Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Frågor om fett&fettnipplar i allmänhet och 641 i synnerhet!

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

daniel n (trådstartaren)

#1 » 16:00:51, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en gammal 641. Kör 10-30h/år. Lite funderingar kring fettning av den!

1) Använder Swedol Entreprenadfett. Är det bra? Är det rätt för alla fettnipplar på maskinen?

2) Hur mycket ska man fetta? Brukar normalt fetta kullager på våra snickerimaskiner, där är det bara lite lite som gäller. Men för lederna i lastaren på 641 brukar jag fetta tills man ser nytt fett komma ut någonstans. Är det tillräckligt, eller ska det komma ut på flera ställen?

3) Vid rundan idag gick det inte att få i fett i en av nipplarna (se bild). Skruvade loss nippel och den verkade funka fint, gick att trycka fett genom den när den var lös. Men med den påskruvad går det ej att trycka i något. Vad är nästa steg?

4) Jag har för mig att jag har sett något schema med pilar som pekar på alla smörjställen på maskinen? Någon som vet var det finns? Hittar inget i instruktionsboken. Obs, svar av typen "överallt där det rör sig" är säkert korrekt men det hjälper inte mig tyvärr.
Bild
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund



Alexn72

#2 » 16:17:51, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nått fett är bättre än inget fett.

Lite, ofta är bättre än tokmycket en gång om året.
Om det pyser ut så kommer antagligen en del trilla av. Men de är enkelt att smörja så.
Vissa ställe behöver mer än andra.
Och det kan vara fördelaktigt att smörja i ändlägen dvs ena gången fullt utslag åt ena hållet och nästa åt andra...

I praktiken så är de viktigaste att faktiskt smörja

4 personer gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

fretchi

#3 » 18:22:08, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte bakaxelns främre lagring. Den är svår att hitta och otydligt märkt på smörjschemat

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228

daniel n (trådstartaren)

#4 » 18:23:06, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Glöm inte bakaxelns främre lagring. Den är svår att hitta och otydligt märkt på smörjschemat


Tack för tips! Var hittar jag smörjschemat?
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

Michael Meier

#5 » 18:36:10, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så tittar man på konstruktionen, rör grejjen på sei i förhållande till omgivande part behövs det smörja eller så ska den nötas tills man byter den.

till exempel en styrled som inte "går" att smörja, det spelar liksom ingen roll vad som står i smörjschemat då, finns det ingen smörja i styrleden får man byta den när den har slitits ut eller så ordnar man smörjning på den punkten, länkagesystem brukar vara likadana, bara för att det inte går att smörja så betyder det inte att det inte behövs, där väljer man glapp eller roststum.

Menar att det är enkelt att missa saker om man blint går på ett schema och inte förstår funktion.

en gammal baklastare med glappa leder skulle behöva en dutt med fettsprutan var fjärde timme i drift typ, det är ändå för lite eftersom glappet "pumpar" bort fettet efter tredje rörelsen
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

daniel n (trådstartaren)

#6 » 18:41:01, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Eller så tittar man på konstruktionen, rör grejjen på sei i förhållande till omgivande part behövs det smörja eller så ska den nötas tills man byter den.

till exempel en styrled som inte "går" att smörja, det spelar liksom ingen roll vad som står i smörjschemat då, finns det ingen smörja i styrleden får man byta den när den har slitits ut eller så ordnar man smörjning på den punkten, länkagesystem brukar vara likadana, bara för att det inte går att smörja så betyder det inte att det inte behövs, där väljer man glapp eller roststum.

Menar att det är enkelt att missa saker om man blint går på ett schema och inte förstår funktion.

en gammal baklastare med glappa leder skulle behöva en dutt med fettsprutan var fjärde timme i drift typ, det är ändå för lite eftersom glappet "pumpar" bort fettet efter tredje rörelsen


Super, tack för tips!
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

Michael Meier

#7 » 19:10:02, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

3) Vid rundan idag gick det inte att få i fett i en av nipplarna (se bild). Skruvade loss nippel och den verkade funka fint, gick att trycka fett genom den när den var lös. Men med den påskruvad går det ej att trycka i något. Vad är nästa steg?


Vad för runda ? :)

Tja, den där positionen har inte fått någon smörja på två år typ, eller fem, om du kan vrida sprinten i avlastat läge, du måste börja med att ta bort skruv och mutter på båda sidor, kan du vrida sprinten så kan du antagligen få ut den och rensa kolvstångsörat (hylsan med fettnippel) med borrmaskin och någon liten borr, observera att du måste stadga den väldigt tunga hydraulcylindern i och med att du tar bort sprinten som är det enda som håller fast hydraulcylindern, det är väldigt viktigt att du förhindrar hydraulcylindern från att ta död på någon som råkar vara i närheten, spännband kanske ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

fiatagri

#8 » 19:15:06, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försiktigt i hjulnav!
Underhåll är billigaste reparationen.
fiatagri
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:21:44, 17-03-2012
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 8090 Skogsboxer

Alrik

#9 » 19:39:57, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nippeln du inte fick i något fett i kan du prova att smörja när nippeln är i annat läge mot tappen. Dvs kör tilten i annat läge och prova att smörja.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

ja-bond77

#10 » 20:54:54, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att ha vikt på tappen ifråga är oftast till nackdel, så se till att funktionen ifråga är helt avlastad. Hjälper det inte så är det borrmaskin nästa.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

pbv301

#11 » 10:59:37, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

daniel n skrev: 3) Vid rundan idag gick det inte att få i fett i en av nipplarna (se bild). Skruvade loss nippel och den verkade funka fint, gick att trycka fett genom den när den var lös. Men med den påskruvad går det ej att trycka i något. Vad är nästa steg? [/img]


Denna ledpunkt har med största sannolikhet "gått torr" en längre tid och bussningen har då vridit sig pga utebliven smörjning under belastning och tappens rotation. Bussningens
smörjhål hamnar då ur läge relativt nippelns hål och det går inte längre smörja. Bussningen har bara ett smörjhål och är av härdat stål så att borra upp ett nytt hål är svårt + att man måste skydda gängorna för smörjnippeln. Varit med vid ett försök då det gjordes en borrstyrning av en avkapad smörjnippel, men det gick dessvärre inte komma igenom bussningen.

Bussningen är pressad så det borde med rätt verktyg gå pressa ur den och återmontera i rätt läge.

/pbv301

1 person gillar det här inlägget.
pbv301
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:02, 20-11-2012

Alrik

#12 » 12:15:39, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör man 10-30h per år så accepterar man att just den nippeln inte går att smörja.

Få ur befintlig bussning hel är nog svårt. Då blir de ny bussning, ny tapp och eventuellt behov att fixa tappens hål i gaffeln där den sitter.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 52 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Motrab

Alftaprodukter

Engcon

GMH Maskininspektioner

KVD PRO

Köphuset