Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Dieselpump LM 641

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

gul (trådstartaren)

#1 » 19:25:26, 25-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !
Jag har en 641 som ryker svart alldeles för mycket . Den är lättstartad och går bra , har nya luftfilter och ny oljetrycksgivare och en oljetryckslampa som aldrig flämtar.
Så nu undrar jag om dieselpumpen kan vara uppställd eller om det är kallstarten som spökar . Jag har alltid varit en skruvare men aldrig i dieslar. Så min fråga blir var på pumpen man justerar dieselmängden .
Visa gärna med en bild om det inte är lätt att förklara .
gul
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:45, 26-05-2013
Ort: Umeå
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 641



dimorep

#2 » 21:58:34, 25-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vilket/vilka samband ryker den svart (uppstart, pådrag, fullvarv..)?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

gul (trådstartaren)

#3 » 22:03:27, 25-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid pådrag och fullvarv.
gul
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:45, 26-05-2013
Ort: Umeå
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 641

zetor 7045

#4 » 22:06:17, 25-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl en simms pump på den då... Kan du möjligtvis ta en bild på pumpen? Det brukar sitta en "skruv" med en mutter på så den skruvar du in för att minska på förbrukningen ( oftast högst upp på pumpen).
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

gul (trådstartaren)

#5 » 22:15:24, 25-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter en ställskruv med låsmutter upptill mitt för en oljeledningen som går till något som kanske är kallstarten.
Jag tar en bild imorgon .
Mvh Lennart
gul
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:45, 26-05-2013
Ort: Umeå
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 641

dimorep

#6 » 22:33:42, 25-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har felet kommit plötsligt eller har det succesivt blivit värre med tiden?

Börja inte skruva på inställningarna på dieselpumpen i tron om att det skulle hjälpa / vara felorsaken innan du kollat saker som tex spridarna. Sällan att en "inställningssak" bara ändras av sig själv, oftast är det istället något "bakom" som hänt och då är det det som ska åtgärdas i stället.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

LeifAndersson

#7 » 08:16:21, 26-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan mycket väl vara kallstartsfunktionen i pumpen som inte släpper. Om du drar ut stoppen och omedelbart trycker in den sedan maskinen startat och röken sedan försvinner så är det i pumpen det hänger upp sig.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

gul (trådstartaren)

#8 » 10:14:00, 26-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset . Ska testa att drar ut stoppen och omedelbart trycker in den .
Planen är att nästa sommar kolla spridarna , vågar inte ta utom nu i höst om det skulle bli problem med spridarrören .
Står ute och skruvar och kylan närmar sig Norrland.
Har bara ägt den ett år och den har rykt svart under den tiden.
Jag tänkte att man kanske kan testa att sänka bränslemängnden så länge.
Jag bifogar en bild på pumpen , det kan alltid vara intressant att veta var justeringen sitter.
Sommarens projekt blev att renovera bromsarna , bussa om alla spakar ,snygga till hytten
och att fixa till elen o belysningen . Bifogar några bilder.
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
gul
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:45, 26-05-2013
Ort: Umeå
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 641

LeifAndersson

#9 » 10:29:19, 26-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om kallstarten hänger sig kan du skruva hur mycket som helst på maxbränsleskruven, pumpen reagerar nämligen inte på skruvens inställning med kallstarten i!
Så det är alltid det första man måste kolla!
Tillägg: Om man studerar maxbränsleskruvens läge på din pump så tror jag att något är knas med pumpen, eller att någon försökt att justera ned bränslet med aktiverad kallstart. Skruvens läge är inte normalt i vart fall, vore pumpen riktig med den inställningen skulle den inte få något bränsle alls! :uupps:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

gul (trådstartaren)

#10 » 11:05:24, 26-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad beror det på att kallstarten hänger sig ? Går den att lossa utan att ta lös hela pumpen ?
gul
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:45, 26-05-2013
Ort: Umeå
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 641

LeifAndersson

#11 » 11:58:10, 26-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan innebära allt från en rengöring till en utbytespump. Det faktum att någon tydligen har varit och skruvat på den kan betyda renovering/utbytespump. Skruvar man på dessa och inte har koll kan prylar i manöverarmarna i pumpen skadas och måste då bytas ut! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Fredrik_

#12 » 12:35:38, 26-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snygg maskin!!
En genomgång av pumpen kan nog ses som en kompletterande investering i dess fortlevnad!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gul (trådstartaren)

#13 » 12:37:26, 26-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fig. 2-11 är väl kallstarten . Vad tror du om att lossa och rengöra den ?
Har du något bra tips på var man kan få insprutningspumpen renoverad eller där dom har utbytespumpar ?
Tack för alla värdefulla tips. :thummar:
Mvh Lennart
Bild
gul
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:45, 26-05-2013
Ort: Umeå
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 641

LeifAndersson

#14 » 16:15:59, 26-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skicka den till "dieselmeken" här på forumet är ett förstahands tips. Då modifierar han den på en gång så att kallstarten inte har så bråttom att gå i om oljetrycket dalar lite! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#15 » 18:54:56, 26-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I denna tråden har t-s liknande problem med en insp.pump (som borde vara) av samma modell som den du har.
[Traktorgrävare/Grävlastare] BM 646 felande kallstartanordning?

Citerar lite av vad dieselmeken skrev i inlägg #37
..en äldre modell av P5100. Ta och känn på stoppaxeln så den inte glappar. Om den är glapp så kärvar stången till KS med rökproblem som svar.

Vidare så ser jag på bilden att pumpen är kraftigt nerställd, skruven är i botten och på din pump så ska den upp för mer bränsle. Detta säger mig att någon varit på och försökt justera ner mängden bränsle, men på grund av ett fel i pumpen har denne någon inte lyckats.

Om man skruvar för långt ner så bryter man stången inne i pumpen, då låser den sig och fungerar inte alls, mao motorn går på konstant extra bränsletillskott + OCH NU BLIR DET ALLVARLIGT Även 4-6 grader senare tändning vid fullast. Elementen har en slot som gör att tändningen blir senare vid anrikning av bränsle..


Din pump kanske råkat ut för samma trattarmek en gång i tiden..? :???:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se