Maskinen har fått uppmärksamhet de senaste dagarna
Service med ny
olja och filter i motor och
transmission, och fett i alla nipplar jag hittade. Jäklar vad många smörjställen det finns jämfört med en modern maskin
Jag hade också det tveksamma nöjet att montera i några glasrutor som saknades. Bägge sidorutorna på vänster sida och det lilla Takfönstret fick jag med i köpet, men höger skjutfönster saknas så där har jag skurit ut en ruta i plexiglas så länge.
Kan meddela att jag inte har några ambitioner att bli glasmästare efter det här för helvete vad tålamodsprövande det var att få i rutorna i gummilisterna!
Sen har det blivit lite genomgång av elsystemet. I princip inget elektriskt fungerade vid köpet, endast
startmotor och
generator tror jag...
Bland mätarna är det bara kopplingstrycket som fungerar. Tankmätaren ger utslag men jag tror inte det stämmer...
Under instrumentbrädan var det kaos, massa tveksamma kabelskarvar, strömtjuvar och kablar som helt enkelt var avklippta. Blev någon timme med multimeter för att lista ut hur det är tänkt att fungera...
Såhär såg det ut när jag hämtade maskinen.
Inte helt original som synes.
Den gröna knappen var tändning, men den levde sitt egna liv så jag rev bort både den och startknappen och ersatte med ett riktigt
tändningslås med
nyckel. Modernt så det förslår.
Strömbrytaren till hel/halvljus var borta så där har jag monterat en ny trelägesbrytare som även positionsljusen är kopplade till nu.
Helljus,
halvljus och position drogs över separata relän för säkerhets skull.
Bakljusen och positionsljusen hoppade igång utan att jag riktigt vet varför, och blinkersen började också fungera efter att jag fixat en dålig skarv och förbättrat jordningen i en av lamporna.
Jag lyxade till det med nya strålkastare istället för arbetsbelysningen som satt där. Tyvärr inte inkopplade än pga brist på glödlampor. Ska vara pt45-lampor och såna har jag inte lyckats hitta i någon butik häromkring
Naturligtvis övervakade chefen arbetet.
Och så måste ju en arbetsmaskiner få arbeta lite också!