Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Volvo lm 642

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Tomlov (trådstartaren)

#1 » 20:31:47, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag vet inte om detta inlägg hamnar rätt nu. Jag är ny här och behöver er hjälp, läst runt lite och förstått att här finns det mycket kunskap.

Nu till frågan, jag var idag och kollade på baklastare Volvo bm 642, min fösta nånsin. Den verkar riktigt bra med 8900 timmar på nacken och går bra maskinellt, convertern känns pigg och den läcker ingen olja. Men nu till det jag funderar över. Fotbromsen tog inte alls.. men handbromsen funkar, påverkar de samma broms och är det då fel på bromscylindern? Här behöver jag er hjälp, Kostnad eller mycket jobb att laga? Sedan den andra nackdelen var att ingen belysning funka.. är det bara säkring tro? Han vill ha 63 k för den, hur tycker ni prissättningen är?
Länk till skönheten https://www.blocket.se/vi/78761601.htm

Med vänlig hälsning, Tom


Tråd löst

Tomlov
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:46:36, 25-04-2018
Ort: Kungsör, Västmanland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo Bm 642



Znahoj

#2 » 23:31:13, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Tom,

Först ska jag säga att jag inte är någon expert, men har en 642 själv så har väl uppfattat något när jag surrat med de som har koll, återstår bara o se om jag uppfattat rätt ... :grin:

Har för mig att handbroms o fotbroms är ”samma broms”. Handbromsen är wire styrd medans fotbromsen är hydraulisk, men ger bromsverkan via samma bromsbelägg. Det var samma problem med min när jag köpte den för 2 år sedan: ingen fotbroms, men bra handbroms o det löstes med en ”repsats” till huvudbromscylindern, sedan fungerade både fotbroms o handbroms. Har för mig oxå att prislappen hamnade runt 2000 för det: repsats plus duktig mek som visste vad han gjorde (obs, inte jag själv utan lejd arbetskraft) :vissla:
Kan naturligtvis inte tillräckligt mycket för att påstå att din maskin har samma fel, men symptomen låter rätt lika :grin:

Vet inte hur timräknaren i maskinen du funderar på ser ut, men i min 642:a så slår den runt vid 10000 timmar, så min kan ha gått 4000, 14000, 24000 timmar eller mer o det kan ju vara så även för den maskinen du funderar på.

Vad gäller belysning så kan det väl vara allt från säkring till kabelbrott, trasiga lampor etc. Har ingen aning, brukar tycka om o mäta i sådana fall.

Med vänlig hälsning, Johan
Znahoj
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:20, 17-05-2015
Ort: Lindesberg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo N86,
Volvo BM 642,
Volvo BM 620,
Volvo BM 650

fretchi

#3 » 06:25:20, 26-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som att bromsarna behöver en justering. Inte svårt i sig, men man måste vara noggrann vid centreringen av lamellpaketet, annars kan bromsen hugga.

Elen brukar så vitt jag erfarit bero på en blandning av oxiderade säkringar, kabelbrott och trasiga lampor. Samt någon enstaka "expert" som varit och kopplat friskt :D

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Tomlov (trådstartaren)

#4 » 07:29:06, 26-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, tack för tipsen och kul att höra att du har en 642 Johan. Verkar vara slitstarka maskiner.
Så bromsen även om den kräver lite jobb låter inte som det kan bli jättedyrt , samma med elen - lite pill och kliande i huvudet som krävs. haha någon "expert" som vart o pillat :lmao:

Det var intressant det du sa om timräknaren Johan, det ska jag kolla upp lite :)

1 person gillar det här inlägget.
Tomlov
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:46:36, 25-04-2018
Ort: Kungsör, Västmanland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo Bm 642

Znahoj

#5 » 12:17:37, 26-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Tom,

Jo det är trevliga maskiner, även om jag funderar lite på byte till en 841.
Kan tipsa om det blir affär för dig att Leif på lantservice.com har allt du behöver till din 642 isf.
Utomordentlig service o full koll på vad man behöver.
(Disclaimer: har ingen koppling dit annat än att jag är kund o ofta läser vad Leif skriver här)

Med vänlig hälsning, Johan
Senast redigerad av Znahoj 20:08:19, 26-04-2018, redigerad totalt 2 gånger.

2 personer gillar det här inlägget.
Znahoj
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:20, 17-05-2015
Ort: Lindesberg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo N86,
Volvo BM 642,
Volvo BM 620,
Volvo BM 650

Tomlov (trådstartaren)

#6 » 12:48:06, 26-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja sett att Leif har skrivit mycket vettigt och verkar besitta mästerliga kunskaper.
Jag blev nu ägaren till 642:an för 50 k och hoppas att bromsen inte blir allför jobbig eller kostsam.

9 personer gillar det här inlägget.
Tomlov
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:46:36, 25-04-2018
Ort: Kungsör, Västmanland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo Bm 642

Znahoj

#7 » 14:39:13, 26-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gratulerar o lycka till med din nya maskin! :cool:

1 person gillar det här inlägget.
Znahoj
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:20, 17-05-2015
Ort: Lindesberg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo N86,
Volvo BM 642,
Volvo BM 620,
Volvo BM 650


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se