Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBandschaktare/bandlastare

Vår Caterpillar 955 som jag inte kan släppa

41 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bandschaktare och bandlastare här

Kotten (trådstartaren)

#1 » 21:29:49, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu känner jag att det är dags att ta itu med något, och av trådens namn att döma är det ganska uppenbart vad :vissla: Vissa av er kanske inte visste att här står en Cat 955 bandlastare på gården eftersom den lyser med sin frånvaro i alla mina andra trådar och maskinlista, vissa av er kanske minns den från de två spännande inläggen jag gjort om den innan och vissa av er kanske inte ens vet vem jag är vilket också är okej :mrgreen: Till de sistnämnda vill jag presentera mig som en hyfsat aktiv (både i att fixa och i att skriva) maskinistenmedlem sedan 3,5 år. Min grej tycks vara att släpa hem vad som helst och försöka få det i bruksskick, det är iallafall så jag vill se min hobby :smile: Jag har lyckats med en hel del maskiner men precis som alla fastnar jag ibland, så som backstory kan jag erkänna att samtidigt som många traktorer, lingrävare och andra maskiner kommit till gården så har det stått en väldigt häftig Caterpillar 955 här och väntat i kanske 7-8 år utan att få mycket fokus. Anledningen tycker jag att jag beskrev bra för några år sedan när jag lade upp detta:


Kotten skrev:2017
Bild
...roligaste maskinen jag kört faktiskt. Tyvärr är motorn kass...
...dock är detta den mest kompakta maskinen man kan hitta och är byggd så att du inte alls ska kunna komma åt motorn utan att mirakulöst ta dig förbi lastaren...
...Hade velat fixa den men jag känner inte att jag kan sånt än...


Motorn är alltså ur funktion och ställdes därför, jag var ung nog att köra den lite men inte gammal nog att vara med och fixa med den så jag vet inte jättemycket om den. Dock kan historien beskrivas som att motorn gick sönder. Tiden går och som maskin vore den ett perfekt projekt! Den är lite ovanlig, speciell och även praktisk att ha här hemma. Dock har jag alltid sett den som "omöjlig" och därför aldrig riktigt startat på riktigt trots ett par små försök att påbörja en renovering. Pappa är den som använt maskinen mest men hans hat för maskinen (som uppkom efter han hade sönder motorn :vissla: ) har väl också präglat mig, det är inget jag velat ta i själv. Men nu är det skillnad! För några år sedan kunde jag inte fixa sånt men idag kan jag mycket mer och jag lär mig gärna nya saker. Bara det senaste årets lärdomar om hur man byter eller renoverar motorer, hur olika linmaskiner fungerar, hur man får radpumpar att fungera eller hur man bygger en basic insprutningspump har fått mig att inse att man faktiskt kan uppnå otänkbara saker med rätt inställning och motivation :thumme: Ofta är det dessutom förvånansvärt lätt när man vet vad man ska göra (vilket inte är fallet här!). Denna gången vill jag att detta projekt ska gå vidare och därför skapade jag denna tråden. Som extra motivation får ni gärna hetsa mig lite här när det stannat upp lite, för när jag kan bita i fina nya äpplen (projekt) är det inte alltid kul att bita i det sura äpplet som ligger i en hink vinäger :mrgreen: Dock måste några saker redas upp först, främst:
Vad är problemet med motorn??

Bild
Bild från 2020 för att bryta upp stora textbitar.


Jag har såklart frågat pappa flera gånger de senaste åren men varje år verkar historian ändrat sig. Allt från att vevaxeln är böjd eller att den äter vevlager till att den bara skurit på ett lager. Detta är såklart inte så praktiskt när man vill laga något, men jag tror att orsaken måste utredas efter lite demontering. Nästa fråga som gäckat mig är var tog oljan vägen? Motorn gick iallafall sönder på grund av oljan. Kanske kollades aldrig oljan och kvalitén var urdålig, kanske rann oljan ut. Oavsett så får jag vara beredd att orsaken till haveriet kan delvis vara ett annat problem som måste åtgärdas. Just nu tror jag att det förhoppningsvis skulle räcka med att få vevaxeln slipad och lite annat småjobb runt det, så det kan vi hoppas på och vara uppmärksamma på att det kan bli mer jobb! Nu tror jag att de flesta känslorna kring maskinen är röjda av mig och jag får förklara vad jag faktiskt vill göra för att komma någonvart :smile:

Steg 1: Ta bort lastaren.

Maskinen är som sagt oerhört kompakt, alltså sanslöst. Man måste i princip ha av lastaren för att plocka ut motorn som är innästlad bland plåtar. Även om det skulle vara möjligt att få ut den utan att plocka av lastaren är det nog bäst att ta saker ett steg i taget och underlätta för det framtida arbetet, särskilt när det förhoppningsvis inte är jättemycket som krävs. Lastaren sitter nämligen fast med endast 3 bultar per sida, sedan bör den lätt kunna lyftas bort med vår grävmaskin eller hjullastare. Här påbörjade jag arbetet lite men gissa vad, det är kall hård och hal vinter :ohnej: Jag tog bort bultarnas hållare och smörjde ordentligt innan jag började slå med slägga, såklart skulle det vara svårt eftersom de suttit där i 60 år men riktigt omöjligt tyckte jag inte det borde ha blivit? :uupps:

Bild
Jag kom ca 2cm och sedan var det tvärstopp. Bultarna är alla av ungefärlig storlek som syns på bilden, frågan är hur jag ska få ut dem? Finns det något speciellt håll som de ska demonteras på? Måste jag lyfta med grävmaskinen när jag slår så inget nyper? Jag är helt ny på att ta bort dessa bamsingar. Utöver slägga har jag tillgång till någon gammal ganska svag riktsats/portapower men jag misstänker att denna kanske inte riktigt räcker. Dessutom är det oerhört svårt att komma åt flera av bultarna med större mekaniska hjälpmedel. Det finns definitivt bra tips på forumet här men i detta fall behöver jag väldigt specifika tips på hur jag får bort mina bultar och tråden ska ju ändå skapas för att sporra mig :vissla: Hoppas det verkar som ett spännande projekt, jag hoppas att det inte är fullt så omöjligt som jag tidigare har befarat!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

18 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73



mordellio

#2 » 21:42:55, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet


2 personer gillar det här inlägget.
mordellio
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:34, 08-10-2005
Ort: Jämtland

magloman

#3 » 21:56:25, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hålcylinder är verktyg nr 1 till sånt där. Är bultarna gängade invändigt?

10-30 ton kan det ev gå åt för att få loss dom.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

martin wheelnut

#4 » 00:32:02, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst kan det vara så att tapparna nyper fast dels av ev. tryck från skopan/aggregatet samt dels av att det kärvar rent allmänt. Kanske går att hänga upp aggregatet i stroppar med grävare/lastare så det av lastar lite. Gassvets brukar vara bra att kunna värma de här delarna med också innan man försöker slå isär det.
Ser fram emot uppdateringar i både denna och dina andra trådar :hurra: :eat:
Lycka till och kämpa på!
/ Martin

2 personer gillar det här inlägget.
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

PeterR

#5 » 01:13:56, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog lika bra att Du ger upp med en gång. Du har ju redan alldeles för många projekt. Jag kan vara vänlig att ta över den här.... :djaevul:
Skämt åsido, jag ser fram emot ännu en återupplivning!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

kimmen

#6 » 10:27:19, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vart förälskad i en 933 som jag körde i lumpen. Sedan dess har jag knappt sett röken av dom
Vad är skillnaden på 933 och 955
Ser fram emot att få reda på felet, och ev rep.
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Sparrow

#7 » 11:56:18, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du lyfter upp lastaggregatet maximalt med hjälp av grävmaskinen o spärrar kolvarna med u-balksbitar, så borde det va möjligt att komma åt motorn mkt bättre. :thummar:
Senast redigerad av Sparrow 13:20:10, 07-01-2021, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

kimmen

#8 » 12:49:25, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fram med tumverktygen, man blir tokig av att använda mm verktyd som fastnar eller rappar
Men vad jag förstår har Kotten inga sådana bekymmer :grin:
Men nog hade jag släpat fram en högtryckstvätt eller liknande innan jag började meka
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

JengaPRO

#9 » 14:05:52, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag förstår rätt så är det tiltfunktionen du försöker koppla bort först. Den känns som den skulle kunna ligga i spänn.
Om du palla upp skopan i bakkant och sedan sätter i domkraft i framkant så borde du kunna trycka med domkraften tills att du märker att tilten är helt obelastad.
Dra i spakarna på ventilpaketet gissar jag att du gjort så att du vet att det inte finns något tryck i dom.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Mattias Petterson

#10 » 17:02:50, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju vara så att tappen är sliten så lastaren låser tappen.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Alrik

#11 » 19:48:45, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade inte bilden på tappen i tornet till kranen på skotaren. Tapp på 40-45mm där de saknades 12-15mm där kolven suttit. Fast den har gått 28k timmar kan ju hjälpa till lite trots smörjning.

Farsan och jag gick skift på släggan. :grin:

Tillägg, hittade bilden.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Kotten (trådstartaren)

#12 » 22:19:06, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att det är så positivt gensvar här! :grin:

Jag kan börja med att säga att maskinen då har en vanlig elektrisk statmotor som startar en bensinstartmotor som i sin tur ska dra igång dieseln. I instruktionsboken står det att för maskiner med glödning ska den användas under +16 grader celsius och under -7 är det två minuter glödning plus två eterkapslar :mrgreen: Bensinstartmotorn brukar vara sönder eftersom folk glömmer lägga ur dem, men den byttes i vår ägo på denna maskinen så den ska vara frisk. Jag glömde också nämna att om motorn blir för svår/dyr att rädda kan en fysiskt mindre motor komma dit lättare, men om det bara är att slipa veven så är det värt att ge denna motorn ett försök :thumme:


Hålcylinder verkar smidigt för gängade bultar magloman! Fruktade lite att det skulle krävas sådana tryck för att gå lätt. Tyvärr är de enda gängorna till smörjnipplarna som nog är lite små, i övrigt är det helt solida bultar :sad:


Som ni skrivit har jag försökt släppa kolvarnas tryck så lastaren går ner på marken, är dock inte helt säker på hur det gått eftersom allt är så fast och fruset ändå men att lyfta och avlasta blir nog nästa försök. Många bra tips på hur man gör sånt lättast :thumme: Värme hjälper till mycket :thumme: Innan har jag undrat lite om värmen hjälper mer eller mindre nu när det är nollgradigt istället för 20C? Gör kanske inte jättemycket skillnad eftersom utvidgning bör vara direkt kopplat till temperatur och inga fasbyten ingår, men jag tycker nästan att det är mycket segare att försöka värma saker nämnvärt nu när det är kallt.


Kimmen, det finns en som brukar köra sin 933 på maskinträffen i Skånes Fagerhult varje år. 933 är modell mindre, 955 modell mellan och 977 modell extra stor om jag minns rätt. Över lag är det lite svårt att hitta caterpillar maskiner, många som vill ha dem antar jag :mrgreen:


Det är möjligt att det går bra att spärra lastaren uppe Sparrow, men jag är feg :mrgreen: Det är stora grejer och man måste verkligen ta bort mycket där framme så jag tror all extra plats är bra, men det beror såklart på hur omöjlig lastaren är. Definitivt ett alternativ, då hade jag nog haft fem extra spärrar :vissla: Högtryckstvätt hjälper alltid, nu är det dock ganska kallt och det försvårar arbetet en del. För finarbetet sedan kommer det tvättas :thumme:


Det var allt en sliten tapp Alrik! :eek: Även om det förhoppningsvis inte är så illa så är det säkert någon kant och bara 0,5mm kan ju totalt låsa, där hjälper det nog att avlasta aggregatet i lite olika positioner :smile: Hembygdsmuseets mekargrupp som jag är med i hade ett liknande exempel, både lite här och var i länkage där bultarna nötts ner till halva diametern och på en 40mm axel där en väldigt ospänd och sliten kedja fått asa i många år. Där hade axeln nog nötts ner 10mm :mrgreen:


Än en gång, tack för alla tips och kul att läsa all er positiva respons! :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

osla

#13 » 19:19:25, 10-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bara säga att jag älskar gamla cat bandare, eller ja alla gamla cat maskiner, dom ser så brutala ut. Hade lös lastaren på min 910 hjullastare i somras, då la jag redskap fästet på ett 200 l oljefat, då var lyftarmarna ganska rakt ut, sen plankor mellan framhjulen som lyftarmarna låg på, sen sprinta lös lastaren och använda lyft tuberna till att trycka fram lastaren då jag bara behövde få fram den så jag kom åt att göra nya hål till tapparna, men i det läget hade det bara varit att sprinta lös lyft kolvarna från armarna och lyfta bort hela lastaren.


Bild

Bild

Bild

Nu har ju inte du sån tur att du kan lägga plank/balk mellan larverna, men borde ändå gå att snickra till något att lägga lastaren på i bakkant för att avlasta tapparna. Sen är det bara värma och slå, förhoppningsvis släpper dom till slut, jag fick ge mig med dom som tilt länkaget sitter i traktorn med, dom sitter så förbannat så jag har borrat in smörjnipplar i godset i maskinen, där dom rostat fast och smörjer och kör med låsbulten borta, sen ger jag fan i att smörja i bussningen så det kanske nyper extra och vrider lös dom till slut. Då du ska slå ur dom så använd helst ett dorn som är mindre än tappen, jag hade inget sånt så vissa tappar blev ordentligt utjästa pga slägga som var större så man slog ut materialet i tappen.

Och får du dom inte att röras så är väl sista utvägen gasen och börja skära ur dom utifrån och in

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Kotten (trådstartaren)

#14 » 21:01:06, 10-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för mycket bra information osla! :grin: Ja efter försök med grävmaskin, slägga och så vidare så har jag alltid möjlighet att skära loss det. Själv hade jag nog hellre skurit själva tapparna eftersom jag har svarvämne att göra nya om det krävs :vissla:


Som maskinist är vi nog många som investerar en hel del i alla möjliga spännande verktyg, men det bästa hjälpmedlet går inte att köpa (bara hyra!), det är en medhjälpare. Som tur är får jag ganska mycket hjälp ibland och då går det alltid mycket snabbare och roligare, vissa saker klarar man bara inte själv. :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Björn.O

#15 » 21:41:19, 10-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog är det ganska hopplöst utan hålcylinder skulle jag säga.. :huh:
Eftersom tapparna saknar gängat hål så skulle du kunna prova att svetsa på en rejäl mutter och dra med hålcylinder och gängstång.

3 personer gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)


Återgå till Bandschaktare/bandlastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se