Tom N skrev: Men varför väljer man den konstruktionen gällande ventilen?
Jag ser på 620/640 schemat så är alla funktionerna i tandem. Jag tror att en ren tandemventil är enklare att gjuta och därmed billigare.
I tillägg så fanns det nog inte så många ventiler att välja på när 620/640 kom ut 1965. På 620/640 schemat så finns det inte heller några lastbackventiler, varken en gemensam eller individuella, troligen beror detta också på att 1965 var länge sedan...

Jag har en misstanke om att ventilen på 621/641 är sektionsbyggd och att man då medvetet har valt bort parallellkanalen för att den ska bete sig likadant som 620/640. Bara en gissning...
Edit: Fel gissat, 620/640 hade omvänd ordning, lyftarmarna har prioritet. Det blir bara mer och mer intressant ju mer man gräver...
620/640 började produceras 1965
621/641 började produceras 1970
På alla nya maskiner har man droppat det konceptet, idag får lyft och
tilt olja parallellt på nästan alla lastmaskiner och jordbrukslastare.
Med några få undantag förstås...
Har sett datablad på några ventiler till skid-steers som är internt seriekopplade. Det innebär att har man lätt last kan man köra både tilt och lyft samtidigt, har man tung last får man bryta med en åt gången.
Har även sett en liten Walvoil jordbrukslastarventil som finns i serieutförande, då i kombination med UNF gängor i portarna så det verkar vara en grej för den amerikanska marknaden.
Walvoil har också en
lastarventil med intern tandemkoppling fast istället för att tilten ligger först som på baklastarna så har man lagt lyftarmarna först. Lyften har alltså prioritet och kan blockera tilten. Dock finns där en parallellkanal med en
sekvensventil så att det blir parallellt över ett visst
tryck.