LeifAndersson skrev:Wizzman skrev:OIE har faktiskt samma artikelnummer på filtret till lm641 som det till bm500 (med perkins 4.236), vi köpte nämligen nåt extra eftersom vi har två såna bastarder
Det lustiga är att när någon använde just det filtret när maskinerna var nästan ny, hotade de med att inga garantier skulle gälla. Egendomligt att man många år senare kan sälja just det filtret som "originalfilter". Just det filter som skulle vara totalt förödande för maskinen tidigare innan serviceansvaret skeppades Österut! Perekinsfiltret dök upp som "originalfilter" hos märkeshandlarna kort efter att Valmet tog över. Men VME fortsatte med det gamla filtret.
Kan så vara att det kanske är samma filter under skalet, tror inte BM hade resurser att ta fram ett eget vid den tiden. Men det är egendomligt att de levde en hel j*v*l tidigare om det filtret och plötsligt slänger det åt kunden som det rätta alternativet. Någon borde insett det otaktiska i det handlandet.
Det blev minst sagt olyckligt... Men jag är inte förvånad. Marknadsavdelningen marknadsför originaldelar som det enda rätta alternativet, och gör allt de kan för att kunden ska handla av dem istället för att köpa de billigare piratdelarna.
Inköpsavdelningen å andra sidan jagar kronor och ören på allt inköpt material, allt för att företaget ska kunna öka vinsten. Antingen genom bättre marginaler, eller genom att sänka priserna och på så sätt ta marknadsandelar. Ofta har de tuff press från ledningen på att uppnå ett visst mål. Visst ska delarna uppfylla de kraven man ställer även om man byter leverantör, men det finns inget som säger att man inte omvärderar huruvida man kan sänka kraven lite om delarna blir billigare, konstruktören som bestämde sig för en viss standard en gång i tiden kanske hade både hängslen och livrem... "Slopa allt som inte ger mervärde till kunden" heter det ju i Lean-tänket som är populärt nu för tiden, och som började bli vanligt för ganska många år sedan. Detta beteende stämmer garanterat på väldigt många företag.
Vis av erfarenhet kan jag konstatera att det är långt ifrån alltid den ena avdelningen vet vad den andra gör på ett större företag, eller att resultatet blir särskilt lyckat. Det är bara att kolla på Volkswagen´s rostproblem de sista 5-7 åren för att inse det...