Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBandschaktare/bandlastare

Ny maskin til gården: Komatsu D65P-6 1978 mod.

91 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera bandschaktare och bandlastare här

Bjørn (trådstartaren)

#76 » 09:15:13, 01-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Hur tror du andra sidan ser ut med tanke på splinesslitage? Kanske borde kollas, fast det tydligen är lite mycket jobb...


Andre siden "tror" jeg er bra, for om det blir splinesslitasje og bevegelse i hjulet så blir det oljelekkasje rett fort. Andre siden er 100% tett.




Gustavors skrev:
Det jag vill komma till är hur ser det ut i slutväxeln? det är inte så att den börjar ge sig och det är därför som kil-kuggen börjar nötas ned?

MVH

Håkan


Var ikke klar over forskjellen mellom kil-kugg og splines.
Når jeg først har begynt å kalle det for splines så tror jeg at jeg fortsetter med det i denne tråden, men greit å få forklart forskjellen :thumme:

Angående sluttgearet så snakket jeg nyss med tidligare egare av dozeren. Det var han som hadde skiftet lager i sluttgearet etter at han kjøpte den i 1998 og han mente å huske at sluttgearet ellers var i bra skikk. Men allerede den gangen var det glapp på splines'n, han hadde undersøkt pris på aksel og hjul, men syntes det var for dyrt og prøvde med en type loctite. Muligens hadde han dratt mutteren for lite, ihvertfall har det gitt seg iløpet av de 500 timene dozeren har gått siden den gang.

Opplagringen i sluttgearet tror jeg klarer belastningen rett bra. Men splines'n får ekstra belastning/bending i og med at kuggkransen på hjulet er forskøvet ganske mye ut i aksialrettning i forhold til splines'n. Standarddozeren med smalere belter antar jeg har et "rettere" hjul.

Om hjulet beveger seg litt på splines'n er ingen katastrofe i seg selv, men tetningen tåler ikke så mye bevegelse før det blir oljelekkasje og det blir tildels stor oljelekkasje. Det er ikke bra.
Skal undersøke eksakte delepriser i morgen, har bare fått antydninger til nå.

1 person gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1



Robban_C

#77 » 09:15:29, 01-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bjørn (trådstartaren)

#78 » 10:04:53, 09-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått pris på deler.

Pris på nytt sprockethjul og akselhylse utgjør tilsammen 44.000,- NOK + moms.

Vi prøver med loctite i denne omgang, om det ikke holder så demonterer vi til høsten. Og da vet vi om et mekanisk verksted som tar en reperasjon på eksisterende deler til en mer fornuftig pris.
Har bestillt tetninger og øvrige deler.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

MN

#79 » 12:01:36, 09-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat med leverantörer i USA? Kan skilja enormt.

MVH
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Bjørn (trådstartaren)

#80 » 17:33:15, 09-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Kollat med leverantörer i USA? Kan skilja enormt.

MVH
MN


Nei har ikke det, men det kan faktisk være en god ide :thumme:
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Bjørn (trådstartaren)

#81 » 12:20:28, 15-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har omsider blitt tid til å se på komatsun igjen, første del av sommeren går som vanlig med til grashøsting, oppordning av betesmarker med mere.

Har fundert mye på løsning med loctite eller ikke, men endte opp med å montere uten. Undersøkte med en produktspesialist fra loctite, og om det skal ha noen hensikt så må en gå for en tokomponentvariant ettersom glappet er betydelig. Om den skulle feste godt kan det muligens bli et h*lv*te å demontere igjen om noe annet skulle skje.

Det ser også ut som at slitasjen ikke er så stor som først antatt, men at det er et visst glapp fra børjan. Vet ikke hvorfor, men kan det ha blitt byttet hjul som ikke stemmer så godt overens med akslingen? Skråfasen som synes innvendig i hjulet er faktisk maskinert og kommer ikke av slitasje som jeg først trodde.
En annen ting er at slines'n blir oljesmurt ettersom tetningene sitter på utsiden og det er fritt fram for olje ut dit.

Lekkasjen kom av at hjulet var løst, noe som skyldtes at forrige egaren ikke hadde dratt til nok etter at han hadde skiftet lager i sluttgearet.
Mutteren er dratt som f*n nå :grin: Momentet skal være på 1600 til 1900Nm og skal ligge i øvre del av det nå etter beregningene vi gjorde med vekt og arm. Så med nye tetninger får vi håpe at det fungerer, om det blir lekkasje på nytt så blir det eventuellt vinterarbeid og da med litt mer omfattende tiltak.









Bild

Bild

Måtte tilvirke en nøkkel da den ikke fantes i verktøysortemanget til biltema :mrgreen:


Bild

Bild

Har skiftet noen ruller som var dårlig.

Gjenstår bare å få montert sammen resten.

1 person gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Bjørn (trådstartaren)

#82 » 22:44:44, 15-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder fra kveldens gjøremål.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Det var alt for i dag :)
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Bjørn Inge

#83 » 19:42:47, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

hvordan ble reperasjonen? har en d50 på handen med oppbrukte styre clutsh og utslitt kjeder. er det kurant og få tak i deler til så gamle maskiner?
Bjørn Inge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:21:14, 25-10-2012
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: http://maskinisten.net/viewtopic.php?t=50471

Hitachi ex 60
jd 2040
tajfun 400

Bjørn (trådstartaren)

#84 » 23:37:29, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bjørn Inge skrev:hvordan ble reperasjonen? har en d50 på handen med oppbrukte styre clutsh og utslitt kjeder. er det kurant og få tak i deler til så gamle maskiner?


Hei! Det holdt tett ei stund før det ble en del lekkasje igjen, splinesen er vel for glapp til at tetningene holder. Blir en mer omfattende reperasjon etterhvert, men har ikke blitt prioritert enda. Har blitt rutine å fylle etter olje på sluttgearet :grin:

Tror ikke det er noe problem å få tak i deler til hverken gamle cat eller komatsudozere. Han jeg snakket med på hesselberg sa at han ikke hadde vært borti att det ikke var å få deler til gamle dozere, men at leveringstiden kunne bli lengre hvis det var noe ukurant. Finns forøvrig mange plasser å kjøpe deler på nettet hvis man er sikker på hvilket delenr. man skal ha.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Bjørn Inge

#85 » 20:33:14, 16-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok takk for svar, du får forsete å legge ut bilder til oss, gir mye inspirasjon :)
Bjørn Inge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:21:14, 25-10-2012
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: http://maskinisten.net/viewtopic.php?t=50471

Hitachi ex 60
jd 2040
tajfun 400

Trondos

#86 » 10:16:17, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående splines, så fins det mange standarder. Her i Europa er DIN5480 mest vanlig.
Denne standarden gir splines som i prinsippet har samme evolventform som et tannhjul.

Men det er ikke så godt å vite hva som er brukt på en maskin laget av et japansk konsern med fabrikker på flere kontinenter..?

Uansett, ideen som slo meg når jeg så dette, var at kanskje det kan være et alternativ å dreie bort splines både i sprocket og på akslingen, og montere en Ringfeder eller noe lignende. http://www.ringfeder.com/en/internation ... ringfeder/

En sånn Ringfeder er sikkert ikke gratis den heller, men jeg har jobbet på et firma som brukte slike for å feste tannhjul (kugghjul) på akslinger på store offshorevinsjer, så at de greier momentet er jeg ikke i tvil om.
Men det er ikke sikkert en sparer noe, pengene, og ikke minst tiden, flyr fort når en skal begynne å modifisere også... :slag:
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Bjørn (trådstartaren)

#87 » 12:11:38, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja har vært inne på tanke om å modifisere jeg også, vet av en som driver med litt spesialoppdrag til særdeles greie priser, men har ikke snakket med ham enda. Er heller ikke sikker på om han har stor nok dreiebenk (svarv)

Tror egentlig at den beste løsningen blir å kjøpe orginaldeler, finns en del oppdrag for dozeren rundt omkring så det lar seg gjøre å kjøre inn kostnadene igjen. Komatsun gikk 50tim. i forbindelse med tomtearbeid til et fjørfehus i fjor høst og det finns flere oppdrag, så litt vedlikeholdskostnader må en regne med :grin:

Det egentlige problemet tror jeg er at sprockethjulet er skiftet en gang og at det er montert ett hjul med feil delenr. Om jeg ikke tar feil så er sprockethjulet som står på nå beregnet på en D65P-7, den har litt større diameter på splinesen enn D65P-6.
Da jeg sjekket med hesselberg ble det full forvirring omkring delenr på akselhylse og sprockethjul, jeg har orginal delekatalog til den, men flere av delenumrene er utgått og har blitt erstattet av nye delenr og det finns flere alternativ oppgitt til samme dozer. Derfor tar jeg ikke sjansen på å bestille fra utlandet før jeg er sikker på hvilket delenr som stemmer på akselhylse og sprockethjul.

Om noen er gode på delenr til komatsu så er jeg interesert i å høre, men må sjekke serienr igjen, tror det starter på 34tusen og noe :smile:
Er muligens samme delene til D60P-6


Bild
Bild
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Bjørn (trådstartaren)

#88 » 23:14:17, 26-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Begynte å demontere litt for bremse og styrekløtchoverhaling i dag :smile:


Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Bjørn (trådstartaren)

#89 » 21:59:22, 27-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart for å løfte opp styrekløtcher nå.


Bild
Bild
Bild


Greit med stor blåsepistol :grin:

4 personer gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Martin Ringius

#90 » 20:10:09, 13-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

mycket intressant tråd björn! Hur går det med maskinen, har du fått ihopa den så att du kan köra nu i sommar?
Martin Ringius
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:19:47, 27-03-2006
Ort: Skurup
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H9B
H10B
H14B
H16D
L50


Återgå till Bandschaktare/bandlastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se