Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Köpt BM 641 - Motor rusar, transmissionstryck & inga bromsar.

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Ronnie79 (trådstartaren)

#1 » 22:33:57, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj!

Har precis köpt min första Baklastare, en BM 641 :hurra:

När jag försöker smyga iväg ibland så är det som den gasar typ halvgas själv och rusar lite i några sekunder ,även om jag släppt gasen, innan den går ner på tomgång igen. Jag har testat att koppla lös gaslänkaget och gasat direkt på pumpen med samma resultat. Vad kan det vara som gör det?

Sen är transmissionstrycket på mitten på det gröna när den är avstängd oavsett om tändningen är på eller ej men när jag lägger den i växel så åker den upp till absolut max. Fel på mätaren? :screwy:

Sen tar bromsarna ingenting trots att pedalen känns hård och går inte i botten, jag ska se om jag kan hitta vad det kan vara :coffee:
Ronnie79
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:24:09, 14-06-2020
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Dexter 16 Skylift
Fordson Dexta
BM 641



bonnen513

#2 » 23:01:05, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har insprutningspumpen egen olja på den så byt den

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

fretchi

#3 » 23:51:55, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns bra servicelitteratur här på maskinisten under downloads.

Jag skulle skicka in pumpen för översyn om den gör så. Pumpen smörjs av motoroljan. Skulle motorn rusa blir det fort dyrare än en översyn av pumpen.

Vad gäller mätaren verkar den defekt. Försök få tag i en mätare, eller åtminstone, mät trycken direkt på lådan.

Gällande bromsarna, kolla först så cylindrarna rör sig som de ska. Gör de inte det, testa ta bort pinnen mellan cylinder och bromshävarm, och se om de rör sig då.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Ronnie79 (trådstartaren)

#4 » 14:13:45, 08-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar :)

Okej, kanske får fundera på det då. Inget på pumpen som man kan kolla själv?
Den rusar inte jätte mycket, utan bara som om jag hade gasat lite lätt. Och det händer bara när jag "duttar" till gaspedalen, inte när jag har gasat några sekunder eller vid normal användning.

Det är bara ena bromscylindern som rör sig. Märkte att styrbromsväljaren bara har två lägen, känns misstänkt, för den ska väl ha tre lägen vad jag har läst mig till?
Ronnie79
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:24:09, 14-06-2020
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Dexter 16 Skylift
Fordson Dexta
BM 641

torbjorn_forsman

#5 » 14:35:10, 08-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller regulatorkrångel i dieselpumpar kan det ju bli så svåra följder om det förvärras, att det trots allt är säkrare att låta någon med erfarenhet skruva. Och sätta totalt körförbud på motorn tills felet är åtgärdat! Och om man absolut ska skruva själv, så ska man vara grundligt påläst om dieselpumpar först. Inte nöja sig med att läsa några lösryckta rader här och där i foruminlägg eller titta på youtubeklipp, utan läsa pumptillverkarnas egna verkstadshandböcker och tekniska beskrivningar så man har allt fullständigt klart för sig i förväg. Gärna plocka isär en eller annan skrotpump som aldrig ska användas igen också.

5 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

RD350

#6 » 16:32:10, 08-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man tvunget måste skruva i en halskenande diesel då ska man ha något tillhands att täppa insuget/luftintaget med...... :uupps:

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Ronnie79 (trådstartaren)

#7 » 20:47:33, 10-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, ni har nog rätt. :thumme: Tänkte innan att jag kanske kunde testa att rengöra regulatorn eller stången eller om ni visste om något man kunde göra med pumpen på plats men det kanske är bättre att lämna iväg det om det annars. Jag har aldrig meckat med tunga fordon innan (men massa bil).

Jag har inte hunnit justera bromsarna ännu men ser att det bara är en hjulcylinder som rör sig. Kan man ersätta ventilen/reglaget till styrbromsen med en T-koppling om det är den som trilskas?
Ronnie79
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:24:09, 14-06-2020
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Dexter 16 Skylift
Fordson Dexta
BM 641

Michael Meier

#8 » 20:55:07, 10-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det verkligen värt att ändra rördragningen till välarventilen när den är så enkel i sin konstruktion?

Funderar du ens på att pilla inuti insprutningspumpen och samtidigt väljer att inte ens titta på väljarventilen till bromsarna låter lite udda :)

Eller bättre sagt, ogenomtänkt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

MN

#9 » 06:48:56, 11-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styrbromsventilen brukar man lämna i normalläge och inte manövrera eller pilla på om den inte läcker. Kolla om cylindern sitter fast eller ej innan du lagar ett "icke fel"

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Ronnie79 (trådstartaren)

#10 » 18:31:41, 11-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reglerstången löper lätt och fint.
Men jag noterade att någon hade brutit plomberingen på dieselpumpen och ställt på den så jag justerade ner bränslet lite och då försvann problemet helt. Har använt den hela dagen nu utan minsta tendenser. :smile:

Styrbromsventilen släpper inte igenom någon bromsvätska till vänsterhjulet. Står i mitten och går att flytta till vänster men inte höger.

Tveksam om jag kommer att använda den ändå men jag kanske kollar på den först innan jag ersätter den då :thumme:
Ronnie79
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:24:09, 14-06-2020
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Dexter 16 Skylift
Fordson Dexta
BM 641


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se