Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

LM 641, diverse reparationer. Äntligen en lastmaskin igen!

82 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Wizzman (trådstartaren)

#61 » 13:24:04, 03-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:
Wizzman skrev:OIE har faktiskt samma artikelnummer på filtret till lm641 som det till bm500 (med perkins 4.236), vi köpte nämligen nåt extra eftersom vi har två såna bastarder ;-)


Det lustiga är att när någon använde just det filtret när maskinerna var nästan ny, hotade de med att inga garantier skulle gälla. Egendomligt att man många år senare kan sälja just det filtret som "originalfilter". Just det filter som skulle vara totalt förödande för maskinen tidigare innan serviceansvaret skeppades Österut! Perekinsfiltret dök upp som "originalfilter" hos märkeshandlarna kort efter att Valmet tog över. Men VME fortsatte med det gamla filtret. :sad:
Kan så vara att det kanske är samma filter under skalet, tror inte BM hade resurser att ta fram ett eget vid den tiden. Men det är egendomligt att de levde en hel j*v*l tidigare om det filtret och plötsligt slänger det åt kunden som det rätta alternativet. :sad: Någon borde insett det otaktiska i det handlandet. :huh:


Det blev minst sagt olyckligt... Men jag är inte förvånad. Marknadsavdelningen marknadsför originaldelar som det enda rätta alternativet, och gör allt de kan för att kunden ska handla av dem istället för att köpa de billigare piratdelarna.

Inköpsavdelningen å andra sidan jagar kronor och ören på allt inköpt material, allt för att företaget ska kunna öka vinsten. Antingen genom bättre marginaler, eller genom att sänka priserna och på så sätt ta marknadsandelar. Ofta har de tuff press från ledningen på att uppnå ett visst mål. Visst ska delarna uppfylla de kraven man ställer även om man byter leverantör, men det finns inget som säger att man inte omvärderar huruvida man kan sänka kraven lite om delarna blir billigare, konstruktören som bestämde sig för en viss standard en gång i tiden kanske hade både hängslen och livrem... "Slopa allt som inte ger mervärde till kunden" heter det ju i Lean-tänket som är populärt nu för tiden, och som började bli vanligt för ganska många år sedan. Detta beteende stämmer garanterat på väldigt många företag.

Vis av erfarenhet kan jag konstatera att det är långt ifrån alltid den ena avdelningen vet vad den andra gör på ett större företag, eller att resultatet blir särskilt lyckat. Det är bara att kolla på Volkswagen´s rostproblem de sista 5-7 åren för att inse det...
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR



magloman

#62 » 13:40:39, 03-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köper hellre en maskin där dom använt piratfilter och bytt olja oftare än en som knappt aldrig bytt men det är orginalfilter på.

Samma gäller bilar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Wizzman (trådstartaren)

#63 » 22:43:21, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag passerades en milstolpe, den nya motorn sitter nu i maskinen :bira:

Köpte en spridarprovare här på forumet i förra veckan, tyvärr visade den sig vara trasig. Nåja, säljaren tog inget betalt heller eftersom manometern visade 100 bar obelastad när vi kom och skulle hämta den. Men vi var ju inställda på att köpa en spridarprovare, så det fick bli biltemas för 1999:- istället. Den fungerade ypperligt! :grin:

En spridare öppnade vid runt 165 bar så den justerades lite. Övriga tre låg inom 175-180 bar och alla hade fin spridarbild, så de spridarspetsarna får hänga med ett tag till.
Började dagen med att städa arbetsbänken i verkstan, hopplöst när man får leta om varenda verktyg man ska ha tag i :vissla:
Svänghjul, startmotor, generator, matarpump, spridare mm monterades, tätningsytorna på converter resp motor rengjordes, på med lite flänstätning och därefter var det dags att lyfta i motorn.
Det var lite tjurigt att få svänghjulets kuggkrans att komma rätt in i momentomvandlaren, så fort svänghjulet tog emot momentomvandlaren så snurrade den med när motorn skulle dras runt, men till slut gick det fint. Motorn är nu fastdragen och diverse annat är fixat. Spridarrören sitter på plats, nytt oljefilter, stoppwiren.. Skulle koppla in startmotorn och fick se att kablarna behövde fixas till lite. Hade tyvärr inte rätt kabelskor eller krympslang hemma, så jag får köpa hem det i veckan. För att få lite spelrum när kablarna ska lödas kunde jag inte montera gasreglage, sladdar till generatorn eller påfyllningen till convertern heller, utan jag tog ner sugsilen till converten och rengjorde den, sen tog jag kvällen.

Jag är lite bekymrad över convertern, det är något svart/mörkbrunt klet på flera ställen i den. På godset, på den övre plåten till silen, i själva silen osv... Får hoppas att det inte ställer till det. Sitter som berget, man får skrapa med något vasst för att få bort det. Den har varit lite tjurig ibland när den är kall och slutar driva om man byter håll (fram/back) nästan direkt efter start för att te x byta redskap. Kör man däremot ett par hundra meter med den innan man byter håll funkar den klockrent. Jag hoppas att det beror på urkopplingsventilen men det återstår väl att se.

Skulle svetsat ihop spaken till hög/lågväxel igen, men upptäckte att den inte alls är som en originalspak som (så vitt jag förstår) ska korsa spaken för fyrhjulsdrift så att det inte går att lägga i 4wd med högväxeln i. Har skickat en förfrågan till TK traktordelar om de har någon begagnad spak att sälja. Det vore synd att inte få det fixat till helgen, för då hoppas jag på uppstart. Och innan jag återmonterat spaken kan jag inte sätta tillbaks värmepaketet, och då kan vi inte provstarta och varmköra.

Vi får se hur mycket som händer under veckan. Är beordrad att jobba fyra timmar övertid under kommande vecka och har en del annat som måste fixas. Men det är ju nu när allt börjar komma på plats igen som man är extra sugen på att skruva :grin:


Bild
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#64 » 21:31:52, 16-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går framåt! Det är inte mycket som återstår innan provstart nu. Tyvärr har jag varit dålig med kameran denna helgen.
Kardanen till hydraulpumpen är monterad, med nya knutkors. Hydraultank/bränsletank och kylare är monterad, oljekylaren till konvertern likaså. Silen till convertern har varit nere och blivit rengjord (men den såg fin ut), nytt filter & olja har convertern fått också. Kylarvätska, motorolja och hydraulolja är också påfyllt, men det ska i en dunk hydraulolja till. Nya bränslefilter är monterade.

El till startmotor och generator är kopplad, batterierna är nyladdade och monterade. Tankarmaturen är kontrollerad och verkar funka (165 ohm med tom tank och 100 ohm full, eller om det var tvärtom), förmodligen är själva mätaren kass alltså.

Vi fick tag i en spak till hög/lågväxel till slut, så den är monterad. Urkopplingsventilen är luftad men verkar inte röra sig. Det gör inte så mycket, kranen till den får vara stängd, men nu när luften är borta ur den ledningen blev det bra bromstryck i alla fall. Allt i hytten är återmonterat. Stolen är riktigt sliten och borde varit bytt (vi har en annan), men någon stans får vi dra gränsen för vad som ska göras just nu om maskinen ska bli ihopsatt innan vi tappar sugen.

Nu funderar vi på hur vi ska slippa få en stor svart fläck i det nymålade taket av avgaserna när vi startar upp den. Vi har några gamla utsugsfläktar som vi får snickra ihop något av.

Det visade sig att 650:ns grenrör hade för korta pinnbultar för att man skulle få dit 641:ans luftfilterhållare + att oljelocket på 650:ns ventilkåpa tog i nämnda hållare som fick friseras lite med vinkelslipen (vill ha kvar den extra vevhusventilationen som det locket ger). De två bultarna i grenröret fick vi kapa av och borra ur, och ersätta med genomgående bult.

Det som återstår är:

Montera gaspedalen
Fylla på lite hydraulolja till
lufta bränslesystemet
Montera huv och ljuddämpare

Därefter varmkörning 15 minuter sen efterdragning (motorn ska hinna kallna helt först va?). Lite trist att behöva lyfta av ljuddämpare, huv mm direkt igen, men sånt är livet.
Verkstadsmanualen nämner slutdragning också, hur många timmar ska maskinen gå innan dess?

Vi har glömt ta hem nya luftfilter till maskinen, så det får vi göra inom kort.

Ska även kolla nivåerna i slutväxlar, framaxel och den mekaniska växellådan när maskinen står i verkstan. Två bultar till locket på vänster baknav är av, de ska vi försöka få ur på något vis.

Det ska bli jäkligt spännande att provstarta :-)
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#65 » 23:31:42, 21-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ikväll har jag fyllt på hydraulolja så det är precis på min-strecket. Får köpa en dunk till framöver. Men det var lägre än så när vi ställde in maskinen i verkstan, så det bör inte vara några problem att provköra den.
Bränslesystemet är luftat, men det jävlades lite. Först visade det sig att gängorna till luftskruven på filterhållaren var kass. Bara att flytta över filterhållaren från den gamla motorn. Sen visar det sig att matarpumpen inte matar fram något bränsle. Efter några försök tar vi bort och isär den. Det visar sig sitta en röd flaga av något plastliknande i varje backventil. När vi pillat bort dem och återmonterat funkar det kanon!

Vi har kört runt motorn med startmotorn för att se så vi får oljetryck, och det fick jag efter en stund (när det nya oljefiltret fyllts). Har även monterat en oljetrycksmätare från OIE, så nu har vi både mätare och tryckkontakt. Oljetrycket var för övrigt ca 2 bar på startmotorvarv (kall olja...!).

När pumpen var luftad lossades spridarrören för att få fram diesel till spridarna, men motorn började tända på de två cylindrar där spridarrören inte var lossade, så vi bröt och hämtade varsin pizza istället :-)

Nu ska vi fixa något bra avgasutsug och montera ljuddämparen innan uppstart som blir på söndag. Spännande spännande :)

Jag är konfunderad över oljenivån i konvertern... Gör nog en egen tråd om det !

4 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#66 » 22:14:29, 23-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är maskinen igång igen :grin:

Varmkörning i förmiddags, sedan efterdragning av toppen..
Vi kollade även nivåerna i differential, styraxel och navreduktioner. Oljan i styraxeln var vitaktig, d.v.s vattenblandad, och nivån i naven var lite låg. Tyvärr verkar det inte helt enkelt att hitta 80W90 GL1 eller GL4 olja, ska se vad jag får tag i denna veckan.

Motorn verkar gå kanon i alla fall, och oljetrycket är över 3 bar på tomgång med varmkörd motor. Faktum är att oljetrycket är 3-4 bar konstant, oavsett varm eller kall motor, oavsett varv. Den gamla motorn var ca 0.9 bar med varm motor, så det är stor skillnad.

Det är lite småpill kvar, tomgången måste justeras upp en smula och det sitter inget filter på avluftningen till hydraultanken.

Men jag blir inte klok på oljenivån i transmissionen, har hällt i exakt 16 liter, men nivån är alldeles för hög på stickan!

Efterdragning:
Bild
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

fretchi

#67 » 00:19:56, 24-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

80w-90 GL1 eller GL4 finns på vilken mack som helst, i varje fall där jag bor. Nu antar jag att du vill ha större kvantiteter, men det borde i princip vilken handlare som helst kunna ta hem.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Wizzman (trådstartaren)

#68 » 22:46:22, 03-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hunnit köra ett par timmar med maskinen, och den går riktigt fint. Även konvertern har funkat perfekt sedan motorbytet. Gissar att det var urkopplingsventilen som ställde till det på något vis trots allt.
Fick tag i en 20L dunk Q8 T25 80W90 GL1-GL3 så nu har vi bytt olja i styraxeln samt fyllt till rätt nivå i naven + dragit ur och bytt ett par skruvar med avkörd skalle på ena navet (trodde de var avdragna, men de var helt enkelt motkörda så skruvarna var krökta, lite mariga att få ur).

Vi fick ju ta isär matarpumpen för att ta bort skräp i backventilerna när vi skulle lufta maskinen efter motorbytet. Nu visar det sig att matarpumpen läcker motorolja där den är delad. Jag trodde att det orange membranet i gummi skulle täta igen utan problem, men så verkar inte vara fallet. Har dragit åt skruvarna något och torkat rent, men jag skulle inte tro det blir tätt, så det får nog bli en ny matarpump.

Problemet med oljenivån i konvertern återstår, i övrigt är det bara att tuta och köra :-)

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#69 » 16:38:16, 05-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen har nu gått ca 19 timmar sedan motorbytet och går som en klocka :-)
Oljetrycket sjunker aldrig under drygt 3 bar, även på tomgång med varmkörd motor en varm sommardag.

Bromsarna nyper gärna, fick svar från Leif i en annan tråd att de kanske inte ska vara helt centrerade om allt inte är i toppskick, men jag har inte vågat mig på att justera något. Det är när man kör finlir med pallgafflar det är lite nervöst att ha bromsar som nyper. T e x när jag lyfte av de nya treglasfönstren till huset, eller allt glas till sambons växthus...

En riktigt fin planeringsskopa köptes genom forumet. Tyvärr har den stora bm-fästet, så en adapter fick inhandlas. Tyvärr är fästena på skopan inte helt plana i förhållande till skopbotten, vilket innebär att man får ha lite framåttilt för att skopan ska vara plan. Det i sin tur försämrar tiltvinkeln lite och gör det svårt att tömma leriga massor - men det funkar rätt OK ändå.

Nästa projekt blir nog att byta stol, den som sitter i nu är rejält sliten. Sedan ska vi skaffa kablage till motorvärmaren, även om motorn är lättstartad så känns det bättre att använda motorvärmare när det är kallt ute.

Ett tag tyckte jag att det knakade när man svängde fullt, och befarade att något var slitet i styrningen. Men det visade sig vara däcken som tar i chassit :grin: Två nya bakdäck ingick i affären och ska krängas på vid tillfälle, nu är det olika mönster på höger och vänster bakhjul.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

magloman

#70 » 16:48:16, 05-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idé o bygga om till Stora BM fäste?

Har du många redskap till den?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Wizzman (trådstartaren)

#71 » 16:56:32, 05-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat på det, men då ska man ha tag i grejer från en 642a helst.
Har planeringsskopan, den slitna originalskopan, två gaffelställ (ett slitet som används till att dra upp rötter och liknande) samt en spetsplog. Så det drar ju med sig en del. Sen blir det knöligt att kliva i och ur maskinen med stora bm...
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

LeifAndersson

#72 » 17:13:07, 05-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om däcken tar i chassit så ska du justera styrstopparna, minska gärna styrvinklarna under det rekommenderade mycket bättre det än för mycket utslag på hjulen. Knutarna tar massor av stryk av för stora styrvinklar. En del förare som inte betalar underhållet själv justerar på styrvinkeln eller tom. tar bort stopparna för att kunna svänga snävare. :sad: :aaargh:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Wizzman (trådstartaren)

#73 » 19:05:17, 05-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset Leif, det ska jag absolut göra! Styrstopparna sitter i alla fall kvar, ska kika i vhb vad det står om inställning.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#74 » 20:55:56, 12-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade styrutslagen och på ena sidan var det god marginal, på andra sidan var det på gränsen. Men, det verkar som att någon tidigare ägare svetsat fast justeringen. Inte mycket att göra alltså..

För att kunna mäta fick jag peta bort gammalt intorkat fett och skräp som gjorde att man inte såg skrapringen runt kulan. Det var kanske inte så bra, för nu droppar det olja eller lättflytande fett på båda sidor... Jag petade inte sönder tätnings/skrapringen, för skräpet jag petade bort var rätt rejält blött "på insidan". Men tydligen har det inte droppat innan i alla fall, smutset har väl agerat tätning-

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Det läcker inte speciellt mycket, och jag hade nog inte märkt det om inte maskinen stått inne på ett ljust betonggolv i några dagar. Men om det nu ska vara fett i drivknuten och det läcker in olja genom någon tätning kan det inte vara allt för bra.
Drivaxelhuset ska ha universalfett, 1.5kg resp 0.4kg (i övre resp undre delen, eller om det var tvärtom). Men hur vet man hur mycket fett det är i drivknuten utan att ta isär, rengöra och fylla angiven mängd?

När styraxeln står plant bör inte olja från differentialen kunna läcka ut i drivknuten, kommer det ifrån naven isåfall?

Vad göra?

I övrigt har jag monterat två nya 27W led-lampor fram, och satt de gamla arbetsbelysningarna bak på maskinen istället. Vi har svetsat lite sprickor i redskapsfästet (tror de har våldat en hel del med gaffelvagnen som följde med, den är krökt). Monterat anslutningskabel till motorvärmaren, försökt justera bromsarna lite för att de ska hugga mindre mm. Vi hade tänkt byta stol i maskinen också men den vi hade fått tag i var för hög, så vi fick tyvärr återmontera den gamla.

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#75 » 20:57:22, 12-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/12/805f682741c2ffa777d54f9ce402dc06.jpg bild på läckaget. Maskinen har stått 4-5 dagar.

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se