Har nyligen varit och tittat på en gammal D7 och samtidigt fått nöjet att få lyssna på arbetshistorier av 82 åriga ägaren till 7an som han själv säger.
Du förstår pöjk!! (jag är 47år ) jag har aldrig haft full gas påna, (7an alltså) förare som måste gasa fullt kan inte hantera bladet riktigt på en traktor.... ja ja så är det nog svarar man.
Jag kan sitta och lyssna på gamla erbetsminnen som dom äldre berättar med stort intresse, det är alltid givande och intresant.
En annan omtalad bandarförare som många hört talas om i övre halvan av landet men som tyvär gott bort sen några år tillbaka fick jag turen att möta ett par gånger.
Han var bland annat omtalad för sin skicklighet att schakta branta slalombackar där andra tackat nej p.g.a det har varit för brant och faligt.
han berättade att många gånger så var det för brant att backa tillbaka 8an så då hade han en förare på en 7a med stor vinsch som stog ovanför i backen och som hjälpvinschade när han backade upp för nytt omtag, och dom hade komradio mellan sig för synckning så D7 visste när han skulle vinscha upp samt frikoppla.
ibland hände det att han var lite sen med att ropa till om frikoppling innan D8an drog neråt igen, så det var inte ovanligt att D7an åkte med baklänges neråt någon meter då och då under arbetet.. fy faan vilken kännsla!
Och en gång berättade han att han inte kunnde höra tydligt i komradion vad kompisen sa, han blev orolig att han blivit sjuk där uppe i sin 7a så han stannade upp arbetet med 8an för att gå upp 50-60 meter och kolla vad som hänt. Uppe i 7an satt kopisen och grinade för fullt av skräck när han dras med bakåt lite då och då.
Efter det så lovade han att skärpa till sig med att medela frikoppling över radion innan han bytte fördriktning.
Gamla arbets historier från dom som var med på den tiden är lika intressanta som själva maskinerna från den tiden. jag för dom och maskinerna som var med och byggde upp vår infrastruktur i landet.
här nedan kommer några bilder av maskiner som var med.