Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Mysteriet med baklastarens bromsar…

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Faxehus (trådstartaren)

#1 » 15:07:37, 03-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Är nyblivna ägare till vår första baklastare, en fin BM 621:a av 1974 års modell med bred hytt. Föregående ägaren lyckades inte få ordning på bromsarna (på 4 år) som hugger för det mesta och låser ibland. Vi har nu både provat att justera själva och även provat att lämna in den på verkstad, men det blir inget bättre. :sad:

Bromsbeläggen är inte slitna, bromshus, bromslock och bromsskivorna är plana och fina. Bromsdisken ser ut som ny och har nya fjädrar och kulor monterade. Allt är rengjort, smörjt och i bra skick alltså. Justering av bromsarna har skett enligt verkstadshandboken, men eftersom bromsarna tydligen är erkänt svårjusterade så kommer det några nybörjarfrågor här!

1) Angående bromshusets justerskruvar så säger handboken att de ska skruvas in växelvis till ”bottenläge” vid justering. Vad menas exakt med bottenläge här? Är det att justerskruvarna ska dras helt stumma vilket innebär att man förspänner/bromsar bromsdisken maximalt, eller betyder det att de bara ska dras tills de ligger an mot bromsdisken på varje sida utan att spänna den?

2) Om det inte skulle vara feljusterat, vad kan då felet vara när allt i bromshuset verkar vara i bra skick?

Mvh
/Peter
Faxehus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:51, 29-10-2009
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Baklastare



LeifAndersson

#2 » 15:36:39, 03-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska dra in skruvarna växelvis till bromsen låser sig. Sedan ska det justeras så att bromsaxeln centrerar exakt där den kommer ut ur bromshuset, det gör du genom att lossa den ena skruven och dra åt den andra, detta upprepar du tills axeln centrerar perfekt med bromsen ansatt. Sedan lossar du båda skruvarna 1 varv och då ska det funka.
Du talade tidigare om att det var uppsmort, det ska absolut inte vara något fett i bromsdiskarna. det ska bara vara torrt och rent runt kulorna, absolut inget fett.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Faxehus (trådstartaren)

#3 » 16:03:36, 03-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, då ska alltså ställskruvarna dras åt ordentligt!
Vi har centrerat bromsaxeln med 0,5-1,0 mm noggrannhet genom att ta bort täckbrickan och mäta axelns position i hålet. Förflyttning av axeln har skett precis som du beskrev och mätning gjord med ansatt broms (en person som bromsar i hytten) som det står i handboken. Det finns ingen smörjning inne i diskarna. Den smörjning som finns är på tryckpinnarna, i hålet för bromsaxeln i locket samt på klackarna som bromsdiskarna vilar på. Splinesen på drivaxeln är helt rena då vi inte visste om man törs smörja denna?
Faxehus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:51, 29-10-2009
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson

#4 » 16:39:49, 03-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att bromsen ska låsa behöver man inte dra bultarna hårt på något vis, snarare så låser bromsen utan att man märker det på dragkraften i bulten. Drar du hårt så skrotar du diskarna. Utan du snurrar hjulet och skruvar samtidigt då märker du när bromsen tar.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Faxehus (trådstartaren)

#5 » 18:11:48, 03-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, ska göra exakt som du beskriver vid nästa justering.
Angående klackarna som bromsdisken vilar på så finns det en väldigt liten/tunn förgropning som man kan känna med fingret. Inget skarpt eller så men dock. Kan detta ha någon betydelse för att det hugger?
Faxehus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:51, 29-10-2009
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson

#6 » 18:18:17, 03-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har ingen betydelse. Däremot ska du kolla så "bromslamellerna" är absolut plana, det händer att någon nitar på nya belägg på skadade centrum. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Michael Meier

#7 » 18:38:50, 03-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:

:hurra: :hurra: :hurra: :hurra: Nu har du blitt ett år äldre och visare :!: grattis på Leif .

:back_to:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Faxehus (trådstartaren)

#8 » 19:20:32, 03-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, ska kolla först att bromslamellerna är helt plana och sedan göra justeringen igen med beaktande av dina tidigare anvisningar.
Tackar Leif för alla dina kloka råd! :grin: Jag återkommer med resultatet när vi gjort detta om någon dag.

Mvh
/Peter
Faxehus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:51, 29-10-2009
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Baklastare

v702

#9 » 19:40:16, 03-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nyss nitat på nya belägg och ställt in enl boken men likförbaskat blev jag ståendes idag då ena sidan låg an. Tackar för frågan och svaren som troligen är en del av lösningen även på mina problem. Är väldigt svårt att se de där centreringsmärkena så det blir att kolla igen.
Kan den s k frikopplingsventilen påverka bromsen negativt på något sätt?
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#10 » 20:02:22, 03-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Urkopplingsventilen kan spöka på den hydrauliska sidan av bromssystemet genom att pedalen kan ta lägre vid bromsning. Men varmgång beror oftast på den mekaniska delen. Du kan hålla koll på om bromsljusen tänds efter en tids körning, då är det huvudcylindern som spökar, den går då inte tillbaka helt till sitt bakersta läge och blockerar för fri tillbakaströmmning av bromsoljan till behållaren.
Verkstadshandboken rekommenderar att man släpper justeringsskruvarna på bromshuset drygt ett halvt varv men erfarenhetsmässigt är det säkrare med ett varv för att slippa varmgång. Lossar man så lite som ett halvt varv då ska allt vara helt plant och perfekt, vilket det sällan är på en 30 år gammal maskin. Så lite mer "spel" i bromsarna är att rekommendera på en gammal maskin för att slippa varmgång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

OLA56

#11 » 19:19:26, 04-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sann historia från verkliga livet.
En man köpte en ny Volvo BM 616 (traktorgrävare) år 1974. Året efter var han inne på Volvo BMs verkstad för service. De justerade bl.a. bromsarna. När han åkte hem, kom han cirka 5 km. Sedan varmgång i bromsarna, och blev stående. Året efter så var han inne och servade maskinen igen. Bromsarna justerades igen. När han åkte hem, så passerade han stället där han blivit stående året innan. Kom ihåg att det var här det nöp fast. Då märker han att maskinen börjar gå tungt. Det skilde 200m på justeringen.
Så lossa skruvarna som Leif A rekommenderar.

1 person gillar det här inlägget.
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

v702

#12 » 07:43:35, 05-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu kollat och lossat justerskruvarna på den sida det nöp. Såg sedan att det skiljde i slaglängd på bromscylindrarna, lossade luftningsnippeln och vips så gick den tillbaks. Bromspedalen blev normal och bromsar finns det. Så det återstår väl att renovera huvudcylindern då, finns det reservdelar till detta?

Hoppas du ursäktar mig Faxehus, jag klampar ju in i din tråd men frågorna verkar röra samma problem.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#13 » 08:48:39, 05-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:Jag har nu kollat och lossat justerskruvarna på den sida det nöp. Såg sedan att det skiljde i slaglängd på bromscylindrarna, lossade luftningsnippeln och vips så gick den tillbaks. Bromspedalen blev normal och bromsar finns det. Så det återstår väl att renovera huvudcylindern då, finns det reservdelar till detta?

Hoppas du ursäktar mig Faxehus, jag klampar ju in i din tråd men frågorna verkar röra samma problem.



Finns fortfarande några originalsatser kvar. Om du har original huvudcylinder med integrerad oljebehållare så är det den här du ska ha, rätt dyr för lite prylar men sedan funkar det i många år igen. Det enda du behöver för att montera är en monteringsanvisning som följer med och ett cylinderbryne.
Kostar 980:- + moms.






Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Faxehus (trådstartaren)

#14 » 21:09:20, 08-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag var det tänkt att bromsarna skulle justeras och allt bli så bra, men ”Murphys lag” ville något helt annat! Istället för ett steg framåt blev det två steg bakåt och vi kom inte ens till justeringsfasen... :sad:
Vad som ställde till det var att vi hade beställt nya belägg från Olssons i Ellös som vi nu fått riktigt omnitade på lastbilsfirma. Allt väl så tills vi skulle montera ihop det igen och allt tokbromsar/låser sig på bägge sidor så fort bromslocken är ditskruvade. Nu låser det alltså hela tiden utan att ens justerskruvarna är indragna överhuvudtaget. Dessutom på vänstra sidan gör låsningen att till och med pedalen blir helt stum och går inte att rubba när locket är helt åtskruvat igen.
Att nya belägg är tjockare är ju rätt sjävklart men vad göra nu? Kommer nu i skrivande stund på att det kanske är så att bromshävarmen måste hakas om? :idee3: Verkar logiskt, eller? Är det några andra åtgärder som man alltid ska göra när man byter beläggen?
Faxehus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:51, 29-10-2009
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson

#15 » 21:16:28, 08-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lossa justeringen till handbromsen. Och kontrollera att vridaxeln går tillbaka helt.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se