Sida 1 av 2

Case 850

InläggPostat: 15:10:43, 08-04-2011
av åkerman H12B
Undrar om det är nån som har eller vet nåt om det är svårt att byta motor på en Case bandschaktare till en Volvo ?

Har motorhaveri på min gamla 850.


Tacksam för svar

Gunnar

Sv: Case 850

InläggPostat: 08:35:15, 09-04-2011
av mccormic
Har aldrig byggt om någon men det du nog får räkna med är att bygga en adapterplatta för att bulta ihop
i övrigt är det väl några fästen och el som får byggas om m,m.
Det sitter en DB motor i den? vad tänkte du sätta för volvo motor en 4:a.

Sv: Case 850

InläggPostat: 08:51:00, 09-04-2011
av LeifAndersson
På 70:i talet var det närmast standard med volvo D47 i dessa, så en D50 eller D60 borde funka.

Sv: Case 850

InläggPostat: 15:29:49, 09-04-2011
av Danne.f
Jag har en d60 eller 70 i min case 750. inte jag som har gjort det men det funkar fint.
Dom har kvar original convertern och en adapterplatta, antar att dom som gjorde mixtrat med svänghjul och dy.
Kan ta några bilder om det finns intresse...

Sv: Case 850

InläggPostat: 19:43:49, 09-04-2011
av åkerman H12B
Har inte hittat riktigt vad det är för motor i min bandare
det ända jag hittar som står på ena sidan av blocket är :
D N
A5850 6
JIC
2

Kan det var en David Brown motor eller ??

Sv: Case 850

InläggPostat: 19:45:51, 09-04-2011
av LeifAndersson
Fixa en bild.

Sv: Case 850

InläggPostat: 20:01:57, 09-04-2011
av mccormic
En kompis 850 hade en DB i den och det stod gjutet med stora bokstäver
på ena sidan av blocker nära toppen , om jag minns rätt så var det på hö sida ovanför sidoluckorna till lyftarna. men dom kan ha använt olika motorer beroende årsm. hans var nog en 80-talare.

Sv: Case 850

InläggPostat: 20:17:37, 09-04-2011
av åkerman H12B
ok här kommer två bilder på casen.



Bild

Bild

Sv: Case 850

InläggPostat: 20:24:14, 09-04-2011
av LeifAndersson
Beteckningen kan vara från en Leylandmotor också. :klia:

Sv: Case 850

InläggPostat: 21:34:41, 09-04-2011
av mccormic
En D50,D60;D70 är inte det 6:or kan det bli för stort vrid i dom motorerna så drivlinan inte håller? det är väl en 4:a i din.

På hans motor så var det stora bokstäver DAVID BROWN längs hela blocket så det borde du inte missa, den var orange med svart hytt ,men om du tar en bild på hela motorn från båda sidor så får du säkert svar från någon som känner igen motorn.

Sv: Case 850

InläggPostat: 22:03:09, 09-04-2011
av LeifAndersson
En Volvo 6:a slinker i så fint så. Vet en del som tom. monterat turbomotorer och det håller tydligen.

Sv: Case 850

InläggPostat: 18:55:40, 10-04-2011
av Danne.f
Lägger upp lite bilder på min 750 efter korrespondens med ts.
Vet inte om det var något att se men nån ide`kan det kanske ge.
Nån som vet vad den sista bilden föreställer? sitter nån reglerstång ut från motorn. aldrig sett förut..
Bild

Bild

Bild

Bild

Sv: Case 850

InläggPostat: 19:21:29, 10-04-2011
av LeifAndersson
Din motor är endera en D47 eller D67 och prylen med reglerstången är oljefiltret, ett spaltfilter sam ska vara kopplat till kopplingspedalen som original där motorn är hämtad. Om du tar en bild på hela motorn så kan vi lura ut exakt vilken mod. det är.

Sv: Case 850

InläggPostat: 20:20:04, 10-04-2011
av Danne.f
Alright! hur funkar det med reglerarmen?

Här kommer några bilder på motorn och lite isärplockad vybild.
Bild

Bild

Bild

Bild

Sv: Case 850

InläggPostat: 20:29:22, 10-04-2011
av LeifAndersson
D47. :thumme: