Ljud från knackande
spridare upphör helt och hållet om man stoppar insprutningen till aktuell cylinder (t ex lossar överfallsmuttern på spridarröret). Spridarknacket kommer också en gång per varv på en fyrtaktsmotor.
Ramlagerknack brukar bli värre då motorn belastas och kan ev försvinnna helt då den går på tomgång. Om det inte är ett av de yttersta ramlagren, så finns det kvar - men ändrar kanske karaktär - oavsett vilken cylinder man stoppar insprutningen till. Om ett
ramlager har så stort
spel att det knackar, så brukar det också medföra att motorn får dåligt oljetryck.
Man kan också dra slutsatser genom att lyssna med en
skruvmejsel med ena änden mot örat och andra änden mot olika ställen på motorn (eller så kan man ju lyssna med stetoskop om man har). Spridarknacket hörs mest tydligt och "skarpt" vid toppen, mitt för aktuell cylinder (i synnerhet vid spridaren), medan ramlagerknacket hörs mest långt ner på blocket, mitt för förstyvningarna i vevhuset för aktuellt ramlager.