Kombinerar tråden lite, lättare att hålla liv i en tråd iställetför att behöva uppdatera i 2.
Köpte mig ju en 810 och fick leverans på den 2 december, sen dess har det inte stått still!
Som jag misstänkte va även den i en utsatt och utlämnad situation utan underhåll eller nån som tog hand om den, det gjorde jag snabbt nånting åt.
En Volvo
traktor med turbo 6a i har i många år varit en dröm, så även om detta ex inte va i kanonskick så kände jag att nån va tvungen att rädda den!
Sjukt smidigt också att ha samma service artiklar till bägge maskinerna.
Jag visste sedan innan att styrservopumpens
hus va spräckt, vilket fick sin förklaring när jag undersökte systemet och det va mer skit än
olja, trodde först det berodde på slut tätningar i styrcylindern men dom såg förvånansvärt fina ut, dock så fanns där inget
lock på behållaren så jag misstänker att det blåst/tagit sig ner all möjlig skit den vägen, avlastningssliden i pumpen satt tvärfast.
Så efter ett totalrenoverat och rengjort styrsystem så va det dags att låta den sjunga lite, ur med all gammal olja, i med diesel och ny billig skitolja och dit med ett nytt filter så sköljde jag ren motorn, va inte godsaker som kom ut men nu är det sköljt och ny olja är i.
Precis inrullad i ladan:
Helt ny servopump, på andra sidan lappen står det 9000:-, jag gav 1000:- + frakt, det får man anse va ett kap:
Demonterad
styrcylinder, stödringarna på kolven hade lagt sig på sniskan men annars såg det bra/fint ut:
Samtliga tätningar samt bägge länklagren blev bytta
Bromsvätskeflaska och
slangklämma Nej tack!
Spakarna till hydraulventilen va krokiga och utan knoppar, här är dom återställda!
Den med vev justerbara lyftlänkens kuggspel såg ut såhär, inte konstigt att den va stum, numer ligger de helt ituriven i garaget, ska beställa axialrullager och en
bussning sen kan den åka ihop igen, fungerande denna gången, dock
saknar jag veven!
Avgasystemet den kom med va katastrofalt dåligt, 3 klåpiga skarvar och gjort av stuprör (
ungefär), sånt kan inte pryda en sånhär dam, fram med tiggen!
Lite helhets bilder tagna idag, ska åka till glasmästaren och fixa vänster sidoruta och lilla rutan bak snarast
Tvätta ren den efter alla år kommer bli skoj när den ser såhär murken ut!
Det som annars har hänt är att jag raderat varvtalsregulatorn, bytt gas samt stoppvajer och bytt
oljekylare då den gamla läckte olja.
Hyttdemontering och rostlagning av den kommer ske längre fram.