmotorn med endast ett 12V batteri. Man får efterglödga lite den första halvminuten när den har startat innan den går riktigt rent. Jag var lite orolig att startmotorn fått för mycket stryk när man kört den på 24V men det verkar som att den har klarat sig.

Mycket har hunnits gå igenom på denna gamla maskin men det finns mycket kvar som behöver åtgärdas.

Här är han tillbaka och hänger på skampålen för att åtgärda hjulbultarna på ena drivhjulet. Alla var lös och gick inte att dra åt. Alla har blivit så nötta så jag visste att det var tvungets att göra något åt det men jag var ju givetvis ivrig att provköra lite efter motorbytet och då gick dom av. Jag hade koll på dom och 5 st (två var av sedan innan) gick av på 20 minuter. Gängorna i traktorkroppen är uppnötta som håller huset för styrbromsarna. Undrar om detta hänger ihop med hjulbultarna. Allt detta skall nog kunna åtgärdas. Största utmaningen blir nog att försöka hitta nya packboxar. Det smyg läkte lite innan men inte mer än att det räckte att kolla och fylla lite innan man skulle använda den men jag tror att den fick sig en omgång vid bärgningen då bandet spände hjulet mycket i sidled när man skulle svänga och bandet ville börja klättra av. Jag skall se när jag har fått loss dom.


Hei. Ser at du har hatt mye arbeid med din IH BTD6, og det er veldig bra du reparerer den. Ser du skriver du har byttet til moderne glødeplugger (glödstift), og at den ble mye mer lettstartet. Kan du huske typebetegnelsen på de nye glødepluggene?

Vi har en IH BTD6 der glødepluggene ikke fungerer, og den er dermed veldig tungstartet. Bruker motorvarmer og varmluftpistol i luftinntaket på den ved kaldstart. Så det er veldig interessant å få vite hva slags glødeplugger man kan montere på den.

Vi har forøvrig en annen BTD6, en delemaskin. Mange deler finnes fortsatt på den.
Mvh Øyvind

Re: IH BTD6 1953 Drott lastare Knep att demontera slutväxel

InläggPostat: 15:32:28, 07-09-2015
av kpj
Hej. Jag beställde från detta ställe http://www.forge-services.co.uk/ . Delarna heter FS63291 Glow Plug Conversion Kit - BD264/281, B450.
Jag har för mig att det kostade ca 1500 kr till sverige, men jag kan minnas fel där. Funkar kanonbra värt varenda krona.
Det har stått lite stilla här då jag saknat ett drev. Jag har fått tag på ett men inte hämtat det än.
Har en lite större bandlastare också som jag har använt flitigt ih 175b med 4 i 1 skopa. måste ha varit en mycket bra maskin på sin tid.
Ska ta tag och göra btd6 klar också. Den har jag gott igenom så mycket så den skall jag behålla sen och ha kvar till små jobb på gården.

Re: IH BTD6 1953 Drott lastare Knep att demontera slutväxel

InläggPostat: 16:09:04, 12-05-2021
av erik51
Är det någon som har en ventilkåpa till motor bd264,till salu till bdt 6 drott bandlastare? Erik. Email: erik.asplund51@gmail.com

Re: IH BTD6 1953 Drott lastare Knep att demontera slutväxel

InläggPostat: 16:10:02, 12-05-2021
av erik51
Är det någon som har en ventilkåpa till motor bd264,till salu till bdt 6 drott bandlastare? Erik. Email: erik.asplund51@gmail.com

Re: IH BTD6 1953 Drott lastare Knep att demontera slutväxel

InläggPostat: 01:17:28, 14-05-2021
av Øyvind 1975
Har sannsynligvis et toppdeksel/ventilkåpa til Bd264-motor.
Mvh Øyvind

Re: IH BTD6 1953 Drott lastare Knep att demontera slutväxel

InläggPostat: 07:11:09, 04-06-2023
av Folke2016
Hej söker en Startmotor till en sådan maskin