Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Mysteriet med baklastarens bromsar…

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Faxehus (trådstartaren)

#16 » 21:39:41, 08-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Handbromsen! :aaargh: Nytt hopp tänt. "Gör om - gör rätt" som de sa i lumpen.. Tackar för hjälpen, blir till att försöka med det imorgon.
Faxehus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:51, 29-10-2009
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Faxehus (trådstartaren)

#17 » 22:55:00, 15-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer lite återkoppling till andra som har liknande problem.

Tog en stund innan vi fick tid att ta tag i detta, men nu är bromsarna fixade och allt funkar bra! Vi fick i princip ställa om hela den mekaniska delen av bromssystemet för att få rätt justering med de nya beläggen. Bromshävarmar har hakats om, spelet vid bromscylindrarna ändrats, handbromsens stänger justerats om etc. Bara att hoppas att bromsarna håller sig så här fina nu under lång tid framöver!

Den stora lärdomen för oss angående huggande bromsar som inte blir bättre trots bromsjustering enligt handboken, är att beläggen ska bytas även om de ”ser bra ut” och har en bit kvar till nitarna. Med de nya beläggen på plats fyller det ut ända ut mot bromslocket även när bromsaxeln har gått tillbaka helt. Just nu hugger inte bromsarna även om centreringen av bromsaxeln skulle ligga fel.

En annan viktig lärdom vid själva bromsjusteringen är att ”lyfta upp & snurra på däcket” när man skruvar in justerskruvarna växelvis till det s.k. bottenläget där bromsen låser hjulet.

Vill till sist rikta ett stort tack till Leif Andersson som delat med sig av sina värdefulla kunskaper! :shake_hands:

Mvh,
/Peter

2 personer gillar det här inlägget.
Faxehus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:51, 29-10-2009
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson

#18 » 10:11:34, 16-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är bara grundjusteringen korrekt så kommer det att funka länge, kolla bara när du kört en liten transportsträcka så att bromslocken inte blir varma så kommer det att funka länge. :thumme:

Tillägg: Dessa bromsar är faktiskt inte så märkvärdiga att hålla på med. Sätter man sig bara ned och försöker förstå den enkla konstruktionen så lurar man snart ut hur det funkar. Lossar man bara allt som går att justera och jobbar sig metodiskt från bromsskivorna mot bromspedal och handbromsspak så löser det sig.
Men blir det fel i grundjusteringen så skiter sig hela systemet. Det är precis som med påskjutsbromsen på en släpvagn, går man in på fel ställe och försöker åtgärda något blir det bara skit av alltihopa. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Faxehus (trådstartaren)

#19 » 21:19:00, 16-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bara hålla med. När vi började kolla på bromsarna för första gången så verkade allt helt ologiskt och det reagerade inte alls som man förväntade sig på de justeringar vi gjorde. När vi sedan ställde om hela bromssystemet med utgångspunkt från de nya beläggen så föll alla pusselbitar på plats och på kuppen lärde vi oss otroligt mycket om hur de verkligen funkar. Problemet är nog kanske generellt med baklastarna att flera tidigare ägare har skruvat "lite här och där" på bromssystemet utan att göra det från grunden och därmed omöjliggjort "enkel" bromsjustering enligt manualen.

Idag fick baklastarn jobba "på riktigt" en hel dag för första gången med både skopa och gafflar och den skötte sig galant! Enda funderingen är hur hyttvärmen kommer att bli i vinter eftersom varmluften som kommer ut under stolen inte är mycket att hurra för fast värmespaken är utdragen till max. Mera ljummet än varmt känns det som. Tempmätaren rör sig inte heller nämnvärt mycket så det tyder kanske på en dålig termostat?
Faxehus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:51, 29-10-2009
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Faxehus (trådstartaren)

#20 » 08:53:29, 17-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att återknyta till bromsproblematiken. Någon som vet hur kritisk gummiskyddet och packboxen är till bromsaxeln där den går in i maskinen? På en sida hade vi en lätt intryckt gummipackning och packboxen verkar inte hålla riktigt tätt då det trycker ut runt axeln. Är det något att bry sig om?
Faxehus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:51, 29-10-2009
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Baklastare

qqq

#21 » 15:08:34, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått med det här ?

när man skruvar in på justerskruvarna och snurrar på hjulet, då ska väl ingen samtidigt trycka på bromsarna ?
Justeringen är väl till för att komma till ett så nära bromsande läge utan att pedalen är rörd ?

1 person gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Valtravän

#22 » 22:08:17, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska inte trycka på pedalen då du justerar. Hissa upp maskinen o dra växelvis på skruvarna i toppen på bromshuset till hjulet fastnar. Lossa sedan båda skruvarna 270 grader. Justera sedan hävarmsr s.
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

LeifAndersson

#23 » 22:23:08, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Däremot så är det bra att kolla så bromsarmarna centrerar med nedtryckt bromspedal som sista kontroll. Det är ju i det läget det är viktigt att det centrerar exakt, med lossade bromsar är det ju inte så intressant hur det är med centreringen!
Centrerar det inte med nedtryckt pedal så får man ändra justeringen, när kartan och verkligheten inte stämmer så får man rätta sig efter verkligheten! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

qqq

#24 » 00:17:19, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det väl inte så kinkigt på en maskin som toppar 30 snabba blåst en bra dag, men finns det något (enkelt) sätt att kolla så att man har en någorlunda jämn bromsverkan ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Valtravän

#25 » 18:51:04, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Full fart o tvärnit på grusväg. Sedan full fart och tvärnit med handbromsen. Då ser du hur bromsarna tar. Kolla sedan tempen på bromshusen efter att du kört 1km utan att röra pedalen. De ska vara kalla. Om inte så släpper du skruvarna i toppen. Ojämn broms justerar du vid länkarmen.
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se