Men det är högst troligt att den drar mer
bränsle än den skulle göra om lambdaregleringen vore helt i ordning. Gör en avgrening på kabeln till lambdasonden och koppla in en multimeter för att mäta
spänning där under körning och se vad den håller på med.
Om allt är i ordning på en Volvo med LH 2.4 så ska spänningen med bortkopplad lambdasond (eller direkt efter
kallstart, då sonden är kall) vara
ungefär 0,55 V. När motorn är varm och lambdareglerar så ska spänningen pendla mellan ungefär 0,1 och 0,9 V. Pendlingen kan gå för fort för att en digitalmultimeter ska hinna med, i synnerhet vid högre
varvtal och gaspådrag. Vid tomgång bör den dock synas tydligt.
Medan motorn är kall och går med fet varmkörningsblandning, men då sonden har kommmit igång (någon minut efter kallstart), så bör den ligga fast på ca 0,9-1 V.
Och om man motorbromsar så att allt bränsle stängs av, ska spänningen gå ner till ca 0,1 V.
Om lambdasonden är dålig så finns det fyra vanliga (och en mängd ovanliga) sätt den kan bete sig på:
1) Avbrott eller nästan avbrott i den, dvs spänningen ligger fast eller flyter omkring obestämt kring 0,55 V. Det är vanligast på lambdasonder som har varit med mycket länge innan de slutligen lägger av.
2) Kortslutning till
jord, dvs spänningen ligger ständigt runt 0-0,2 V. Vanligt på lambdasonder som dör i förtid, t ex förgiftade med blyad bensin eller
oljedimma från en motor som drar olja.
3) Lambdasonden fungerar i och för sig, men reagerar alldeles för långsamt så det blir inga branta omslag från 0,1 till 0,9 V utan man ser hur spänningen ändrar sig sakta. I synnerhet vid tomgång. Även detta är vanligt på mycket gamla lambdasonder.
4) Lambdasonden är i ordning men förvärmningen fungerar inte. Märks på att spänningen ligger fast på 0,55 V onormalt länge efter kallstart, och ev kan lambdaregleringen sluta fungera när motorn har gått länge på tomgång.
Ska man byta lambdasond så bör man undvika märkeslösa sådana, köp en som det står Bosch på.