Idag var det tänkt att jag och farsan skulle skruva med maskinen, jag skulle bara byta en
o-ring till en kylvattenstos på sambons bil först, ett jobb på 30 minuter... Trodde jag! Det tog betydligt längre tid, men några timmar 641-mek blev det i alla fall.
Hämtade toppen i fredags, med nya kopparhylsor isatta. Idag har ventilerna blivit slipade och toppen ihopmonterad. Toppen hade inga ventiltätningar tidigare av någon anledning så de monterade vi som de satt på den gamla motorn (bara påskjuten på ventilskaftet under brickan som håller fjädern på plats). Jag är van vid att det är ett spår i ventilstyrningen som håller dem på plats men så var det inte här, utan de lär fara upp och ner med ventilskaftet vad de nu gör för nytta då. Styr undan oljan kanske?
Över knastren hade avgasventilerna ytterligare någon gummihistoria som sitter i ett spår i ventilskaftet, men inte insugsventilerna. På den gamla motorn fanns det spåret på samtliga ventiler, men där fanns inga såna monterade. Vi monterade fyra nya på avgasventilerna och fick alltså fyra över. Skiljer det beroende på årsmodell?
Foderhöjden mättes, dock utan att spänna ner fodren som man egentligen ska, och verkar vara OK. Ett foder i en kant är möjligen under gränsen med 0.07mm jämfört med min 0.08 som det ska vara. Övriga ligger inom 0.08-0.10.
När allt var rengjort monterades toppen och drogs fast. stötstänger och vipparmsbrygga monterades och ventilerna ställdes (denna gången gick motorn runt
). Insug och grenrör monterades också.
Första efterdragningen av toppen ska ju göras direkt efter första varmkörningen, men hur länge ska man vänta innan slutdragningen som boken talar om?
Bucklan i oljetråget tryckte vi ut, och tråget monterades.
Hann även med att få loss ventilen som kopplar i/ur urkopplingsventilen, efter att ha sprutat på krypolja då och då under några veckors tid. Inte för att jag behöver funktionen utan mest för att jag misstänker att där är
luft i ledningarna fram till ventilen, eftersom jag aldrig fick något riktigt bra bromstryck när jag luftade bromsarna.
Nästa steg blir att byta ut rambalkarna, montera
svänghjul och pumpen till servostyrningen samt startmotorn, sen är det äntligen dags att lyfta i motorn.
Måste även svetsa dit spaken till hög/låg som jag nämnde tidigare i tråden, men jag kan konstatera att spakarna inte sitter som de ska egentligen när jag kollar på andra bilder. Är det någon som skulle vilja ta en närbild på hur hög/låg samt 2wd/4wd spaken sitter original?