Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Oljud startmotor

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

dimorep

#16 » 11:27:43, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men filspånen kan väl hinna ställa till problem innan de (i bästa fall) kommer fram till filtret också..? :???:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.



LeifAndersson

#17 » 12:11:40, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det "filter" som ska rengöras är i själva verket bara en grovsil som skiljer av de största föroreningarna, det "riktiga" filtret är ett tryckfilter som sitter efter oljepumpen. Så ev. föroreningar passerar genom känslig utrustning innan det når ett effektivt filter. Att tryckfiltret sitter där det sitter beror på att normalt är det bara pumpen som kan "tillverka" föroreningar som kan skada andra komponenter i systemet. Ingen räknade i konstruktionen med att någon skulle komma på iden att tillföra järnfilspån i hydraultransmissionens olja och räkna med att filtrering skulle lösa det problemet.
Så ska man fila kuggkrans på en maskin med HT 65 transmission blir det till att plocka bort svänghjulet, det är illa nog med de partiklar som frigörs när startkransen slits så att säga normalt. Är en tveksam konstruktion enligt mig att Volvo envisas med att ha "våt" startkrans, tanken var naturligtvis att det ska ge mindre slitage på startmotorns drev och startkransen, men med facit i hand har det visat sig att det snarare blev raka motsatsen. Startkransen på traktorer och lastbilar där startkransen är "torr" håller längre. T.ex BM 650 har identisk startkrans som LM 641 och de klarar sig bättre i traktorn även om man tar hänsyn till drifttimmarna.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

fiatagri

#18 » 18:46:18, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Letade lite information kring detta problem och om det verkar vara värt att ha en sådan startmotor som Leif skrev.
"Byter man till den stora 24v starten med skjutbar rotor, tvåstegsteknik och inbyggt relä så håller också startkransen". Hur vet man vilken startmotor som har beskriven teknik? Har bläddrat lite på nätet men kommer inte på vilken det är.....kanske någon kan ge en vink i form av länk//Janne
Underhåll är billigaste reparationen.
fiatagri
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:21:44, 17-03-2012
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 8090 Skogsboxer

PAL

#19 » 17:41:20, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla på startmotor Bosch 0001 416 026.Den är även oljtätad så att man slipper att få in
olja i startmotorn.
PAL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:02, 09-04-2014
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Liebherr L 507 Stereo


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se