Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Elektrisk matarpump på 641:an?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

processengine (trådstartaren)

#1 » 09:29:15, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har i alla år droppat olja från OIE-matarpumpen (vilken sitter på insprutningspumpen) på 641:an. Har haft loss den och försökt med Permatex mm utan att få det bättre. Man borde ju kunna täcka hålet på insprutningspumpen med ett lock och sätta en elpump i stället. Funkar detta med tanke på luftning, ska det vara en tryckande eller sugande pump, var köper man det mest prisvärda, andra råd, tips eller synpunkter?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre



Ivar Risslén

#2 » 11:30:34, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att rengöra vevhusventilationen så att det inte blir övertryck i motorn. Sedan så kanske du ska kosta på en ny matarpump istället för att börja bygga om till en elektrisk pump.

Jag provade med en Biltema pump på Boxern min men den höll inte så länge innan den lade av. Ska man ha något tillförlitligt så blir det nog något dyrare märke. Du får kolla där tävlingsåkare köper sina saker.

PS: Jag läste ditt inlägg lite bättre nu och ser att du skrev att du har modellen där matarpumpen sitter på insprutningspumpen och då är mitt förslag att du ska köpa en ny matarpump.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

processengine (trådstartaren)

#3 » 13:20:06, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Börja med att rengöra vevhusventilationen så att det inte blir övertryck i motorn. Sedan så kanske du ska kosta på en ny matarpump istället för att börja bygga om till en elektrisk pump.

Jag provade med en Biltema pump på Boxern min men den höll inte så länge innan den lade av. Ska man ha något tillförlitligt så blir det nog något dyrare märke. Du får kolla där tävlingsåkare köper sina saker.

PS: Jag läste ditt inlägg lite bättre nu och ser att du skrev att du har modellen där matarpumpen sitter på insprutningspumpen och då är mitt förslag att du ska köpa en ny matarpump.


Jag bytte ut oljefuktande befintlig pump mot den från OIE. Men jag drar mig till minnes att denna inte riktigt gick att få på plats. Den såg likadan ut men det spände när man försökte dra fast den. Den befintliga gled däremot på plats hur lätt som helst, så det blev att satte ihop den gamla inre delen (där pumparmen sitter) men den nya yttre.

Till saken hör att även min gamla maskin hade samma syndrom så jag har fått för mig att det är vanligt. Därför känns elpump lite lockande bara jag vet lite mer vilken typ av pump som är lämplig. Men det kanske är skillnad på olika mekaniska pumpar också. Var köper man i så fall nåt bättre än OIEs?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Ivar Risslén

#4 » 13:33:14, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var läcker den matarpumpen, är det i skvallerhålet eller är det runt infästningen ?
Vad jag minns så finns det även pumpar som man kan montera på direkt på motorblocket på den modellen.

Här ser man skillnaden på de olika pumparna.
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... 6faeb7cde7
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... 6faeb7cde7
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#5 » 13:40:17, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man ska byta pump till en annan typ än original så bör man först kolla hur bränslesystemet är gjort. Framför allt ta reda på om det finns en överströmningsventil någon annanstans i systemet som bestämmer matartrycket, eller om det är matarpumpen som ansvarar för tryckregleringen. Det bör stå i VHB för motorn eller i någon teknisk beskrivning för insprutningspump mm.
Om det finns en överströmningsventil, så ska matarpumpen kunna ge ett tryck som är lite lagom (kanske 30-50 %) större än dess öppningstryck. Om det inte finns överströmningsventil, så ska matarpumpen ge rätt matartryck för systemet, vilket också bör stå i VHB.

Det är mycket vanligt att piratbränslepumpar (dels matarpumpar i dieselsammanhang, dels mekaniska pumpar till förgasarmotorer) är feltillverkade på olika sätt. Framför allt ger de ofta alldeles för högt tryck jämfört med motsvarande originalpump, men det kan också hända att t ex gjutkanter eller slarvig bearbetning gör att de inte går att få dit utan vidare.

I vissa fall kan man justera trycket från en mekanisk pump genom att lägga olika tjocka packningar/mellanlägg under den, även det bör stå i motorns VHB i så fall.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

RD350

#6 » 14:06:32, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag satte dit en sådan pump från Ellös. Den var för bred så jag fick slipa av sidorna som går in i insprutningspumpen. Nu efter kanske 150 timmar läcker den olja från handtaget i sidan. Dålig kvalite.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Turbodiesel

#7 » 16:39:45, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns två olika matarpumpar till de motorerna, en typ som sitter framför oljefiltret (i färdriktningen, drivs av kamaxeln) och den andra varianten på insprutningspumpen. Olika mått på pumparmarna, men samma täckbricka har jag för mig.

Den kamaxeldrivna fungerar bättre vad gäller täthet, eftersom det inte står olja halvvägs upp i pumpen. Den pumpmonterade är enklare att komma åt..

Notera återigen att det är helt olika nummer på pumpen beroende på var den ska sitta monterad..

Även pumpar tillverkade av aluminium istället för zink fungerar bättre över tid. Zink deformeras åt alla håll & kanter, om det är belastat åt något håll. I alla fall den blöta varianten som används till matarpumpar. Lättgjutet, men inte formstabilt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

processengine (trådstartaren)

#8 » 17:50:06, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, nackdelen med block-pumpen är ju att den sitter knökigt till, framförallt om man ska lufta.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

processengine (trådstartaren)

#9 » 14:05:50, 25-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna pump ska tydligen funka bra enligt baklastargruppen på Facebook. Inte fasligt dyr heller. Man kanske skulle ta och testa? https://www.yourex.se/Article?Artnr=61- ... kgMTg4MjQ=
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

torbjorn_forsman

#10 » 14:35:00, 25-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om 0,35 bar som står i specen för pumpen stämmer med det matartryck som gäller för detta bränslesystem (se mitt inlägg #5), så bör det fungera. Läs på i VHB!

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

processengine (trådstartaren)

#11 » 14:38:35, 25-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, får kolla upp det. Tackar för tipset :thumme:
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

processengine (trådstartaren)

#12 » 00:44:01, 26-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om 0,35 bar som står i specen för pumpen stämmer med det matartryck som gäller för detta bränslesystem (se mitt inlägg #5), så bör det fungera. Läs på i VHB!

Enligt den vhb som finns här så ska matarpumpen ladda Simms insprutningspumpen med 0,1-0,2 bar. Det är ju en viss skillnad mot de 0,35 bar som elpumpen ger. Kan det vara skadligt mån tro?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

torbjorn_forsman

#13 » 09:00:58, 26-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det en överströmningsventil som släpper fram bränsle i returledningen vid 0,1-0,2 bar? I så fall sköter den om tryckregleringen så det inte är något problem. I annat fall kanske man kan modifiera elpumpen, t ex med en svagare returfjäder för membranet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

processengine (trådstartaren)

#14 » 16:11:11, 27-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mailade Hardi och de föreslog denna pump istället, lite lenare (0,15 Bar) och lite billigare, 995 SEK:
https://www.yourex.se/Article?Artnr=61-901-3040
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...

1 person gillar det här inlägget.
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Micke_fixar

#15 » 18:59:50, 04-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruvade med ett elverk idag och då tänkte jag på denna tråd. Så här ser det ut med med den elektriska pumpen på elverket. Är det en övertrycksventil ovanför pumpen? Sitter ett t före och efter pumpen. Vänster går det vidare till finfiltret och höger kommer från tanken. Kanske ger någon idé.
Bild
Micke_fixar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:06, 21-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Abene VHF3, Storebro GK195, BM 350-H10, BM 350, BM G612.


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se