Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

LM 641, diverse reparationer. Äntligen en lastmaskin igen!

82 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Wizzman (trådstartaren)

#1 » 23:18:17, 30-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

För några år sedan hade farsan en lastmaskin, en 4200B som köptes för verkstadsbygget, då ett bra tillfälle dök upp att köpa en maskin han kände till och själv hade skruvat med på jobbet. Den var tänkt att användas för att kunna lossa byggmaterial, lyfta upp balkar, pallar med leca-sten och diverse andra sysslor. Dessutom användes den självklart till mycket annat. Snöskottning, placera ut jakktorn och vakkojor etc. Inte minst av mig.

När stommen på verkstaden var klar såldes maskinen med en liten förtjänst eftersom pengarna behövdes för att slutföra bygget. Som väntat var maskinen väldigt saknad...!

Ett par år gick, sen började jag fundera på att köpa en gammal baklastare. Verkstan började ju bli klar, så möjlighet att meka fanns ju, och jag körde en 621:a dagligen på dåvarande jobbet 2005-2006, så jag var ju van vid att köra baklastare.

För pengarna vi var beredda att betala (40-50k) räknade jag med att i bästa fall få en 621:a med smalhytt.

En dag åkte vi till en lokal byggvaruhandel för att hämta gips till verkstans innertak, ägaren, som är en vän till pappa undrade om vi inte kunde ta med ett fönster till en som också bor i samma by som oss när vi ändå körde, och visst gjorde vi det. När han kom och hämtade det nämnde han att han skulle iväg och hämta en teleskoplastare dagen efter, och att han skulle sälja sin baklastare.
Vi åkte och kollade på maskinen, som visade sig vara en 641:a med bredhytt som då stod nerplockad för byte av främre (eller på denna maskinen bakre..) vevaxeltätning, p.g.a att den var kraftigt inkontinent. Vi kom överens om att vi skulle komma och provköra maskinen när den var ihopsatt. Begärt pris var 30 + moms. En skopa med dålig botten, och pallgafflar i halvdåligt skick ingick.

En vecka eller två senare åkte vi för att provköra maskinen. Ägaren var bedrövad när vi kom, han hade satt ihop och varmkört maskinen kvällen innan, och den hade kokat. Vi provkörde lite snabbt i alla fall. Hydraulik och konverter verkade OK, men den tryckte ut komp i kylsystemet och motorn knackade oroväckande. Han ville fixa motorn, och plockade av toppen samma kväll. Toppackningen var kass, och det syntes att något hänt på fyrans cylinder. Märken i kolven och lite "eroderad" yta på toppen. Tyvärr hade vi inga verktyg för att mäta foderhöjden. Vi kom överens om att vi köper maskinen i befintligt skick och priset blev då 15 + moms istället. Då det var 3-4 km från hans verkstad till vår började vi fundera på hur vi skulle få hem den. Han erbjöd sig att ta hem en ny toppackning och sätta ihop maskinen igen så vi åtminstone kunde lasta den på en trailer.

Bild
Bild

I samband med att han bytte vevaxeltätningen bytte han hydraulolja, olja i convertern, motorolja samt alla filter + fläktremmar. Även batterierna var näst intill nya, två 110Ah Varta.

Med ny packning var motorn tät igen, och vi körde hem utan problem. Detta var i mars-april, och sedan dess har vi kanske kört 10-15 timmar med maskinen utan att toppackningen gett upp igen. Bromsarna var näst intill obefintliga, men handbromsen tog på högerhjulet.

Här är maskinen precis hemkommen.
Bild

Här provkör sambon, i samband med att vi lägger i hålor i grusvägen utanför.
Bild

Första steget blev att mäta upp oljetryck, och se varför oljetryckslampan för transmissionen inte fungerade. Oljetrycket visade sig sjunka strax under 1.0 bar på tomgång när motorn var riktigt varm, och givaren till transmissionen var dels trasig, och dels inte inkopplad. En ny köptes från BA-trading, och det visade sig att lampan blinkar till ibland vid växling. Hoppas det inte är något större fel på convertern, den är bytt för bara några år sedan...

Därefter plockades spridarna ur för att kontrollera spridarspetsarna. Möjligen kunde en droppande spridare orsaka knacket... Det tystnade nämligen när spridarröret till en av cylindrarna lossades. Just den spridaren visade sig ha en väldigt sliten spets, så vi beställde en ny i felsökningssyfte. Alla spridarna provtrycktes och justerades in, men besvikelsen var ett faktum när knacket återstod.

Bild

Vi hade räknat lite på kostnad för att renovera motorn och insåg att det skulle bli dyrt. Men det var dyrt att köpa en begagnad motor också.

Till slut dök en D42 från en 650 upp på en traktorskrot för överkomliga pengar, 18500 + moms. Motorn hade bra oljetryck och bra komp, men var tyvärr av den lite äldre modellen som har 40mm kolvbult. Nåja, den får duga... maskinen kommer inte gå 30 timmar om året. Tanken är att få ihop maskinen med den "nya" motorn och köra ett tag, därefter sälja den gamla motorn som renoveringsobjekt och förhoppningsvis få några tusenlappar för den. Pengar som kanske kan gå till en lite bättre skopa...

Under sommaren och hösten hände inte mycket med maskinen, den mesta lediga tiden las på verkstaden. Innertaket sattes upp, spacklades, målades, väggarna målades, golvet slipades och målades. Varmluftspannan installerades, skorsten byggdes, med mera..
Här används maskinen för att fylla på brunnen som sinade i oktober:

Bild

Nästa projekt var att laga de dåliga bromsarna. Maskinen ställdes in i verkstaden och pallades upp på ekplank. Ena hjulcylindern läckte, så de honades och repsatser köptes från BA trading.
Det visade sig även att en en fjäder som håller ihop bromsdiskarna på högersidan var av, och att ena pinnen som trycker isär bromsdiskarna hoppat ur läge, troligen p.g.a att fjädern var felvänd. Det sistnämnda var troligtvis det största felet.

Bromsarna liknar inga bromsar jag skruvat med innan, så det tog en stund innan allt satt ihop och var rätt justerat. Jag fick flytta bromsarmen uppåt på båda sidor för att få 90 graders vinkel i förhållande till bromscylindern vid ansatt broms, som verkstadsmanualen anger.

Bild

Från början var tanken att köra med den gamla motorn ett tag till, men när vi skulle köra in maskinen i verkstaden för att fixa bromsarna var det -3 grader, och motorvärmaren fungerar inte. Det var med nöd och näppe maskinen startade... Så vi bestämde oss för att även byta motor när maskinen ändå är inne i verkstan.

2 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR



Wizzman (trådstartaren)

#2 » 23:22:26, 30-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär brutal ser den ut med lånad spetsplog!

Bild
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#3 » 23:32:09, 30-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorbyte var det ja...!

Idag hängdes framhjulen på igen, och vi började jobbet med att byta motorn.
Converteroljan tappades ur, det kändes lite trist att tippa ut 16 liter nästan ny olja.
Kollade man på oljan som rann ur konvertern såg den fin ut, men när den var uppsamlad i kärlet såg den något brunaktig ut. Den luktade dock inte brännt. Antar att missfärgningen beror på att det blir ganska mycket gammal olja kvar i konvertern vid byte. Den har dock betett sig lite lustigt ibland. Först driver den som den ska, sedan när man växlar från fram till back (eller vice versa) vill den inte driva alls. Stänger man av maskinen och startar den igen funkar den som den ska. Och om man kör maskinen varm innan man börjar växla fram/back funkar den också klockrent. Det är alltså när man startar maskinen enbart för att göra något lyft på gårdplanen eller liknande som det blir problem. Hoppas inte att detta är början på ett haveri nu när maskinen får en ny motor...

Hydrauloljan snålar vi med, den ser fin ut och är bytt för 10-15 timmar sedan. Vi tog en slang och sög över den i ett fat som innehållit just hydraulolja av rätt viskositet, och den ska alltså återanvändas. Det kan tyckas dumsnålt, men det svider i plånboken att köpa 80 liter hydraulolja i onödan som privatperson. Dessutom knorrar de på miljöstationen om man kommer med så stora mängder spillolja...

Ledstaplaren är en bra hjälp i verkstan. Tyvärr ser det inte ut att gå att göra motorlyftet smidigt med den.

I morgon blir det uppehåll för nyårsfirande, sedan blir det ett par dagars mek igen. Om vi nu kommer på något bra sätt att lyfta motorn :bira:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av magloman 20:35:37, 31-12-2013, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: roterade en av bilderna

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Utskrotnings-Magnus

#4 » 05:48:22, 31-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fy tusan, ni gick på en riktig nit när ni köpte en körbar 641 för 15.000:-

;)

Kul läsning, skriv och fota gärna mer!
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

dea

#5 » 10:01:52, 31-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt skivit! :hurra:
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Gustavors

#6 » 10:28:24, 31-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket trevligt!
Man får allt vara lite avundsjuka på både maskinen och på verkstaden.
Hoppas ni hinner tvätta och röja bort småfel och avlagringar/skräp samtidigt!

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

magloman

#7 » 19:04:57, 31-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig tråd :thumme:

Grattis till köpet! Bra maskin o lönt o kosta på. Blir nog bra efter du får pyssla om den o ge den lite kärlek :-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

LeifAndersson

#8 » 19:52:40, 31-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har du det tråkigaste jobbet på motorlyftet bakom dig. Är bara också oljekylaren borta så är motorn ur på en timme nu.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Wizzman (trådstartaren)

#9 » 20:03:33, 31-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!

Priset grämer oss ännu ;-)

Vi försöker fixa småfel samtidigt. Jag har sett över elen på maskinen och bl a fixat blinkers, monterat bättre beg arbetsljus fram. Blinkersen på armarna mitt på maskinen funkar nu, men ingen ström kommer fram till någon av blinkersen bak. Tanken är att dra nya kablar nu när det är gott om plats. En sak som slog mig är om maskinen har blinkers i bakljuset original eller om det bara ska vara en på varje sida?

Hög/låg spaken har gått av, och den är svetsad på plats flera gånger innan ser det ut som, vi ska ta bort den och göra det riktigt. Tyvärr ser det ut som att golvet måste bort?

Oljekylaren har vi inte tänkt på ännu, antar att vi kommer till den i morgon. Är det till converterns olja? Idag har vi plockat fram en gammal bock med talja som legat ute i 10 år. Taljan har fått lite service och vi hoppas kunna använda detta för motorlyftet. Det är 6cm marginal till taket... Så vi får bygga upp och riva ställningen i verkstan.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#10 » 20:05:08, 31-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att tvätta själva maskinen blir svårt, det är ingen bra idé att tvätta bort allt oljemättat skräp ute på gården, smådelar kommer däremot rengöras i smådelstvätten :-)
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

LeifAndersson

#11 » 20:17:20, 31-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

På rambalken sitter transmissionens oljekylare, smidigast är att demontera den som nästa steg. Den ska bort annars skadas den eller transmissionens oljerör lätt när motorn lyfts ur. Bultarna till oljekylarens klammer sitter med godsgängad skruv så de behöver inte fundera på muttrar på ramens insida. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Wizzman (trådstartaren)

#12 » 22:20:09, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har hänt lite idag också, men inte så värst mycket. Eftersom det är nyårsdagen började vi inte skruva förrens kl 11. Först skulle ställningen för att kunna lyfta motorn in och monteras upp. Det fanns förstärkningar på den som inte är originalmonterade, och de var ivägen, ställningen blev helt enkelt för smal med de förstärkningarna. Vi fick således kapa bort dem, och hoppas att den håller ändå.

Ställningen är märkt 2 ton (utan förstärkningar), och vi ska lyfta ca 500kg, så förhoppningsvis ska det vara lugnt.

Taljan fick som sagt en översyn igår. Idag testade vi den genom att hänga den gamla hägglunds-svetsen i taljan, plus att jag ställde mig på svetsen. Spärren och slirbromsen verkar funka som det ska.

Bild

Vi plockade bort kardanaxeln till hydrualpumpen och kunde konstatera att det ena knutkorset är heltslut. Antagligen har någon varit för flitig med fettsprutan och tryckt sönder tätningarna. Det får bli två nya knutkors. Jag har för mig att jag läst någonstans att knutkorsen är av samma modell som exempelvis Volvo 140. Är det någon som kan bekräfta eller dementera?

Vi såg även att hydraulslangarna till styrningen, samt slangen till sugledningen till servopumpen var halvrisiga, så det blir ett byte där också nu när allt är lätt åtkomligt.

Oljekylaren plockades bort, och se där fanns ju en avtappning till kylarvätskan som hade varit betydligt lättare att använda, jämfört med den täppta kranen på motorblocket som dessutom satt betydligt högre upp...! Även här ska en slang bytas, den främre kylarslangen.

Bild

Vi tog bort en av bultarna till delningsplanet mellan konverter och transmissionskåpan och konstaterade att det satt bultar med rätt gänga på den nya motorn (de som håller rambalkarna i motor), som vi kan kapa av och använda som styrstift. Sedan funderade vi på hur vi ska lyfta motorn. Vi kom fram till att det smidigaste nog är att lyfta i rambalkarna.

Därefter åkte jag hem och tog en dusch, sedan åkte sambon och jag och skrev på köpekontraktet på huset vi hyr :grin:
I morgon blir det några timmar i verkstan igen, förhoppningsvis är motorn ur maskinen ganska tidigt så vi kan börja flytta över grejer till den nya motorn.

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

LeifAndersson

#13 » 23:15:50, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koppla inte i rambalkarna, motorn får då så hög tyngdpunkt så något kan hända vid lyftet. Slå bara en lagom lång stropp runt motorn på insidan rambalkarna så blir lyftet säkert. :thumme:

Tillägg: Och dra ihop stroppen som en snara ovanför motorn och lyft i en part!

Tillägg 2: Knutkorsen finns på Volvo 140 som det "klenaste" korset där. Men säger du Volvo PV så finns inga andra alternativ på modellen. Välj ett "evighetssmort" utan smörjkoppar de håller utan underhåll maskinen ut.
Senast redigerad av LeifAndersson 23:28:20, 01-01-2014, redigerad totalt 1 gång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

rospigg

#14 » 23:21:00, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Gratulerar till en bra affär!
Trevlig tråd-bra skrivet, fina bilder och jäkligt intressant :thummar:

Mvh Rospigg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Wizzman (trådstartaren)

#15 » 23:27:25, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Koppla inte i rambalkarna, motorn får då så hög tyngdpunkt så något kan hända vid lyftet. Slå bara en lagom lång stropp runt motorn på insidan rambalkarna så blir lyftet säkert. :thumme:

Tillägg: Och dra ihop stroppen som en snara ovanför motorn och lyft i en part!


Men nog behövs en stropp i bakkant och en i framkant för att det ska bli stabilt?
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se