Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

LM 641, diverse reparationer. Äntligen en lastmaskin igen!

82 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

processengine

#76 » 00:50:41, 07-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade precis likadant läckage i samma omfattning på min förra 641:a. När jag fyllde på blandade jag i sån där svindyr Omega-tillsats som ska mjuka upp torkade packningar, både i naven och diffklumpen. Inte vet jag om det var placeboeffekten (vars nytta aldrig ska underskattas!), voodoo, guds nådiga försyn eller att det faktiskt funkar? Utesluter heller inte möjligheten att förbättringen helt enkelt kom sig av att maskinen började användas mer, men faktum är att det blev väsentligt bättre efteråt. Du kan ju testa, berätta gärna i så fall om du upplevde nån förbättring.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre



LeifAndersson

#77 » 10:52:03, 07-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst funkar det i en del fall, men även ett oljebyte kan ge samma effekt, och tillsatser i en redan taskig olja gör inte oljan lämpligare på platsen på något vis även om den kanske blir mindre benägen att "rymma"...
Och bor du inte i ett extremt "kallhål" och kör mycket på vintern så väljer man då den olja med det högsta SAE tal som rekommenderas för maskinen.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Wizzman (trådstartaren)

#78 » 10:56:41, 07-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det "bara" olja som läcker, eller tar den med sig fett på sin väg ut från nav / differential? Är det bara att hålla koll på oljenivån kan jag leva med läckaget så länge, men späder den ut fettet med olja är det nog mindre lämpligt att köra vidare.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#79 » 13:23:41, 24-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har maskinen gått drygt ett år sedan upstart :grin:
42 timmar har den gått utan store problem. Kupefläkten har slutat fungera på det långsamma läget, och låter ganska illa på fullfart (men det har den gjort hela tiden).
Inom kort blir det oljebyte I motorn - inte p.g.a timmarna utan p.g.a att det gått ett år sedan sist.

Hur är det med efterdragning av toppen? Vi efterdrog ju givetvis efter varmkörning, men man bör väl efterdra efter 50-100 timmar också?
Ska man även då släppa bultarna en aning innan man drar dem på nytt?

Maskinen har mest använts till lite enklare lyft, flytta runt prylar, fixa till gårdsplan, säkra något mindre träd vid trädfällning, och så lite snöskottning även om det inte blev mycket i vinter. Hur klarade man sig utan en lastmaskin? :)

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

jörgen.ottosson

#80 » 18:05:46, 24-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man väljer att efterdra så måste man alltid lossa skruven något innan man drar moment på nytt, detta för att säkerställa att man dra moment på en skruv som "rör sig" och inte på en skruv som ligger stilla. ( friktionen mellan delar som ligger still (vilofriktion) är alltid större än mellan delar som rör sig (rörelsefriktion) .....och för att du ska få rätt förspänning i skruven när du momentdrar så ska den röra sig heltiden tills nyckeln "löser ut" = sista dragningen till fullt moment ska ske i ett svep)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

BjörnR

#81 » 01:38:08, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter gammal tråd, hittade du vad som knackade?
BjörnR
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:47, 23-01-2018
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Wizzman (trådstartaren)

#82 » 13:11:32, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

BjörnR skrev:Lyfter gammal tråd, hittade du vad som knackade?


Nej, jag började kolla på vad det skulle kosta att renovera motorn, sedan kollade jag runt efter en bättre begagnad... Och insåg att det var vettigare att köpa en annan motor. Den gamla motorn såldes som renoveringsobjekt.
Numera är 641:an utbytt mot en 4200 som gårdsmaskin

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se