För några år sedan hade farsan en lastmaskin, en 4200B som köptes för verkstadsbygget, då ett bra tillfälle dök upp att köpa en maskin han kände till och själv hade skruvat med på jobbet. Den var tänkt att användas för att kunna lossa byggmaterial, lyfta upp balkar, pallar med leca-sten och diverse andra sysslor. Dessutom användes den självklart till mycket annat. Snöskottning, placera ut jakktorn och vakkojor etc. Inte minst av mig.
När stommen på verkstaden var klar såldes maskinen med en liten förtjänst eftersom pengarna behövdes för att slutföra bygget. Som väntat var maskinen väldigt saknad...!
Ett par år gick, sen började jag fundera på att köpa en gammal baklastare. Verkstan började ju bli klar, så möjlighet att meka fanns ju, och jag körde en 621:a dagligen på dåvarande jobbet 2005-2006, så jag var ju van vid att köra baklastare.
För pengarna vi var beredda att betala (40-50k) räknade jag med att i bästa fall få en 621:a med smalhytt.
En dag åkte vi till en lokal byggvaruhandel för att hämta gips till verkstans innertak, ägaren, som är en vän till pappa undrade om vi inte kunde ta med ett fönster till en som också bor i samma by som oss när vi ändå körde, och visst gjorde vi det. När han kom och hämtade det nämnde han att han skulle iväg och hämta en teleskoplastare dagen efter, och att han skulle sälja sin baklastare.
Vi åkte och kollade på maskinen, som visade sig vara en 641:a med bredhytt som då stod nerplockad för byte av främre (eller på denna maskinen bakre..) vevaxeltätning, p.g.a att den var kraftigt inkontinent. Vi kom överens om att vi skulle komma och provköra maskinen när den var ihopsatt. Begärt pris var 30 + moms. En skopa med dålig botten, och pallgafflar i halvdåligt skick ingick.
En vecka eller två senare åkte vi för att provköra maskinen. Ägaren var bedrövad när vi kom, han hade satt ihop och varmkört maskinen kvällen innan, och den hade kokat. Vi provkörde lite snabbt i alla fall. Hydraulik och konverter verkade OK, men den tryckte ut komp i kylsystemet och motorn knackade oroväckande. Han ville fixa motorn, och plockade av toppen samma kväll. Toppackningen var kass, och det syntes att något hänt på fyrans cylinder. Märken i kolven och lite "eroderad" yta på toppen. Tyvärr hade vi inga verktyg för att mäta foderhöjden. Vi kom överens om att vi köper maskinen i befintligt skick och priset blev då 15 + moms istället. Då det var 3-4 km från hans verkstad till vår började vi fundera på hur vi skulle få hem den. Han erbjöd sig att ta hem en ny toppackning och sätta ihop maskinen igen så vi åtminstone kunde lasta den på en trailer.
I samband med att han bytte vevaxeltätningen bytte han hydraulolja, olja i convertern, motorolja samt alla filter + fläktremmar. Även batterierna var näst intill nya, två 110Ah Varta.
Med ny packning var motorn tät igen, och vi körde hem utan problem. Detta var i mars-april, och sedan dess har vi kanske kört 10-15 timmar med maskinen utan att toppackningen gett upp igen. Bromsarna var näst intill obefintliga, men handbromsen tog på högerhjulet.
Här är maskinen precis hemkommen.
Här provkör sambon, i samband med att vi lägger i hålor i grusvägen utanför.
Första steget blev att mäta upp oljetryck, och se varför oljetryckslampan för transmissionen inte fungerade. Oljetrycket visade sig sjunka strax under 1.0 bar på tomgång när motorn var riktigt varm, och givaren till transmissionen var dels trasig, och dels inte inkopplad. En ny köptes från BA-trading, och det visade sig att lampan blinkar till ibland vid växling. Hoppas det inte är något större fel på convertern, den är bytt för bara några år sedan...
Därefter plockades spridarna ur för att kontrollera spridarspetsarna. Möjligen kunde en droppande spridare orsaka knacket... Det tystnade nämligen när spridarröret till en av cylindrarna lossades. Just den spridaren visade sig ha en väldigt sliten spets, så vi beställde en ny i felsökningssyfte. Alla spridarna provtrycktes och justerades in, men besvikelsen var ett faktum när knacket återstod.
Vi hade räknat lite på kostnad för att renovera motorn och insåg att det skulle bli dyrt. Men det var dyrt att köpa en begagnad motor också.
Till slut dök en D42 från en 650 upp på en traktorskrot för överkomliga pengar, 18500 + moms. Motorn hade bra oljetryck och bra komp, men var tyvärr av den lite äldre modellen som har 40mm kolvbult. Nåja, den får duga... maskinen kommer inte gå 30 timmar om året. Tanken är att få ihop maskinen med den "nya" motorn och köra ett tag, därefter sälja den gamla motorn som renoveringsobjekt och förhoppningsvis få några tusenlappar för den. Pengar som kanske kan gå till en lite bättre skopa...
Under sommaren och hösten hände inte mycket med maskinen, den mesta lediga tiden las på verkstaden. Innertaket sattes upp, spacklades, målades, väggarna målades, golvet slipades och målades. Varmluftspannan installerades, skorsten byggdes, med mera..
Här används maskinen för att fylla på brunnen som sinade i oktober:
Nästa projekt var att laga de dåliga bromsarna. Maskinen ställdes in i verkstaden och pallades upp på ekplank. Ena hjulcylindern läckte, så de honades och repsatser köptes från BA trading.
Det visade sig även att en en fjäder som håller ihop bromsdiskarna på högersidan var av, och att ena pinnen som trycker isär bromsdiskarna hoppat ur läge, troligen p.g.a att fjädern var felvänd. Det sistnämnda var troligtvis det största felet.
Bromsarna liknar inga bromsar jag skruvat med innan, så det tog en stund innan allt satt ihop och var rätt justerat. Jag fick flytta bromsarmen uppåt på båda sidor för att få 90 graders vinkel i förhållande till bromscylindern vid ansatt broms, som verkstadsmanualen anger.
Från början var tanken att köra med den gamla motorn ett tag till, men när vi skulle köra in maskinen i verkstaden för att fixa bromsarna var det -3 grader, och motorvärmaren fungerar inte. Det var med nöd och näppe maskinen startade... Så vi bestämde oss för att även byta motor när maskinen ändå är inne i verkstan.