Tok av sprockethjulet i går. Grunnen til denne operasjonen er som tidligere nevnt at det var oljelekkasje fra sluttgearet på innsiden av sprockethjulet.
Ifølge papirene på dozeren har sluttgearet på denne siden vært demontert før på grunn av lagerbyte på inngående aksel til sluttgearet. Tydligvis har mutteren som holder sprockethjulet vært dratt for lite ved montering. På grunn av dette har det vært bevegelse i hjulet slik at splines'n på ytterste del av det er slitt. Akselhylsen som kommer ut fra gearet er slitt mindre, men også her vises det slitasje på ytterste delen.
Oljelekkasjen kom sikkert som følge av bevegelsen som har vært, tetningsringene var sprukket.
Å skifte både sprockethjul og akselhylse kommer fort på flere titusen. Finns det noe alternativ for å få det til å bli stabilt med eksisterende deler?
Å dra mutteren etter rett moment vil nok hjelpe, men sansynligvis ikke nok.
Dozeren vil nok ikke gå mer enn ca 100 timer i året på sikt.