Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBandschaktare/bandlastare

IH BTD 8 - Fastrostat pumpelement (CAV)

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bandschaktare och bandlastare här

Landström (trådstartaren)

#1 » 18:43:55, 19-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag drog för ett tag sedan på mig en IH BTD 8 -63 bandlastare och har försökt få igång denna ett tag nu. Efter en del kliande på huvudet så inser jag att pumpelementen i radpumpen sitter fast. Fjädrarna orkar helt enkelt inte trycka ned dem i bottenläge igen. Min gissning är att det varit vatten i bränslet och att pumpelementen sedan helt enkelt rostat fast i läget som de stod i när maskinen ställdes bort för ett antal år sedan.
En liten tröst är att pumpelementen i alla fall trycks upp när man snurrar motorn, men de åker inte hela vägen ner. Jag får bara en slaglängd på ett par millimeter på två av de fyra pumpelementen istället för ett par centimeter. De övriga två rör sig ungefär en centimeter. Ingen av dem åker i botten helt enkelt och av detta drar jag slutsatsen att det är på grund av det här som jag inte får något bränsle till spridarna.

Nu till det besvärliga. Hur rengör jag det här utan att ha sönder något? Går det att plocka ut pumpelementen utan att några inställningar ändras? Hur går man bäst till väga för att få lös pumpelementen så att de kan åka ner i botten igen?
Senast redigerad av Landström 18:44:41, 19-06-2012, redigerad totalt 1 gång.
Landström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:37:30, 14-05-2010
Ort: Umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 705, Volvo BM 641, John Deere 2650, Iller D200, Scania L62, IH BTD-6, IH BTD-8 Drott



Turbodiesel

#2 » 00:56:54, 20-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du "handjuckat" dem ordentligt? att de rör på sig är positivt, får du loss allihop är det mycket viktigt att reglerhylsorna & kuggstången rör sig hyfsat lätt (att stoppen fungerar OK), det är bättre med en motor som inte startar jämfört med en som inte går att få stopp på...


Det bästa är givetvis att lämna bort pumpen till någon (äldre?) dieselmek, Gärna någon som uppskattar en CAV byggd Boschpump, bild?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Landström (trådstartaren)

#3 » 08:45:32, 24-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att över huvudtaget kunna röra dem en millimeter för hand var i princip omöjligt.
Men med mycket vilja, massor av diesel, en rejäl skvätt atf-olja och en varmluftspistol så började saker och ting röra på sig efter några timmar.

http://www.youtube.com/watch?v=P9P3mytrG1Q

Första provturen i min ägo :) Känns bra att ha fått igång den efter alla år. Synd bara att det är så mycket att göra på den innan den är i någorlunda bruksskick.

Om någon känner till var det ligger bandplattor, kedjor eller rent av kompletta band som passar så får ni gärna höra av er.
Landström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:37:30, 14-05-2010
Ort: Umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 705, Volvo BM 641, John Deere 2650, Iller D200, Scania L62, IH BTD-6, IH BTD-8 Drott


Återgå till Bandschaktare/bandlastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se