Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Dra tippvagn med baklastare?

81 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Sillajoe

#76 » 18:01:23, 09-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker du ska hänga efter en vagn Johannes o testa för att få egen erfarenhet!!
Annars har du väl en traktor att dra vagnen med så varför krångla till allt!??
Sillajoe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:09:19, 03-10-2010
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 400. Valmet 343.



JIMMY BERG

#77 » 14:29:09, 06-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har dragit ett 2 axlat släp med en 840 gick hur bra som helst sen som allting annat så får man väl tänka sig för lite hur man kör okay man bör ha orbitrol styrning inget gammal med styrväxel å hjälpservo inget å rekomenderat dom är nog vinglig som dom är men jag måste ändå säga trots att de brukar gå bra för mig så kanske de inte går bra för er en baklastare är gjord för lastning shackt etc inte för å dra släp så man bör inte göra det trots allt
JIMMY BERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:17, 07-04-2010
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 620 Scania L76 super

Johnj-e

#78 » 16:54:41, 06-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.youtube.com/watch?v=99KsoIKRXqg kolla vid 8 minuter.. går hur bra som helst :laes_detta:
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

KalleS

#79 » 11:15:47, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan meddela att jag använder min 218 till att ta upp en 6,5 tons båt på kärra och sedan köra den hem någon mil på krokig och backig väg. Jag har lagat till ett bogserdrag/sprintkoppling på en fyrkantbalk som sitter som ett redskap i lyftarmarna. Det blir ju att backa hela vägen men det går fint och mycket enklare att styra än att köra släp med bakhjulsstyrt. År faktiskt imponerad hur bra min 218 drar i backarna. Jag kör på 3:an och 4:an och regulatorn skyfflar bara på mer bränsle i backarna utan att blinka eller tappa fart(viktigt att ha fin olja i regulator och pump). Kan rekommendera att göra bogserdraget ungefär som en liten kranarm så att det finns möjlighet att vika över 90 grader då man skall backa och finmanövrera. Jag har en original dragkrok bak men den skulle jag inte våga dra något mer än en lätt tvåaxlad redskapskärra med.
KalleS
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:28, 14-06-2010
Ort: Stockholm och Björkö/Åland
Åland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM LM 218TD -64
BM 1113 BR Båtmotor

SK Racing

#80 » 10:14:46, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har läst igenom tråden och kan ju som fd maskinförare med några timmar i just baklastarhytt faktiskt dra mig till minne att jag kört några gånger med just släp efter baklastare, var främst vid hökörning då det var brist på dragfordon som hövagnar kördes mellan åker och lada, mestadels på inomgårdsvägar och ibland byväg, var ingen höjdare faktiskt utan sågs som en nödlösning.

Redan då var ju dessa maskiner gamla och slitna i styrning osv, så det var lite svajigt, men det gick ju sakta och lugnt så inget hände, hände även att vi flyttade någon boggi vagn osv men då tom, för skulle vi dra lass, ja då kopplade vi vagnen efter en traktor.

Summering, jag skulle idag med den erfarenheten jag har, inte ha något problem med att koppla en lagom vagn efter en baklastare, för att förflytta den, någon skopa/redskap i den skulle jag kunna lägga i och spänna fast enligt gängse norm, men lasta några ton grus o ge mig ut i trafiken? Nej. På tomt och innomgårds så skulle jag inte ha några problem med att framföra en baklastare med tippvagn, men kan inte se nyttan med det, då en traktor är enligt mig bättre i alla avseenden som dragare till vagn.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

63an

#81 » 10:22:57, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo de mesta funkar men de är inte tillåtet att ge sej ut på allmänn väg å koppla typ släp å sånt, här sätter de dragkula i ena gaffeln å backar med båtar på kortare transporter. :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se