Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBandschaktare/bandlastare

Nytt projekt Bandlastare Cat 933 F

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bandschaktare och bandlastare här

spottnick (trådstartaren)

#1 » 08:06:46, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Omöjligt att låta bli, man borde låsas in, men ack vad roligt det är att släpa hem en gammal traktor. I söndags hämtade jag en Caterpillar 933 F, den stod i en skogs dunge, och hade inte varit körd på länge. Efter att monterat in två batterier, glödat i ca: 15 sek small den igång. trots att det var runt 0 grader temperatur ute, det var ju skönt att jag inte släpat hem en alkoholist som måste ha en sup för at starta. Motorn spinner som en cat, och jag har nu kört in den i tvätthallen och tvättat bort det grövsta , samt gjort en första överblick. Det är en hel del att fixa, styrbroms banden, frikopplings paketet måste letas upp och repareras, då den styr dåligt, särskilt vänster. Banden är dåliga, bär rullarna likaså, band spänningen måste lirkas loss, elen fixas, så vill jag ju ha den fin, och efter som jag har svårt att fuska. blir det väl ny lack på slutet.
Jag har renoverat en gammal D4 tidigare, men då var det helrenovering som gällde, här ser det enklare ut. och jag känner mig nöjd med objektet. ( återkommer med information senare ) S Thörner Säffle.
Bild
Bild
Bild

17 personer gillar det här inlägget.
spottnick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:49, 15-11-2013
Ort: Säffle Värmlandsnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Typ 20 JohonDeree med flera



Andert

#2 » 08:43:13, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul! Ser behändig ut!
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

PeterR

#3 » 09:23:28, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul! Det här ska följas.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

kimmen

#4 » 09:34:35, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom finns kvar! Blir roligt att följa
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Bengt Erik Eriksson

#5 » 10:32:55, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

KUL!
hade ju en sådan en gång med. gick fint i motor och låda men drihjulen syntes knapt kuggbasarna på men ändå lyckades den klyva bandbalken så ledarhjulet for iväg bkåt...

Det är mycket pengar i larverna.. men å andra sidan är en uppsättning däck till en lastmaskin en saftig affär det med.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

martin wheelnut

#6 » 18:37:25, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här e ju riktigt kul, vill också ha! Kommer följa tråden med stort intresse.
/ Martin
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

spottnick (trådstartaren)

#7 » 00:09:00, 29-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt att så många vill följa mitt projekt, ( För en som aldrig styrt en bandtraktor, fungerar det så att man med en spak frikopplar och med en pedal bromsar den sida som man skall svänga åt. ) Bromsarna som man styr med var svaga, sedan kopplar den inte ur frikopplingen på vänster sida, så i går backade jag upp maskinen på stora avsågade limträ klossar så det gick att krypa under, där satt rejäla luckor under broms banden med en dränerings plugg i vage. Normalt skall det vara tort i dessa utrymmen, men i det ena var det oljeblandat vatten i det andra oja. Nu fick ja skruva bort alla fotplåtar runt styrspakarna, här satt en lucka på varje sida för att komma åt bromsarna. Efter att ha pinat bort dessa, det var trångt och svår-åtkomligt, men det gick till slut, här under satt en sjuster- skruv för att spänna bromsbanden. Jag skruvade till dessa så att pedalernas frigång blev mindre, där efter skruvade ja bort luckorna under traktorn så all olja fick rinna ut, därefter rengjorde ja och satte tillbaka luckorna samt hällde i ca två liter kallavfettning i varje. Så långt hitt tills, sedan skal jag ut och kör och se om bromsarna kommer tillbaka. S Thörner Säffle

Bild
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
spottnick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:49, 15-11-2013
Ort: Säffle Värmlandsnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Typ 20 JohonDeree med flera

spottnick (trådstartaren)

#8 » 00:52:57, 31-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla som följer reparationen av Cat 933an Det fungerade bra med att hälla kall avfettning, i broms utrymmet, bromsarna kviknade till efter en stunds körning. När bromsen blev betydligt bättre lossnade även kopplinspaketet, som satt fast, nu fungerar styrningen som den ska, men nu grunnar ja på vad att göra härnäst för att fä bort det sista feta. Skal man hälla i något vattenblandat alkaliskt tvättmedel. såpvatten. cockacola. äticka. äller bara hälla ur avfettningsmedlet, och tro att de blir bra, Man har ju praktiserat inom rally värden, där var allt tillåtet, bara bilen gick i mål. Är det någon som har något bra tips, så kom med förslag. Jag skall ta en paus nu, och bygga om en gammal väghyvel till bogserad, sedan skall jag angripa band spänningen på Caterpillaren, Där finns mycket att göra, alt sitter fastrostat, plus at båda spännfjädrarna har gått av
S Thörner Säffle
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
spottnick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:49, 15-11-2013
Ort: Säffle Värmlandsnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Typ 20 JohonDeree med flera

spottnick (trådstartaren)

#9 » 05:22:03, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är nu igång med Caterpillarn igen Det skal först bli byte av bandkedjor. Samtidigt har jag tänkt att blästra och måla underredet, då det blir åtkomligt, Jag pallar upp den bredvid blästern, för enkelhetens skull,

,
Bild
Bild
Bild
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
spottnick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:49, 15-11-2013
Ort: Säffle Värmlandsnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Typ 20 JohonDeree med flera

Sparrow

#10 » 08:45:46, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går åt mkt värme i såna arbeten, så gäller att ha fulla gastuber :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)


Återgå till Bandschaktare/bandlastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se