Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Converter 620

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

w_larsson

#16 » 21:45:01, 19-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael förstod hur jag menade, tack!

Naturligtvis håller man inte på och trampar o släpper bromsen på fullvarv, då ska man nog hålla sig till en vanlig manuell skyffel!

En annan fördel är att när man lägger i växel från friläge med bromsen nere så har man fullt kopplinstryck omedelbart när bromsen släpps, dvs att lamellerna aldrig behöver slira.

Det är kanske skillnad o sitta i en grusgrop 8 tim om dagen i en ny modern maskin som man kanske inte behöver betala reprationer på själv.

Ang. vajern tror jag du menar vajern som sitter i urkopplingsventilen, den sitter i ett reglage som man kan koppla bort funktionen med. Drar du i vajern kopplas den bort.
Användarvisningsbild
w_larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:14:48, 24-02-2008
Ort: Höör
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: EW150C



putte_nu (trådstartaren)

#17 » 17:16:28, 20-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok jag tackar för svaren

vajern har tyvärr rostat så det blir nog att ta bort och smörja. sen har jag en fråga till när man har högväxel i ska den inte motorbromsa då när man släpper gasen
putte_nu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:27, 18-03-2008

w_larsson

#18 » 18:29:06, 20-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det ska den, men det är inte så mycket. Kör man på hög 2:a så går det ganska fort innan motorbromsen gör nytta.
Tänk på att om urkopplingsventilen är inkopplad försvinner motorbromsen om du tar på bromsen.
Användarvisningsbild
w_larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:14:48, 24-02-2008
Ort: Höör
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: EW150C

putte_nu (trådstartaren)

#19 » 19:04:32, 20-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok men då är det nog därför den inte motorbromsa
för kopplingen har ju varit fast vid bromsat läge
putte_nu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:27, 18-03-2008

Michael Meier

#20 » 19:29:48, 20-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

putte_nu skrev:ok men då är det nog därför den inte motorbromsa
för kopplingen har ju varit fast vid bromsat läge


Nja, stämmer det där? borde du int ha lika mye drivning som motorbroms?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

putte_nu (trådstartaren)

#21 » 19:39:30, 20-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

kanske har fel men om bromskoplingen har varit fast rostad i kopplat läge alltså som om man bromsat så motorbromsar den vell ej eller men jag kanske har fel.. Men vi kommer nog får reda på det rätta är jag rädd för hehe :grin:
putte_nu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:27, 18-03-2008

MN

#22 » 22:18:39, 20-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

putte_nu skrev:kanske har fel men om bromskoplingen har varit fast rostad i kopplat läge alltså som om man bromsat så motorbromsar den vell ej eller men jag kanske har fel.. Men vi kommer nog får reda på det rätta är jag rädd för hehe :grin:


Om bromsventilen är fastrostad i "bromsläge" skall väl inte lådan driva över huvudtaget?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

w_larsson

#23 » 22:18:56, 20-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om urkopplingsventilen är fastrostad i bromsat läge så driver den inte heller. Men det kan ju va så att den sitter fast i ett mellanläge, då får du lite dåligt kopplingstryck, särskilt på tomgång, då kan det hända att lamellerna slirar på motorbroms. Men som sagt är motorbromsen inte särskilt bra på hög växel.
Användarvisningsbild
w_larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:14:48, 24-02-2008
Ort: Höör
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: EW150C

Michael Meier

#24 » 22:52:05, 20-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

putte_nu skrev:...... bromskopplingen....


använd int de ordet!

det är som att säga konverter om automatlåda *rýsa*
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Filkar642

#25 » 22:18:37, 11-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

w_larsson skrev:Du har en mätare på panelen som visar kopplingstryck, vad visar den?
Är det bara när den är kall eller alltid?
Hur länge får du köra innan den drar som den ska?
Är den likadan fram och back?
Har du kollat oljenivån i vxllådan enligt instruktionerna?
Hur längesen byttes olja och filter till vxllåda?
Fungerar reglaget till urkopplingsventilen?
Har du kollat spelet till urkopplingsventilen?
Känns lamellerna friska när du ändrar växel, känner du ett "ryck" när du lägger i en växel?

Måste bara höra såhär ett antal år senare! Min 642 -82 känns lite ryckig mellan fram/back. Är det ett tecken på krya lameller och Converter eller tvärtom?
Filkar642
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:28, 12-08-2023
Ort: Tavelsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo bm 642 och min fars bm 350 boxer

MN

#26 » 06:28:15, 12-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller för högt varv vid växling...

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se