Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Hanomag B11 , inköp, Liv & Leverne

131 inlägg • Sida 1 av 9
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Saftarz (trådstartaren)

#1 » 15:53:07, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har börjat fundera på att köpa mig en hjullastare eller baklastare för lite behov hemma. Har en liten firma vid sidan av mitt vanliga jobb där jag hyr ut grävare och lite andra trädgårdsmaskiner, och gör även lite mindre jobb när jag blir tillfrågad (i närheten hemma). Köper och säljer även lite skrot och dyligt så lyfter och flyttar lite tunga grejer då och då :grin:

Har just nu en gammal fordson major från 1957 med frontlastare (skopa och gafflar) men det är ju inte direkt någon precisionsmaskin, muskelservo så svårt att styra när man kör långsamt och svårt att se fram vart man har gafflarna eller skopan. Funderat på om det inte är bättre att skaffa sig en hjullastare av något slag för mina behov (har inget behov av att kunna ha kärra bakom). Skulle behöva kunna lyfta minst 1500kg men vill inte ha en för stor klumpig lastare heller. Och är beredd att lägga upp till 40-50k, men frågan är om det går att hitta något vettigt för dom pengarna? Har aldrig ägt en lastare själv innan. Men har kört en del då vi har haft några olika på jobbet.

tacksam för tips och råd och om det ens är möjligt att få något vettigt för den pengen jag tänker mig, och även vad man ska tänka på när man väljer märke och modell. Har inga problem med att meka då jag är bilmekaniker i grunden, men man vill ju ha en maskin där det går att få tag på delar också :smile:

Mvh Emil
Saftarz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:11, 26-09-2020
Ort: Mörrum
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag b11



magloman

#2 » 16:27:48, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir nog svårt att hitta nån hjullastare för dom pengarna med den kravspecen.

Lättast är nog att hitta en truck.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

fretchi

#3 » 20:31:10, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 621:a i skapligt skick skulle du kanske kunna få loss för den summan.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Saftarz (trådstartaren)

#4 » 21:50:57, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Blir nog svårt att hitta nån hjullastare för dom pengarna med den kravspecen.

Lättast är nog att hitta en truck.



Ja det var väl lite det jag misstänkte, hur mycket behöver man lägga för att få något skapligt? Funderade på truck först men tror inte det går då jag kör på grus och gräsmatta, sällan asfalt tyvärr :klia:
Saftarz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:11, 26-09-2020
Ort: Mörrum
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag b11

Saftarz (trådstartaren)

#5 » 21:52:15, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:En 621:a i skapligt skick skulle du kanske kunna få loss för den summan.



Är 621an en vettig maskin? lär väl vara bättre än min traktor med lastare iallafall känns det som :thumme:
Saftarz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:11, 26-09-2020
Ort: Mörrum
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag b11

fretchi

#6 » 07:14:30, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att lyfta pallar och övrigt gods är nog en 621/622 inte så dumt. De är inte så tokiga överlag, men 2-hjulsdrift begränsar om det blir halt eller om du ska ut i spenaten. Dock har du drivningen i rätt ände, till skillnad från din fordson. Sikten framåt över redskapet är väldigt bra då du sitter långt fram. Smidigheten är nog lika eller bättre än din traktor men sämre än en midjestyrd.

Kortfattat så är det en omodern maskin som ändå är ganska kompetent för mindre gårdsarbeten.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Göran Ekman

#7 » 08:26:47, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt är bättre än en frontlastar traktor.
En 218 är inget alternativ? Fanns ju även ju även den mindre Lm 422. Men dessa är lite ovanliga.
Alla baklastare är omoderna skillnaden mellan en H 10 och 641 är i mina ögon marginell. H10 är smidigare.
Sedan är maskiner med en kopplings pedal tråkiga att köra. Hur rolig en converter maskin är efter 50 år kan man också fundera över. Har vissa tendenser till att bli lite sega.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Bygert

#8 » 09:05:50, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratar man baklastare så ska man också säga nåt om det inbyggda problemet. Insteget är dåligt och det har hänt många olyckor, det blev bättre på vägen från H 10 till 642 men även de senaste har en potential till att slå sig fördärvad. Är man ung och smidig och tar det försiktigt så händer ju inget men, ja, så är det ju inte alltid.

Annars är ju baklastarna ofta odödliga maskiner som kan uträtta mycket i t ex pallhantering och skoplastning. Men så är det ju en annan sak, det där när man t ex ska lyfta nåt i en stropp och koppla till/av. Försöker man ta sig ut med lyft aggregat så finns det inget att kliva på och man måste också gå under lyftarmarna. Absolut olämpligt, till vissa arbeten måste man vara två.

Baklastare kan vara bra men man ska göra klart för sig att de har sina sidor. Inom budgeten kan det med lite tur rymmas en inte allt för rapplig 846 elller möjligen 4x00. Då får man säkrare väg in och möjligheten att koppla själv vid behov. Midjestyrningen ger också en oerhört mycket smidigare maskin.

Alla de här maskinerna har äldre variant av converter där man får dra på ordentligt med gas för att det ska hända nåt överhuvudtaget. Räkna med bränsleförbrukning därefter.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Saftarz (trådstartaren)

#9 » 16:37:17, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Allt är bättre än en frontlastar traktor.
En 218 är inget alternativ? Fanns ju även ju även den mindre Lm 422. Men dessa är lite ovanliga.
Alla baklastare är omoderna skillnaden mellan en H 10 och 641 är i mina ögon marginell. H10 är smidigare.
Sedan är maskiner med en kopplings pedal tråkiga att köra. Hur rolig en converter maskin är efter 50 år kan man också fundera över. Har vissa tendenser till att bli lite sega.
Göran i Norråmyra


Att maskinen är omodern gör mig inget, min gamla fordson är ju inte direkt senaste modellen den heller :lmao: sålänge den fyller sin funktion så :D har alla baklastare converters? ursäkta sent svar, något krångel som gjorde att jag inte kunde göra inlägg från mobilen...
Saftarz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:11, 26-09-2020
Ort: Mörrum
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag b11

Saftarz (trådstartaren)

#10 » 16:41:45, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Pratar man baklastare så ska man också säga nåt om det inbyggda problemet. Insteget är dåligt och det har hänt många olyckor, det blev bättre på vägen från H 10 till 642 men även de senaste har en potential till att slå sig fördärvad. Är man ung och smidig och tar det försiktigt så händer ju inget men, ja, så är det ju inte alltid.

Annars är ju baklastarna ofta odödliga maskiner som kan uträtta mycket i t ex pallhantering och skoplastning. Men så är det ju en annan sak, det där när man t ex ska lyfta nåt i en stropp och koppla till/av. Försöker man ta sig ut med lyft aggregat så finns det inget att kliva på och man måste också gå under lyftarmarna. Absolut olämpligt, till vissa arbeten måste man vara två.

Baklastare kan vara bra men man ska göra klart för sig att de har sina sidor. Inom budgeten kan det med lite tur rymmas en inte allt för rapplig 846 elller möjligen 4x00. Då får man säkrare väg in och möjligheten att koppla själv vid behov. Midjestyrningen ger också en oerhört mycket smidigare maskin.

Alla de här maskinerna har äldre variant av converter där man får dra på ordentligt med gas för att det ska hända nåt överhuvudtaget. Räkna med bränsleförbrukning därefter.


Känns som att en baklastare passar min budget bäst, då kanske man kan få fatt i ett vettigt objekt istället för en halvrisig hjullastare :D Jo jag förstår ju det osmidiga med att ha ingången till hytten framåt, men jag tror ändå att fördelarna överväger nackdelarna där. Bränsleförbrukningen gör mig inget då den inte kommer gå många timmar i månaden, blir ju mest för att lasta av och på lite grejer från släp och flytta runt lite skit hemma. Nu blir det gärna att man lastar och släpar för hand så mycket det går istället bara för att traktorn är så osmidig att köra och lyfta med... Tusen tack för hjälpen med alla svar, ska hålla lite utkik på marketplace och blocket efter en rimlig baklastare! Något speciellt man bör tänka på att kolla upp vid eventuellt köp? Jag gissar på att en baklastare gjord på en Volvo är enklast att få tag i delar till? Mvh Emil
Saftarz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:11, 26-09-2020
Ort: Mörrum
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag b11

magloman

#11 » 16:59:15, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är reservdelstillgången på baklastare?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mattias Petterson

#12 » 17:13:47, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hough h30
Case w?
Cat
Alice chalmers
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Jac

#13 » 17:37:23, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saftarz skrev: har alla baklastare converters?


Jag tror kanske modellnumret måste starta på 6 för att du ska få en converter.


LM218TD har vanlig fottrampad koppling med en turbinkoppling efter som ger mjuka starter och sliter mindre på lamellerna. Går att tuffa runt på trevligt lågt varvtal.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Björn.O

#14 » 01:03:05, 28-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går nog att hitta nån fräsig Michigan i den prisklassen. Men då får man vara beredd på ett bromslöst oljemonster och svårighet att hitta delar. Vettigast är nog BM.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Mecke96

#15 » 11:24:16, 28-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Hur är reservdelstillgången på baklastare?

Verkar inte vara ett större problem med det än . Är fortfarande relativt billiga delar till en 62x-64x (Converter repet jag gjorde sluta på 12k) Ekedalens skrot verkar kunna få fram det mesta. Dock börjar man gå mot hjullastare som L70 då börjar delarna bli dyra. Prata med en som hade ett haveri med Växelväljar ventilen samt pumpen till den convertern. Ny pump gick på ca 25k :uupps:
Mecke96
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:13:05, 14-07-2022
Ort: Skellefteå, Kåge
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM640


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se