Låter vettigt! Ja precis, det är ATF nu och var innan också
torbjorn_forsman skrev:Jag antar att det är insprutningspumpen och inte matarpumpen du tänker på? Matarpumpen är i detta fall den lilla membranpumpen som sitter mitt på insprutningspumpens sida.
Alla dieselinsprutningspumpar kräver någon form av intern smörjning av kamaxel mm, men det varierar hur det går till. En del pumpar ska fyllas med motorolja vid renovering eller montering och under drift räcker det bränsle som läcker förbi pumpkolvarna för att hålla underdelen smort, eventuellt överskott rinner bort genom ett nivårör (det skulle i ditt fall kunna vara det böjda röret som syns till vänster om matarpumpen). Andra är inkopplade till motorns trycksmörjsystem. Ytterligare andra ska smörjas med motorolja varvid det finns både en påfyllningsplugg och en nivåplugg, ev också en avtappningsplugg.
Det finns en hel del CAV-dokumentation i Downloads som kan vara av intresse, t ex CAV Fuel Injection Equipment for diesel engines
Varför sitter det hydraulslangar som bränsleledningar? Blir inte de både onödigt dyra, styva och svårt att få täta med slangklammer?
Michael Meier skrev:Jo, men tänk efter lite nu, diesel (och vatten) tränger undan motorolja, det läcker nästan alltid internt i en sådan här insprutningspump, smörjoljan är ersatt av bränsle helt enkelt.
Skvallerröret är till för att det inte bildas övertryck, så den håller nivån låg inuti pumpen.
Sparrow skrev:Brukar väl vara så att motoroljan som är tjockare trycker ut dieseln genom skvallerröret. Fyll på motorolja tills det kommer olja ur röret.
Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster