Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBandschaktare/bandlastare

Bandlastare - bilder/ filmer mm

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bandschaktare och bandlastare här

fendt (trådstartaren)

#1 » 19:52:03, 13-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Bandlastare är multifunktionell maskiner som bland annat kan bära, lasta, gräva, justera eller utföra specialuppdrag med diverse utrustningar.
Syftet med denna tråd är att uppmuntra till publicering av bilder och filmer på bandlastare. Spelar ingen roll vilket märke eller årsmodell det är på maskinerna på publicerade bilder/ filmer. Är det någon här på maskinisten som i sitt jobb kör/ äger en bandlastare?


Jag lägger upp bilder på nyare Caterpillar bandlastare:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fendt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:49, 24-04-2008
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



fendt (trådstartaren)

#2 » 18:47:34, 04-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen,
Några bilder med bandlastare, nya Liebherr och John Deere:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
fendt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:49, 24-04-2008
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fendt (trådstartaren)

#3 » 07:22:05, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fendt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:49, 24-04-2008
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fendt (trådstartaren)

#4 » 07:23:52, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Caterpillar 963d bandlastare:

https://www.youtube.com/watch?v=N3_OBU0BFiQ
Användarvisningsbild
fendt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:49, 24-04-2008
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fendt (trådstartaren)

#5 » 07:25:15, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
fendt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:49, 24-04-2008
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Kotten

#6 » 07:39:20, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Här är våra gamla caterpillar 955, tror den var från slutet av 60 talet! Räddade den för några år sedan från skroten, roligaste maskinen jag kört faktiskt. Tyvärr är motorn kass, äter vevlager så har för mig man skulle behöva byta vevaxel eller hela motor, dock är detta den mest kompakta maskinen man kan hitta och är byggd så att du inte alls ska kunna komma åt motorn utan att mirakulöst ta dig förbi lastaren mm. Hade velat fixa den men pappa har inte tid, och jag känner inte att jag kan sånt än. Hoppas på en ny räddare! Fungerade perfekt när den ställdes för ca 2-3 år sen.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Stridis2

#7 » 11:52:34, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:...Hade velat fixa den men pappa har inte tid, och jag känner inte att jag kan sånt än. Hoppas på en ny räddare! ...


Det magiska ordet är än. Hur många här inne tror du kunde skruva första gången man dök in i en mopedmotor, dator, ljuseffekt eller vad det nu är man skruvar i? Ta det lugnt, tänk efter innan, fotografera mycket (både för att själv kunna komma ihåg hur sakerna satt och för att vi andra här på M ska ha något att titta på), håll sakerna rena och fråga om det du inte kan. Ett perfekt projekt att börja med. Ni verkar ju ha både lyfthjälpmedel och verktyg, och framför allt så är ni inte i akut behov av maskinen. Får du ihop den så är det jättebra och går det åt skogen så ville din pappa ändå skrota den. :vissla: Kanske bara kolla först att det går att få tag på utbytesmotor (Bathso?) och / eller delar.
Nu vill vi se en projekttråd! :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magirus

#8 » 22:23:35, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
Kotten skrev:...Hade velat fixa den men pappa har inte tid, och jag känner inte att jag kan sånt än. Hoppas på en ny räddare! ...


Det magiska ordet är än. Hur många här inne tror du kunde skruva första gången man dök in i en mopedmotor, dator, ljuseffekt eller vad det nu är man skruvar i?


Så sant!! :shake_hands:


Stridis2 skrev: Ta det lugnt, tänk efter innan, fotografera mycket (både för att själv kunna komma ihåg hur sakerna satt och för att vi andra här på M ska ha något att titta på), håll sakerna rena och fråga om det du inte kan. Ett perfekt projekt att börja med.


Lysande sammanfattning :buga:


Stridis2 skrev:Nu vill vi se en projekttråd! :eat:


Absolut :mon:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

EE

#9 » 23:25:52, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:Bild
Här är våra gamla caterpillar 955, tror den var från slutet av 60 talet! Räddade den för några år sedan från skroten, roligaste maskinen jag kört faktiskt. Tyvärr är motorn kass, äter vevlager så har för mig man skulle behöva byta vevaxel eller hela motor, dock är detta den mest kompakta maskinen man kan hitta och är byggd så att du inte alls ska kunna komma åt motorn utan att mirakulöst ta dig förbi lastaren mm. Hade velat fixa den men pappa har inte tid, och jag känner inte att jag kan sånt än. Hoppas på en ny räddare! Fungerade perfekt när den ställdes för ca 2-3 år sen.

En sådan där, fast med hytt och tiltbar skopa har jag varit med om att se i professionell drift i min närhet. Det exemplaret från 60-talet hade turbo och säkert en herrans massa timmar på mätaren.
Visst är de bra, men alldeles för långsamma jämfört med en hjullastare vid 75% av jobben! Specialuppdrag behövs för att motivera en bandlastare. Bryr man sig inte om utfört arbete per timme så är det en fantastiskt mångsidig maskin!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Tycko Mikiasson

#10 » 17:08:35, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bandlastare tillhör lumpar tiden Caterpillar med öppen hytt. Dragbilen N88. Tyvärr fick man aldrig provköra dom grejorna. Har bara kört Allis Chalmers H6. Så här i efterhand ångrar man att man inte hade kameran med sig och fotade alla dråpligheter. När man var i den lekskolan så ville man bara helst glömma alltihopa.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

Kotten

#11 » 20:54:46, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Nu vill vi se en projekttråd! :eat:

Ja nu när du säger det blir man lite sugen faktiskt.. :grin: När jag köpte traktorn för ett och ett halvt år sedan var planen att dra ihop lite pengar att fixa bandlastaren, detta lättare sagt än gjort men tanken fanns iallafall haha. Först och främst har jag någon vagn, en trailer, lastbilen och möjligtvis garagebygge som projekt före gymnasiet, men livet stannar inte då! Kanske får vara lite mer öppen för det här projektet. Minns när jag och pappa drog iväg till Hästveda skroten och plockade ur en motor från en likadan, drog hem klumpen på 1 ton bara för att märka att den hade samma problem. De är byggda kring motorn och ramen så allt är väldigt kompakt och lite svårt att arbeta med, men har haft som idé vad jag sett någon annan göra, byta motor till en lite mindre motor istället! Lättare att få tag på och att montera, bara att få någon adapter gjord när man kommit så långt. :smile: Som sagt gymnasiet först, men blir jag uttråkad på helgerna kanske ni får se en tråd här tidigare än till och med jag trott!
Jag låter den iallafall inte skrotas, vi väntar på rätt person att anta projektet..kanske jag, vem vet? :thummar:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

fendt (trådstartaren)

#12 » 12:23:02, 08-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
fendt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:49, 24-04-2008
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bandschaktare/bandlastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se