Sida 1 av 1

Allis Chalmers HD 5

InläggPostat: 06:26:53, 31-05-2017
av Øyvind 1975
Hei. Vi har som beskrevet i en annen tråd 2 stk Allis Chalmers HD5. Men en av maskinene behøver en kompressor.

Noen som vet om en fungerende kompressor? Motoren er en GM 2-71. Om noen vet om en kompressor, så er jeg interessert i å kjøpe den.
Mvh Øyvind

Re: Allis Chalmers HD 5

InläggPostat: 09:13:14, 22-07-2017
av Øyvind 1975
Hei. Begynte for et par dager siden å se om Allis-Chalmers ville starte i år. Monterte i 2 batterier for å få 24 Volt, men startmotoren fungerte ikke. Relèet måtte demonteres for rengjøring, det var blitt irr på kontaktene siden i fjor. (Måtte gjøre samme prosedyre i fjor også). Man skulle nok hatt nye kontakter til relèet, for dette er et tilbakevendende problem.
Noen som har tips hvor man kan kjøpe deler til startmotoren? Det er en Delco-Remy for 24 Volt.

Med startmotoren ordnet så startet motoren umiddelbart :thumme: Men dieselrøret fra tank til motor hadde fått en lekkasje siden i fjor. Det ble forsøkt loddet, men røret er både tynnt og sprøtt, så det begynte dessverre å lekke litt igjen. Det var meget kronglete å demontere/montere, så nå skal det kappes bort en bit og erstattes med en bit slange. På sikt burde det ha vært produsert et nytt rør. Måtte tappe ut all hydraulikkoljen for å få ut dieselrøret.

I går kveld ble maskinen kjørt fram for litt rengjøring, det var mye skitt under dørkplatene, så det blir bedre enn det var.

Jeg har tidligere skrevet noe om olje til växellådan, og jeg mener at svaret var at jeg kunne/burde anvende 80W/90 gl-5. (I instruksjonsboken står det at det skal være motorolje SAE 50 ved temperatur over 0 grader C, og den oljen er nok ikke lett å få tak i. Samme olje skal anvendes i nedvekslingshusene). Jeg klarer dessverre ikke å finne svaret angående oljetype. Kom gjerne med råd angående olje :thumme:

Ny olje i växellådan er høyt prioritert, samt i nedvekslingshusene. Oljen som er der må nå må være svært gammel, og det kjennes ikke bra ut.

Vi mangler fortsatt kompressor (blower) til vår andre hd5. Skulle gjerne ha fått tak i en sånn del. En hel motor er også av interesse. Så om noen vet om deler, så ta gjerne kontakt. Takknemmelig for tips :thummar:
Mvh Øyvind

Re: Allis Chalmers HD 5

InläggPostat: 11:05:25, 27-07-2017
av S-A
Ikke at jeg har noe konstruktivt å komme med, men et par bilder av maskinen hadde vært interessant !



Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Re: Allis Chalmers HD 5

InläggPostat: 01:43:36, 21-08-2017
av Øyvind 1975
Hei. Ja bilder skal det bli, kan vel nesten ikke bli for mange bilder. Inntil videre legger ved et par bilder fra vhb jeg fikk tak i på ebay. Ny olje på transmisjon og nedvekslinghshus må kjøpes inn og fylles på, jeg har dessverre ikke kommet så langt ennå. Jeg tror jeg velger en gl-5 olje, siden det virker vanskelig å få tak i SAE 50 motorolje som opprinnelig er spesifisert.

Til motoren skal jeg kjøpe SAE 30. Det er oljen som er anbefalt på denne 2-taktsmotoren. Mener jeg har lest her på Maskinisten at til eksempel 10w/30 motorolje ikke er bra for denne typen motor. Skulle gjerne hørt mer om grunnen til dette.

Behøver fortsatt kompressor til vår andre hd5. Samt noen andre motordeler og noe til koplingen mellom motor og växellåda. En komplett motor kan også være av interesse å kjøpe. Motoren er en GM (Detroit Diesel) 2-71
Mvh Øyvind

Bild
Bild

Re: Allis Chalmers HD 5

InläggPostat: 00:29:29, 04-09-2017
av Øyvind 1975
Hei. Jeg behøver fortsatt deler til HD5. Kompressor er prioritet nr 1, men behøver også andre deler. Noen som har, eller vet om deler?

Legger ved bilde av maskinen, men jeg skal ordne bedre bilder av HD5. Man ser likevel kompressoren i bildet. (Dette er altså hd5 som fungerer, den andre står med demontert motor). Tohjulstraktoren på bildet ble solgt nettopp. Det er en Bucher KT 10. Den har stått i en garasje siden rundt 1980. Motoren ble brukt på en tilsvarende traktor vi hadde her.
Mvh Øyvind
Bild

Re: Allis Chalmers HD 5

InläggPostat: 06:27:47, 04-11-2017
av Øyvind 1975
Hei. Jeg har byttet olje i växellådan på maskinen, noe som helt klart var påkrevet. Det ble brukt 80w/90 GL-5, noe som trolig blir å fungere godt. Den tok omkring 20 liter. Mansjetten (damask) er skadet, så jeg måtte bare tette denne midlertidig så det ikke kommer vann ned i växellådan den veien. Må få tak i en damask som passer. Det var dessverre en del vann som kom ut når jeg tappet ut, så det har nok kommet inn rundt växelspaken.

Ellers så har det gått hull på et rør mellom motoren og oljefilteret, så det må repareres eller helst byttes. Men det må vente til neste år dessverre. Så må man få demontert røret og se om det er noe å reparere.


Mangler fortsatt kompressor og flere deler til HD5. Det virker å være få sånne maskiner i Skandinavia, men om noen vet av deler, så vil jeg gjerne høre om det :thumme:
Mvh Øyvind

Re: Allis Chalmers HD 5

InläggPostat: 23:43:19, 08-11-2017
av ac tc
DD´s ska gå på rak 30 olja, dom skjuvar ner mulltigrade olja av nån anledning.
Delar finner du i usa, googla: 2-71 blower for sale

Re: Allis Chalmers HD 5

InläggPostat: 10:45:57, 22-11-2017
av Øyvind 1975
Hei. Ja, jeg skal få tak i SAE 30 motorolje. Vet du hvorfor multigradeolje er uegnet på disse motorene? Kan det ha med temperatur å gjøre?

Det kan godt hende at jeg må få motordeler fra USA. Ser ut som det er nesten umulig å finne deler i Skandinavia. En kompressor (blower) er prioritet nr 1, men jeg behøver dessverre også mer deler.

Jeg skal lage en liste med de øvrige delene jeg behøver, så kanskje det er noen som vet om en delemaskin, eller løse deler.
Mvh Øyvind

Re: Allis Chalmers HD 5

InläggPostat: 02:46:30, 14-05-2019
av Øyvind 1975
Jeg prøver å løfte tråden siden jeg fortsatt mangler kompressor (blower) til motoren. Jeg vet ikke, men det kan se ut som jeg må kjøpe en renovert kompressor fra USA. Men jeg forsøker igjen her på det eminente forumet. Så om noen har en kompressor, eller hel motor å selge så er jeg interessert.

Jeg må uansett finne en løsning på motorproblemet, for maskinen må flyttes snarest fra plassen den står på. Og jeg vil helst ha maskinen kjørbar innen den tid.

Legger ved bilder av en sånn kompressor. (Bildene er tatt av maskinen som fungerer, men de er helt like).
Mvh Øyvind


Bild
En sånn kompressor behøver jeg. På de nyere står det Detroit Diesel i stedet for GM.

Bild
Her ser man regulatoren som er montert på kompressoren. Regulatoren har jeg, så det er selve kompressoren jeg behøver.

Re: Allis Chalmers HD 5

InläggPostat: 20:08:14, 15-05-2019
av Øyvind 1975
Det ble ikke enkelt å skaffe en kompressor skulle det vise seg. Nå har jeg vært i kontakt med et firma i USA som selger deler til GM/Detroit Diesel. På websiden så det ut til at man kunne kjøpe en renovert kompressor, men at man måtte betale pant dersom man ikke returnerte den gamle kompressoren. Det syntes jeg høres ok ut.

Så jeg sendte en mail dit i går og fikk svar i dag. De vil ikke selge meg en kompressor om jeg ikke returnerer den gamle først. Og den gamle kompressoren finnes ikke, og rotorene var ødelagt på den. Så den hadde nok ikke blitt godtatt som pant uansett.

Jeg har også vært i kontakt med en annen forhandler i USA, men de har ikke kompressor på lager for tiden. Jeg er usikker på om det firmaet vil selge om man ikke har en gammel del å sende i retur.

Sånn jeg ser det nå, er det best å få tak i en brukt kompressor, og om nødvendig renovere den. (Deler til renovering er enkle å få tak i). Så om noen kan hjelpe meg med deler, så ville jeg vært veldig takknemlig.
Mvh Øyvind

Re: Allis Chalmers HD 5

InläggPostat: 03:35:43, 17-06-2019
av Øyvind 1975
Jeg har fortsatt ikke fått tak i kompressor, men jeg undersøker en mulighet i USA. Om det lykkes vet jeg ikke enda. Hadde ikke trodd at det skulle bli så problematisk å få tak i en kompressor, men det er kanskje ikke så mange Detroit Diesel 2-71. Ikke i Europa i alle fall.

Men jeg gir ikke opp håpet om å få maskinen i drift igjen.
Mvh Øyvind

Bild
Her er maskinen som behøver motordeler.

Bild
Venter på å få motoren på plass igjen.

Bild
Winch på begge våre HD5.

Bild



Bild
Regulatoren som skal monteres på kompressoren har jeg, og luftrøret inn til kompressoren.
Bild