Trondos skrev:Her er litt lesestoff: http://www.classicmachinery.net/forum/v ... php?t=7769
Jeg har en IH/McCormick D-432, tyskbygd med forkammermotor. Denne er også håpløst tungstartet, må ha gløding uansett om det er 20 grader ute.
På denne sitter det glødeplugger med M18x1,5 gjenger, og det går an å få tak i glødeplugger som går på 12V i stedet for de orginale, som er avhengig av motstanden som er koblet i serie. Da får du all strømmen til å gå gjennom glødepluggene, i stedet for å lage varme i motstanden.
Jeg kan bruke glødeplgger fra Mercedes 240 diesel, og bytte ut til en nyere type. Her er en beskrivelse av den prosedyren: http://dieselgiant.com/mercedesdiesello ... repair.htm
Håper at det finnes noe lignende til din motor også!
Hei. Ja den traktortypen du skriver om er nok like avhengig av god gløding som en BTD6. Kjenner til visse engelske IH-traktorer med forkammermotor, der bør glødingen være i orden skal den starte greit når den er kald.
Glødingen må ordnes på vår IH også, men det blir for lite kompresjon til at den klarer å starte nå, så her er en annen feil også. Brukte både motorvarmer og varmluftpistol i innsuget, så den var meget varm.
Takk for tips angående ombygging av gløding Dette er noe som må granskes etter hvert.
Mvh Øyvind