Sida 5 av 7

Sv: Ny maskin til gården: Komatsu D65P-6 1978 mod.

InläggPostat: 13:55:44, 29-04-2012
av Bjørn
Tok av sprockethjulet i går. Grunnen til denne operasjonen er som tidligere nevnt at det var oljelekkasje fra sluttgearet på innsiden av sprockethjulet.

Ifølge papirene på dozeren har sluttgearet på denne siden vært demontert før på grunn av lagerbyte på inngående aksel til sluttgearet. Tydligvis har mutteren som holder sprockethjulet vært dratt for lite ved montering. På grunn av dette har det vært bevegelse i hjulet slik at splines'n på ytterste del av det er slitt. Akselhylsen som kommer ut fra gearet er slitt mindre, men også her vises det slitasje på ytterste delen.

Oljelekkasjen kom sikkert som følge av bevegelsen som har vært, tetningsringene var sprukket.

Å skifte både sprockethjul og akselhylse kommer fort på flere titusen. Finns det noe alternativ for å få det til å bli stabilt med eksisterende deler?
Å dra mutteren etter rett moment vil nok hjelpe, men sansynligvis ikke nok.

Dozeren vil nok ikke gå mer enn ca 100 timer i året på sikt.






Bild

Bild

Bild

Bild

Sv: Ny maskin til gården: Komatsu D65P-6 1978 mod.

InläggPostat: 07:43:37, 30-04-2012
av ja-bond77
Trist läge. Har inga idéer själv annat än att "gasa tills det rasar". Vem vet, det kanske håller många år det där ännu. Har du möjlighet att kontrollera åtdragningen framöver, på plats utan att tömma oljan?

InläggPostat: 08:13:02, 30-04-2012
av Robban_C
Kan man tänka sig att du vid montering fyller glappet med bussningsmontering, typ Loctite 638 eller liknande? Då kan det inte röra sig och därmed kan det inte förvärras men du måste värma alltihop till 150-200 grader om du ska kunna demontera i framtiden.
Det kommer nog att gå åt en hel del Loctite och det är dyrt men det är ännu dyrare att byta en massa delar.

Sv: Ny maskin til gården: Komatsu D65P-6 1978 mod.

InläggPostat: 11:07:34, 30-04-2012
av ja-bond77
Funderade faktiskt på det där själv också... :klia: Men jag undrar om det faktiskt håller på ett sådant ställe. Kan man inte tänka sig att det behövs lite mikroskopisk rörelsemån i en sådan splinesfattning? Typ pga vibrationer i axlar/lager osv... Har ingen direkt uppfattning om hur hårt det där 638 är...

InläggPostat: 11:19:28, 30-04-2012
av Robban_C
638 är så pass hårt att det knappast inte blir nån rörelse alls.
Ja, jag vet att det är stora krafter där men det är stora ytor också och 638 ger verkligen en oerhört hård låsning.
Jag tror i alla fall att den lösningen kan vara värd att undersöka lite mer.

Sv: Ny maskin til gården: Komatsu D65P-6 1978 mod.

InläggPostat: 13:25:46, 30-04-2012
av Bjørn
Har fundert på loctite selv, brukte 638 ved montering av en bussning på gravemaskina og den sitter som støpt ennå. Men tror glappet på splines'n er for stort for 638 da den tar opp til 0,25mm.

Derimot så fant jeg en tokomponenttype som heter "loctite hysol 3478" som er metallfyllt epoxy. Den skal gå å bruke ved større glapp, sansynligvis en type kjemisk metall.

Se side 16 og 18 på denne pdf:

http://www.henkel.no/non/content_data/S ... 301105.pdf

Undres bare på om det bli et h*lv*t* å demontere igjen om den fester godt. Men orginalt finns det en hydraulisk avdrager som det skulle være enkelt å konstruere selv. Dessuten slipper sikkert denne også ved varme.

En annen ide er å i tillegg legge på 3-4 sveiser mellom mutter og hjul etter montering da vil mutteren låse hjulet mot akselen og glappet er hovedsaklig på den siden. Eventuellt dette kombinert med loctite, men vet ikke om det er noen god ide.
Sveisen er enkel å slipe opp ved eventuell senere demontering.




ja-bond77 skrev:Trist läge. Har inga idéer själv annat än att "gasa tills det rasar". Vem vet, det kanske håller många år det där ännu. Har du möjlighet att kontrollera åtdragningen framöver, på plats utan att tömma oljan?



Å kontroller åtdragningen er ingen enkel jobb med beltevangen montert, da blir det eventuellt med dor og slegge ettersom det ikke går å bruke orginalverktøy.

InläggPostat: 13:31:39, 30-04-2012
av Robban_C
Det finns andra Loctite förutom 638 som fyller ännu mer.
Själv har jag dåligt förtroende för epoxyprodukter, kemisk metall med mer.

Svetsning av såna där saker brukar jag försöka undvika eftersom det känns som om man riskerar att skada andra delar ännu mer om inte svetsen håller.

Sv: Ny maskin til gården: Komatsu D65P-6 1978 mod.

InläggPostat: 14:24:48, 30-04-2012
av Bjørn
Ja muligens ingen bra løsning med sveis, det som kan skje er vel at gjengene kan få stryk.

InläggPostat: 18:21:23, 30-04-2012
av surkuse
Jag förstår inte problemet, det är långa splines på axeln och i hjulet, för att splines skall slitas på detdär sättet måste hjulet kunna vicka på axeln se till att hjulet sitter fast!
Om axeln är så nött att det inte är möjligt att få hjulet att sitta fast så rekomenderas byte av axeln.

Tillägg:
Jag skulle inte försöka med locktite eller epoxibaserade medel på en sådan skada då de oftas mjuknar och släpper då de blir varma och varmt kommer det att bli om hjulet vill röra påsig.

InläggPostat: 21:49:10, 30-04-2012
av Bjørn
surkuse skrev:Jag förstår inte problemet, det är långa splines på axeln och i hjulet, för att splines skall slitas på detdär sättet måste hjulet kunna vicka på axeln se till att hjulet sitter fast!
Om axeln är så nött att det inte är möjligt att få hjulet att sitta fast så rekomenderas byte av axeln.


Splines'n er slitt, men mest i sprockethjulet. På grunn av at det er en LGP dozer så bygger hjulet mer utover og derav mere bending på splines'n, især når det først har blitt glapp.

Om det hadde vært en dozer som har gått 8 timer daglig året rundt så har det blitt skiftet både aksling og hjul, og det kanskje blir skiftet på sikt. Men akkurat nå passer det dårlig å spandere 40-50 tusen NOK i deler for å kjøre 150 timer på nyodlingen i sommer, derfor blir det kanskje litt fuskmek nå. Hjulet og akslingen er slitt fra før og det burde ikke være større sjanse for havari på andre deler fordi om vi kjører en sommer ekstra. Å dele beltet og å løfte bort beltevangen var ikke så stort arbeid, så om det blir en runde til på det senere går bra.

Opprinnelig var planen å skifte kun tetning da jeg fikk se slitasjen på hjulet og akslingen.

Sv: Ny maskin til gården: Komatsu D65P-6 1978 mod.

InläggPostat: 07:47:05, 01-05-2012
av ja-bond77
Hur tror du andra sidan ser ut med tanke på splinesslitage? Kanske borde kollas, fast det tydligen är lite mycket jobb...

Re: Ny maskin til gården: Komatsu D65P-6 1978 mod.

InläggPostat: 08:19:27, 01-05-2012
av Gustavors
Två små "saker"

Jag tror den rätta benämningen är kil-kugg och inte splines i detta fallet.

Det ser rätt lika ut som på slutväxlarna till centurion-stridsvagnen, och där hade vi lite trassel med att man drog fast drivhjulet med kraft, men att axeln inne i slutväxeln satt med typ vanliga kullager som inte var bra på att ta upp ett sido-moment.

DVS. det gav sig till sist och det blev glappt.

Det jag vill komma till är hur ser det ut i slutväxeln? det är inte så att den börjar ge sig och det är därför som kil-kuggen börjar nötas ned?

MVH

Håkan

InläggPostat: 08:23:45, 01-05-2012
av Robban_C
Vad är det för skillnad på kilkugg och splines? Jag har aldrig hört uttrycket "kilkugg" tidigare.

InläggPostat: 08:27:35, 01-05-2012
av tracker
Har fixat splinesglapp med typ plastic padding flera gånger och bara det är stumt och välfyllt så håller det länge, har även varit tvungen att demontera och det har fungerat ganska bra i.o.m. att det är splines och kraften blir åt rätt håll.

Re: Ny maskin til gården: Komatsu D65P-6 1978 mod.

InläggPostat: 08:33:07, 01-05-2012
av Gustavors
Bra fråga.

Splines = Raka kanter Motsv. PTO-axel 90 grader mot den drivande axeln.

Kilkugg = Snedskurna kanter i vinkel mot drivande axel.

Strdsvagnarna hade både och (Beroende på när de var tillverkade) men kil-kuggen kunde överföra mer kraft)

Håkan

(Hittar inte min karlebo idag = Handikappad)

Tillägg, Jag misstänker att splines har övertagits som term, och beskriver funktionen övergripande? Ni vet som Bobcat är för gemene man!