Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBandschaktare/bandlastare

Nya bandtraktorer till samlingen

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bandschaktare och bandlastare här

ErikStenvall (trådstartaren)

#1 » 23:50:02, 05-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick hem 3st nya bandtraktorer för någon vecka sedan. AC HD5 och DB 50TD har jag väntat på 1år men HG´n fick jag nys om veckan innan hämtning. Samtliga är införskaffade utan avsyning så jag är än så länge osäker på skicket då jag först till veckan kan se dem för första gången. AC HD5 är väl inget speciellt men en rätt vacker maskin dels med tanke på den roliga motorn. Bladet finns och jag fick även med huv och extra bandplattor och drivhjul. David Brown 50TD är lite intressantare då jag endast känner till detta exemplar i Sverige, tacksam för mer info om detta är korrekt. Den har en 6cyl diesel motor. Saknar tuber och lite annat men någon sorts grill skall finnas med. Det roliga är att original bladet hittade jag hos grannen till han jag köpte HG´n av!! Ibland skall man ha flyt. Skicket är väl inte det bästa men eftersom den är så sällsynt i Sverige var den definitivt värd att rädda från skroten. Cletrac HG (som senare blev Oliver OC3) har jag redan ett par av men detta är den tidiga versionen som kallas HG och den har remskiva, smala band, originalskärmar och originalgrill vilket är mycket ovanligt då de flesta var skogsutrustade av Söderström&Haak. Ytterligare en roligt grej med HG´n är att den gått på samma gård sedan ny, original köpehandlingar skall följa med traktorn.
Fler bilder kommer.
Mvh
Erik

Allis Chalmers HD5
Bild

Cletrac HG
Bild

David Brown 50TD
Bild

Bild

Bild
[/img]
ErikStenvall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:55:18, 03-01-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare



MATS

#2 » 09:29:22, 06-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt att se att skrothandlarn kan besegras! Skönt att de bevaras.

MATS
MATS
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:16, 10-08-2005
Ort: Västra Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman 751 BR

Holger

#3 » 09:31:04, 06-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka skönheter! :thummar:
Ska de renoveras?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Marcus

#4 » 17:07:08, 06-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blir avundsjuk!! :grin: Tänk om man hade haft tid och möjlighet att odla sitt intresse och samtidigt kunna rädda fina gamla kledoder från upphuggning!! :thummar:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Micke 75

#5 » 20:13:39, 06-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

MATS skrev:Härligt att se att skrothandlarn kan besegras! Skönt att de bevaras.

MATS


Håller med Mats, tack för att det finns så fina människor som dig Erik

Bra gjort :thummar:

Micke
Micke 75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:59:15, 27-08-2004
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H3D
Åkerman H7MC
Åkerman EC200
Åkerman H25C
Volvo 860 S
Ford 5000 Viggen (skotare)
Deutz 6.30 agrotron
Track Marshall 55
Fordsson power major

ErikStenvall (trådstartaren)

#6 » 21:14:04, 06-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försöker med min knappa fritid att få igång de som är i så pass bra skick, i övrigt är målet att rädda så många intressanta bandtraktorer som möjligt från att skrotas. Renovering blir bara aktuellt om det rör sig om rätt objekt så som tex min LIMO från 1920-talet. Tipsa mig gärna om ni känner till någon intressant bandtraktor som står och sjunker ner i marken någonstans i Sveriges avlånga land.
Väntar självklar med spänning på dagen då jag kan börja skruva med Calfdozern jag köpte nyligen. Den är nu hämtad men mellanlagras till dess att rätt tillfälle kommer och den åker vidare norröver och parkeras bredvid mina övriga bandtraktorer.
ErikStenvall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:55:18, 03-01-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare

ErikStenvall (trådstartaren)

#7 » 18:42:03, 17-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det olika modeller av AC HD5? Tror mig ha sett HD5B någon gång. Har hittat en donator traktor men ledhjulen är helgjutna och fronten ser annorlunda ut, är det någon som vet som det är några större skillnader eller kan jag använda banden från donatortraktorn som jag tror är nyare?
Tacksam för hjälp
Erik
ErikStenvall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:55:18, 03-01-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare

Strongliquid

#8 » 21:17:57, 17-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet av en gammal bandtraktor med spetsplog.
Bild
http://www.opfs.net/~strongliquid/Bandtraktor/ Mera bilder. Dock inte så bra.

Vet dock inte om den är till salu. Finns strax norr om Boden.

1 person gillar det här inlägget.
Strongliquid
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:59, 17-11-2007
Ort: BD.
Maskintyp: Traktor

Detroit

#9 » 21:51:22, 17-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, angående att använda banden från donatortraktorn så passar de på din ,då delningen är samma, men om det är en hd 5 g ( bandlastare ) så är de långbandare ( 37 ) plattor, jämfört med din som är en schaktare & då har 33. Lastarens plattor har inte lika höga kammar & är smalare. Vad jag tror så är inte grillenskyddet på din orginal utan kanske något som en smed som knotat ihop. Lastarna hade grillskydd som orginal ( fanns som option ). Samma med ledhjulen, vet inte om det är orginal på lastaren, men de flesta har de hela. ( det är ju logiskt då lastaren bär på x antal kilo på framaxeln. Måste hålla med om att det är fina linjer på hd -5 schaktarna. :wave: / Christian
Användarvisningsbild
Detroit
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:11, 31-10-2007
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Allis chalmers hd 5g
Allis chalmers hd 5g
Bristol PD
Bristol 25
Hymac 580 BT
Minilastare

ErikStenvall (trådstartaren)

#10 » 23:11:12, 17-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strongliquid: Det är en Allis Chalmers modell M från svenska försvaret. Intressant att den verkar komplett med spetsplog. Oftast är den borta.

Detroit: Låter bra, skall försöka göra affär på banden imorgon.

Erik
ErikStenvall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:55:18, 03-01-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare


Återgå till Bandschaktare/bandlastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se