Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

LM 641, diverse reparationer. Äntligen en lastmaskin igen!

82 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

jörgen.ottosson

#46 » 20:44:34, 12-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



Wizzman (trådstartaren)

#47 » 21:06:49, 12-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Ser ju bra ut det där. Glöm inte att montera rambalkarna från baklastarmotorn på den nya motorn också, annars kommer du att sakna hålen till oljekylarens fästbultar när den ska på plats.

Det ska vi göra, tack vare ditt tips tidigare :thummar:

Annars hade vi förmodligen ansett att de var likadana och behållt 650:ns rambalkar, och svurit lite när maskinen nästan var ihopsatt.

D42:ans VHB anger samma ventilspel vid varm & kall motor. Således bör det inte vara några problem att justera spelet nu när motorn är ur maskinen? Eller finns det någon anledning att göra det med varm motor?
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#48 » 21:38:08, 26-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag var det en mekdag igen, det gick både bra och dåligt, men mest dåligt...

Vi började med att lägga den fräsha startkransen i farsans ugn, samt bar in svänghjulet i hans kök. Efter en halvtimma med ugnen på 250 grader ramlade startkransen dit lätt som en plätt :thummar:
Därefter demonterade jag rambalkarna och det bakre motorfästet från den gamla motorn, skrapade rent dem från all gammal skit och rengjorde dem i smådelstvätten. Det tar tid att rengöra, men blir så mycket trevligare att skruva när saker och ting är rena :grin:

Under tiden började farsan justera ventilerna på den nya motorn. Och det sket sig nästan direkt. Motorn gick nämligen inte att dra runt.... Drog vi den avigt så stannade den på nästan exakt samma ställe. Vi började fundera och såg att oljetråget var lite intryckt runt oljepluggen. Motorn har stått på oljepluggen på pallen. Kanske har det blivit intryckt när vi kört hem motorn på släpet ca 25 mil? Vi tyckte inte att det var så mycket intryckt att något borde ta i, men vi tog ändå bort tråget och kikade.. Dessvärre såg vi inget fel där.

Har flera gånger tänkt att det var lustigt att de (traktorskroten som sålde motorn) kapat av avgasröret med skärbrännare, så nästa grej fick bli att skruva bort grenröret. Det var ingen vacker syn... Fullt med rost/sotflagor i avgasportarna. Insåg att det åkt ner i cylindrarna också. Tar bort spridarna, och givetvis följer en kopparhylsa med upp. Nåja, toppen måste ju ändå av, så det kan kvitta.
När toppen var av, vilket ju inte tog många minuter, ser vi att det var en hel del skit som åkt ner på treans kolv. Vid närmare kontroll av stumpen som var kvar av avgasröret ser det ut som att de har klämt ihop det med något också, och det är väl då flagorna har lossnat.

Förbannat klantigt av traktorskroten att göra på detta viset. Vi köpte ju en motor som skulle vara OK och bara att plocka i...

Nu är det bara att köpa en sotningssats, fyra nya kopparhylsor + oringar, få tag i någon som kan montera hylsorna. Sen passar vi på att plocka ur ventilerna och byta ventiltätningar + slipa in ventilerna med "indianpinne" när toppen ändå är av. Spridarna kommer provtryckas + ev få nya spridarspetsar. Sura pengar, men det blir väl bra när det blir färdigt i alla fall.

Tyvärr är det 6 månader sedan motorn köptes, så det är väl svårt att få någon kompensation från firman som sålde motorn, men vi ska banne mig försöka... Det vore inte mer än rätt att de får stå för delarna som behövs i alla fall!


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#49 » 21:38:56, 26-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ser även att tvåans cylinder varit med om ett ventilhaveri...
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Turbodiesel

#50 » 13:48:23, 27-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Surt med motflyt, gamla avlagringar har en tendens att släppa sådär när motorerna står på lager en tid.

Även om det är tråkigt så känns det bättre att ha sett och åtgärdat problemen innan de blev allvarliga, en begagnad motor kan bjuda på många överraskningar, även om den gick fint :svettas:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Wizzman (trådstartaren)

#51 » 13:04:37, 28-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Surt med motflyt, gamla avlagringar har en tendens att släppa sådär när motorerna står på lager en tid.

Även om det är tråkigt så känns det bättre att ha sett och åtgärdat problemen innan de blev allvarliga, en begagnad motor kan bjuda på många överraskningar, även om den gick fint :svettas:


Visst är det så, men det är surt att lägga några tusenlappar mer än vad vi hade tänkt. Ska lämna toppen till en verkstad som ska byta kopparhylsorna i veckan, hoppas det går relativt snabbt så vi kan få ihop och lyfta i motorn.

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#52 » 21:38:25, 02-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag var det tänkt att jag och farsan skulle skruva med maskinen, jag skulle bara byta en o-ring till en kylvattenstos på sambons bil först, ett jobb på 30 minuter... Trodde jag! Det tog betydligt längre tid, men några timmar 641-mek blev det i alla fall.

Hämtade toppen i fredags, med nya kopparhylsor isatta. Idag har ventilerna blivit slipade och toppen ihopmonterad. Toppen hade inga ventiltätningar tidigare av någon anledning så de monterade vi som de satt på den gamla motorn (bara påskjuten på ventilskaftet under brickan som håller fjädern på plats). Jag är van vid att det är ett spår i ventilstyrningen som håller dem på plats men så var det inte här, utan de lär fara upp och ner med ventilskaftet vad de nu gör för nytta då. Styr undan oljan kanske?

Över knastren hade avgasventilerna ytterligare någon gummihistoria som sitter i ett spår i ventilskaftet, men inte insugsventilerna. På den gamla motorn fanns det spåret på samtliga ventiler, men där fanns inga såna monterade. Vi monterade fyra nya på avgasventilerna och fick alltså fyra över. Skiljer det beroende på årsmodell?

Foderhöjden mättes, dock utan att spänna ner fodren som man egentligen ska, och verkar vara OK. Ett foder i en kant är möjligen under gränsen med 0.07mm jämfört med min 0.08 som det ska vara. Övriga ligger inom 0.08-0.10.

När allt var rengjort monterades toppen och drogs fast. stötstänger och vipparmsbrygga monterades och ventilerna ställdes (denna gången gick motorn runt :mrgreen:). Insug och grenrör monterades också.
Första efterdragningen av toppen ska ju göras direkt efter första varmkörningen, men hur länge ska man vänta innan slutdragningen som boken talar om?
Bucklan i oljetråget tryckte vi ut, och tråget monterades.

Hann även med att få loss ventilen som kopplar i/ur urkopplingsventilen, efter att ha sprutat på krypolja då och då under några veckors tid. Inte för att jag behöver funktionen utan mest för att jag misstänker att där är luft i ledningarna fram till ventilen, eftersom jag aldrig fick något riktigt bra bromstryck när jag luftade bromsarna.

Nästa steg blir att byta ut rambalkarna, montera svänghjul och pumpen till servostyrningen samt startmotorn, sen är det äntligen dags att lyfta i motorn.
Måste även svetsa dit spaken till hög/låg som jag nämnde tidigare i tråden, men jag kan konstatera att spakarna inte sitter som de ska egentligen när jag kollar på andra bilder. Är det någon som skulle vilja ta en närbild på hur hög/låg samt 2wd/4wd spaken sitter original?

Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

dimorep

#53 » 21:49:43, 02-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps: Måtte verkstadsdjävulen ta dig, ha ett Perkinsfilter på en Volvomotor! :djaevul:

Hade hellre kört motoroljan genom mina kalsonger... :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Michael Meier

#54 » 21:56:01, 02-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:skratta3:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Wizzman (trådstartaren)

#55 » 22:21:31, 02-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe, det där är filtret som satt på när vi köpte motorn. Det får sitta där tills motorn är på plats. Byter vi innan kan man ge sig f-n på att murphy gör sig påminnd så att vi lyckas buckla det nya filtret när vi gör lyftet :-)
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

LeifAndersson

#56 » 22:34:28, 02-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där filtret erbjuder lantmännen till D42 i dag. Går man några steg i samma hus till Swecon får man ett originalfilter som det står VBM på till samma motor. Märkligt! Inte ens pirathandlarna har samma filter i Perkins och BM. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Wizzman (trådstartaren)

#57 » 08:33:04, 03-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

OIE har faktiskt samma artikelnummer på filtret till lm641 som det till bm500 (med perkins 4.236), vi köpte nämligen nåt extra eftersom vi har två såna bastarder ;-)
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Gustavors

#58 » 09:25:41, 03-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Buick Roadmaster 1955? (Den i bakgrunden alltså?)

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Wizzman (trådstartaren)

#59 » 09:39:45, 03-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gustavors skrev:Buick Roadmaster 1955? (Den i bakgrunden alltså?)

MVH
Håkan


Nästan rätt, en Buick Super 1956!
Det är farsans. När Lastmaskinen är klar ska motorn lyftas ur buicken för översyn. Det saknas inte sysselsättning i verkstan :-)
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

LeifAndersson

#60 » 09:54:17, 03-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wizzman skrev:OIE har faktiskt samma artikelnummer på filtret till lm641 som det till bm500 (med perkins 4.236), vi köpte nämligen nåt extra eftersom vi har två såna bastarder ;-)


Det lustiga är att när någon använde just det filtret när maskinerna var nästan ny, hotade de med att inga garantier skulle gälla. Egendomligt att man många år senare kan sälja just det filtret som "originalfilter". Just det filter som skulle vara totalt förödande för maskinen tidigare innan serviceansvaret skeppades Österut! Perekinsfiltret dök upp som "originalfilter" hos märkeshandlarna kort efter att Valmet tog över. Men VME fortsatte med det gamla filtret. :sad:
Kan så vara att det kanske är samma filter under skalet, tror inte BM hade resurser att ta fram ett eget vid den tiden. Men det är egendomligt att de levde en hel j*v*l tidigare om det filtret och plötsligt slänger det åt kunden som det rätta alternativet. :sad: Någon borde insett det otaktiska i det handlandet. :huh:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se