Har läst igenom tråden och kan ju som fd maskinförare med några timmar i just baklastarhytt faktiskt dra mig till minne att jag kört några gånger med just släp efter
baklastare, var främst vid hökörning då det var brist på dragfordon som hövagnar kördes mellan åker och lada, mestadels på inomgårdsvägar och ibland byväg, var ingen höjdare faktiskt utan sågs som en nödlösning.
Redan då var ju dessa maskiner gamla och slitna i
styrning osv, så det var lite svajigt, men det gick ju sakta och lugnt så inget hände, hände även att vi flyttade någon boggi
vagn osv men då tom, för skulle vi dra lass, ja då kopplade vi vagnen efter en traktor.
Summering, jag skulle idag med den erfarenheten jag har, inte ha något problem med att koppla en lagom vagn efter en baklastare, för att förflytta den, någon skopa/redskap i den skulle jag kunna lägga i och spänna fast enligt gängse norm, men lasta några ton grus o ge mig ut i trafiken? Nej. På tomt och innomgårds så skulle jag inte ha några problem med att framföra en baklastare med tippvagn, men kan inte se nyttan med det, då en
traktor är enligt mig bättre i alla avseenden som dragare till vagn.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.