Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Bm 218TD fix till bra bruksskick.

40 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

rp_92 (trådstartaren)

#31 » 11:02:42, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joel Wagnerius skrev:
rp_92 skrev: Handgas hade varit trevligt att ha när man lastar.
Omständigt att hålla bromsen och gasa upp samtidigt så att lyftet går lite snabbare. :)

Vanesak. :smile: Men det är fint att kunna använda handgasen så fixa på.
Kul att se en 218 fixas upp eftersom. Har själv en :thumme:


Jo så e det ju. Fina maskiner 218, fin din va! :)
63an skrev:Jo just, kolla instegslådan mellan lyftarmarna på undersidan så den inte är uppspräckt, tror att många kör med detta fel utan vetskap, sneda lyft å tungt belastad då kan saker hända men går lätt att svetsa igen! :thumme:


Hittade en spricka i nederkant på lådan.
Framslipad, va sprucken rätt igenom så svetsade från båda hållen. Fog beredde med stenkake skiva sen.
Bild
Färdig slipade bort lite av start och stoppen
Bild
Slangarna till redskapslåset ska allt få sig lite slangskydd höll på slinta med slipmaskinen rätt in i ena slangen. Hade ju varit roligt med nya slangar och allt.

Har slagit upp årsmodellen på den också. Det är en -67a.
Har fått ordning på lite mer el, positionsljus funkar nu också, eller ja de e spänning framtill där det ska sitta positionsljus och bakljus måste ta och införskaffa det :)

5 personer gillar det här inlägget.
rp_92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T650 -73
Volvo BM 218TD

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


rp_92 (trådstartaren)

#32 » 23:18:30, 12-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu så äntligen kom det ett paket!
Bild
Som åtlovat så lät jag sambon vara kameratjej/mekassistent så bilder har jag i massor!
Började med att inviga carporten, även om den inte är färdig än så finns det iallafall plast på taket så det inte regnar in så mycket. Körde upp lyftarmarna och sköt in 2 reglar igenom hytten och sänkte ner lyftarmarna på dessa så jag kunde komma åt att lossa övre tappen till lyftcylindrarna.
Bild
Lossade på bultarna för "släpringen" något varv sedan gick jag lös med stora lednyckeln och lossade gaveln på cylindern. Med lite övertalning av kofoten så släppte sen gaveln och man kunde dra ut kolven för hand på höger sida. På vänster fick jag använda ett spännband för att dra ut den. Den sidan verkade vara tätare.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen vart det in i uthuset och upp med kolven på bänken. Började med att lossa överfallet för släpringen helt. Sen satt det en stor mutter i nedre änden med en sprint i. Denna fick man slå ut och sen satte jag muttern i skruvstädet och körde ett spett i hålet i andra änden och lossade muttern. Då kunde man skruva isär resten för hand sen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nedanför kommer bilder på nedmontering och byte av tätningar och hopmontering. I Satsen jag fick fanns det 3 stora o-ringar i mina lyftcylindrar satt det endast 1 tidigare hittade ingen stans man kunde sätta dessa och sket därför i att montera 2 av dom. Vid montering av kolven i cylinder fick man använda spännband för att tvinga in kolven. Ha något att samla upp oljan från cylinder/slangarna i. Blir mycket spill! Provkört och det har funkat bra nu lyfter den sig själv men sjunker dock ner sakta när man lyfter framhjulen. Tror det behövs ett byte av o-ring i ventil för omställning från enkel till dubbelverkande cylindrarn. Finns video längst ner i inlägget. Har någon några frågor så är det bara att fråga på! Tog allt som allt cirka 5 timmar, den andra gick mycket fortare än den första! Hoppas detta hjälper någon annan.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

15 personer gillar det här inlägget.
rp_92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T650 -73
Volvo BM 218TD

M_Persson

#33 » 05:31:48, 13-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exemplariskt, nu vet man hur man ska göra!

1 person gillar det här inlägget.
M_Persson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:36:20, 28-07-2010
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-D 20 -1950
Volvo LM218 -1964
BM 36 -1952 ombyggd till helbandare

qqq

#34 » 11:35:31, 13-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, då är det bara resten kvar... :-)
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Maskintyp: Ej angivet

Johnj-e

#35 » 18:16:51, 13-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bökat med den där ventilen till dv, har för mig det var en aluminiumkula som kikventil den hade massa defekter så jag vart tvungen att byta ut den mot en vanlig vvs
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: upplandskusten
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM
T400 I -68
LM 218- 64

caltex

#36 » 01:06:55, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt trevligt inlägg :grin:
Jag har ett gäng nya ventiler för dubbel/enkelverkande.
Från Br Lundbergs, hojta till om du är intresserad av en.
caltex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:55:27, 27-11-2005
Ort: Skellefteå

rp_92 (trådstartaren)

#37 » 19:11:42, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnj-e skrev:Har bökat med den där ventilen till dv, har för mig det var en aluminiumkula som kikventil den hade massa defekter så jag vart tvungen att byta ut den mot en vanlig vvs

Hoppas du menar kulventil och inte en riktig vs ventil. De brukar inte tåla olja och höga tryck något bra.
caltex skrev:Riktigt trevligt inlägg :grin:
Jag har ett gäng nya ventiler för dubbel/enkelverkande.
Från Br Lundbergs, hojta till om du är intresserad av en.

Jo visst kan jag vara intresserad men tar nog några veckor innan det är dags att gå på ventilen och kolla vad som felar. Nu behövs den ett tag framöver.

Råkade spilla lite färg på den när jag skulle gå över några ställen som behövde lite bättring. Hållt på igår kväll efter jobbet och idag hela eftermiddagen. Igår tog jag de gula bakifrån och framtill hytten.
Idag har jag målat hytten och lastarmarna. Hytten kommer högst troligen få sig en sprutlack nästa år om man har kvar den. Sidorna i hytten och golvet är ju dåligt som vanligt. Har tänkt att lyfta av hytten nästa vår och fixa det då.
Inte original nyansen, det är traffic yellow eller också känd som DHL-gul. Hade en sån burk över sen förra året när jag målade om snöskopan och bad lackeraren på jobbet ta hem 3L men jag fick visst 5 o de gick åt typ 1,5L till skopan :D

Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
rp_92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T650 -73
Volvo BM 218TD

63an

#38 » 20:10:16, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man upplever det som trevligare om man ser detaljerna på maskinen :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest...
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Johnj-e

#39 » 22:43:57, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kulventil ja

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: upplandskusten
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM
T400 I -68
LM 218- 64

rp_92 (trådstartaren)

#40 » 19:44:47, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte blivit så jättemycket fixande med lastmaskinen det senaste nu. Har lagt på taket på carporten och snickrat där istället.
Men idag fick jag hem nya pos. ljus till sidan på hytten som jag monterat och kopplat in. Har också försökt få igång tempgivaren blir inte klok på den! Testat byta till en ny givare men får ändå inget utslag. Lägger jag kabeln på jord så går mätaren upp till varmaste men inte ens när man varmkört redigt och ligger på ca 70-80 grader på metallen runt givaren så visar den ändå kall. Någon som har några tips. Provade också att dra ny kabel på utsidan för att se om det hjälpte men var ingen skillnad då heller. Några bilder iallafall tog jag.

Bild
Bild
Har lite att pensla på runt lamporna då dessa är lite mindre än de gamla med glödlampa. 2-LED lampa från OIE kostade ca 80kr ex moms. Skruvade inte utan limmade dom med karosserilim.
En bild från när 218 får hjälpa till och lyfta takplåtarna.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
rp_92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T650 -73
Volvo BM 218TD


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Gustavors, mully, Nilsson Peter, Per Jansson och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Vikabacken

Klaravik

Bobcat

glappfri.nu

Beck Maskin

Crazyride

ME

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Wexal

Nordicc

Bra Verktyg

XLKLäder

SSL Certificates