Det finns 2 kända svagheter på h-mätarna i 240 av vajer konstruktion. Ett är vajern, det andra är drev konstruktionen i vxllådan (och är också enkelt/billigt att åtgärda man har billyft och om det är det "lösa drevet"). Men vajern tycker jag inte låter som på din beskrivning, det kan vara så att det är det lilla drevet man kan dra ur vxllådan som börjat tappa kuggar. Mätaren i mätarhuset brukar det aldrig viskas om. Men grejorna blir ju knappast nyare. Men ta lös och prova byta mätarhus (jävligt simpelt) och uteslut det helt enkelt för hur simpelt och billigt det är. Om vajern går tungt så brukar det höras (knäpper och
lever fan om den). Och går den av faller ju mätaren ner och stannar nere. Men hade bilen varit min hade jag tagit upp bilen på billyft och köpt ny
olja till lådan (vet ej vilken låda du har, men m47, den vanliga 5 växlade ska ju ha atf från Ford kolla upp vilken olja din låda ska ha) och skruvat lös lilla drevet i lådan och kolla upp hur det ser ut.