Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Dra tippvagn med baklastare?

81 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Olall

#61 » 10:35:03, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men en gammal baklastare har väl inte så högt hydraultryck?
Användarvisningsbild
Olall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:33:30, 08-12-2007
Ort: Norrbotten
Sverige



JonasBerglund

#62 » 11:36:44, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
JonasBerglund skrev:... Jag har faktiskt mycket mer svårt att förstå hur våra svenska bilsläpar kan vara lagliga ...

Det är inte alls svårt:
Ett sånt släp ska kunna dras av vem som helst med B-kort, även moster Agda, 67 bast. Försök att förklara för henne hur (och varför) hon ska använda en separat släpbroms. Tänk dig också in i hennes situation när det händer nåt akut, då ska hon börja tänka efter var reglaget för släpbromsen sitter nånstans men innan hon ens har hunnit lägga handen på reglaget så har hon hela truten full med airbag.
Påskjutsbroms måste vara det bästa på personbilar.

Sen kan man ju ifrågasätta om man överhuvudtaget ska få köra släp på enbart B-kort men det är en helt annan diskussion
Men om det är gjort som på nyare chevapickisar tex att du bromsar släp och dragfordon på pedalen eller bara släpbromsen på ett separat reglage så kommer inte Agda att behöva bekymra sig om det heller. Skillnaden blir bara att släpen kommer att hjälpa till att bromsa även den dagen det är is med lite rinnande vatten ovanpå på vägen. Och om det var lösningen till baklastare jag hade så räknade jag inte med att Agda skulle köra det ekipaget heller...
Mr Per skrev:Att koppla släpvagnsbromsen på ett hydraulutag är inte de smartaste man kan göra då det är alldeles för högt tryck.
Att sedanförsöka häva en sladd med en påskjutande kärra samt försöka bromsa kärran lagom mycket med en spak tror jag inte så många reder ut.
Men det finns säkert någon med bra självförtroende som tror sig klara av det.
/Mr Per
För högt tryck för vad ? Jag kör med fullt arbetstryck från huvudhydraulpumpen 220-240 bar nånstans har vi mätt på uttaget. funkar bara fint. Hade däremot kopplat till bromsarna på traktorn från början och det funkade inte alls då man bara fick ut 60-70bar då provade vi med en pilothydraulventil och höjde trycket i bromsackarna till 130bar ungefär. Men det vart för segt på att reagera och bromsade för svagt i förhållande till traktorns egna bromsar. Så till slut satte vi dit en egen ventil som vinklar ut arbetshydraulpumpen själv istället och kan ge fullt tryck och det snabbt ut till bromsarna. NU funkar det jävligt bra har kört ca 2500 timmar så och kanske 40-50% av dem med släp. Har då hittils inte sett nån tendens att inte bromscylindrarna skulle hålla eller nåt sånt. det enda är att det håller på vara dags att byta backar på en av släparna. Sen att reda ut en sladd visst det är ju svårt att bromsa lagom om du ska bibehålla hastigheten annars börjar det ju bara gå saktare om du bromsar för hårt kan ju bli lite ryckigt också iof men det viktiga är ju att du drar ut den där fällkniven hur lätt som helst. Men som sagt visst det kan bli lite ryckig bromsning när man är ovan. Som på JD:n där är ju en bra lösning också. Enda nackdelen är om man kör med helt tom boggisläp som är förhållandevis lätt mot traktorn så brukar bakhjulen på släpen gärna låsa sig.
Tommyax skrev:
Turbodiesel skrev:

OM (?) du frågar vad som gäller registrerat fordon Mred1 (50 km/h) som tex. de flesta Jcb 416s är idag. Här krävs bromsuttag med bromsmanövertryck 100-150bar. Fordonet måste också ha ett godkänt drag (inte bogserbygel) infört på reg.beviset. Vidare skall släpet vara ett registrerat Mred1 släp, dvs det är inte tillåtet att dra ett traktorsläp (40 km/h) med ett Mred1. Max släpvagnsvikt skall även vara infört på reg. beviset.
Bromsmanövertryck lika för trafiktraktor med registrerat släp.
Oregistrerat släp efter jordbrukstraktor har jag ingen aning om,,,,

/Tommy.
Nej jag frågade inte. Nu sa jag ju just att jag pratar om vad som är säkert och inte vad som är lagligt. Det är två vitt skilda saker och vilket man bryr sig om beror ju på vad man är ute efter: att slippa böter eller att slippa olyckor. Visst om det ändå skulle hända en olycka är det ju bra om man har lagliga fordon ur försäkringssynpunkt och så. MEN jag tycker ändå inte det hjälper om man väl skulle krascha och i värsta fall köra ihjäl nån så kommer jag nog att tycka att själva olyckan är värre. Och därför bryr jag mig mer om maskinerna är säker att framföra istället för om dom är lagliga. Men var och en gör ju som dom tycker vad dom vill prioritera.
Olall skrev:Men en gammal baklastare har väl inte så högt hydraultryck?
Nej det har dom inte hellre så att dom ger för lite tryck för bromsarna men då går det väl så sakta istället. vet inte vad du har men som exempel LM218 75bar Lm840 95 bar 642 115 bar och det är ju med en ny fräsch hydraulpump du har ju knappast mer nu iaf
JonasBerglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:32:53, 17-11-2007
Ort: skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskiner på firman just nu:
Kobelco sk200 sr -00
NH-kobelco E70 sr -06
Huddig 1160 -02
Lännen 8800G -11
JCB 416S -08
Volvo EW 150 C -97
John-deere 8630 med DSC14 -76
Claas dominator 38 -86
Snöslungemaskinen Hajen -12
Merca W123 plogbil med stora bm-fästet 85-12
Firmabilar: Mercedes geländewagen, S210, S124, W201, Chevrolet Silverado med tipp, Scania 143 med tipp, Scania 76 Buss med bo & verkstadsinredning.

Robban_C

#63 » 14:12:39, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

JonasBerglund skrev:Men om det är gjort som på nyare chevapickisar tex att du bromsar släp och dragfordon på pedalen eller bara släpbromsen på ett separat reglage ...

Hur fungerar det?
Låter som ett helt annat bromssystem för kärran än den vanliga påskjutsbromsen.
Det kanske finns andra system än påskjutet men påskjutet måste väl ändå vara typ 98% av marknaden?
Verkar sisådär bra att behöva köpa släpvagnen från Chevrolet också. :mrgreen:


JonasBerglund skrev:... om det var lösningen till baklastare jag hade så räknade jag inte med att Agda skulle köra det ekipaget heller...

Det räknade inte jag med heller (även om hon kanske får göra det rent jurisiskt sett) men det var du som tog upp påskjutet som exempel så det var därför jag kommenterade det.


JonasBerglund skrev:... För högt tryck för vad ? ...

Nu är det ju som jag skrev tidigare som så att bromsar på traktorkärror är standardiserade för max 140 bar (eller 135? :klia: ).
Det innebär att dom givetvis tål betydligt mer, ex vis 250 bar (eller ännu mer). Kör man då ut 220-240 bar så har man ju knaprat en hel del på säkerhetsmarginalerna och då är man ju inne på just det här med att undvika olyckor som du skrev om.
Men jag tror också att hejdarna tål höga tryck. Det är ju allmänt känt att en traktor ger 150-220 bar eller nåt sånt. En kärra som inte tål 220 bar skulle därmed få väldigt dåligt rykte.



JonasBerglund skrev:... Så till slut satte vi dit en egen ventil som vinklar ut arbetshydraulpumpen själv istället och kan ge fullt tryck och det snabbt ut till bromsarna. ...

Missförstår jag nu? Som jag tolkar det så får du ut fullt tryck till släpbromsarna även om du bara trampar måttligt på pedalen?



JonasBerglund skrev:... Och därför bryr jag mig mer om maskinerna är säker att framföra istället för om dom är lagliga. ...

Håller helt med men det är ju bra att känna till vilka regler man bryter mot så att säga.



Jag tycker att det där med bromsventil kombinerat med separat bromsspak låter som en alldeles ypperligt bra idé men kanske overkill om man inte ska köra mycket med släp.


En enkel lösning för baklastare borde det väl bli så här:
1. Separat broms via ett bromshandtag. Detta för att man ska kunna bromsa släpet separat.
2. Använd både maskinens och släpets bromsar vid alla normala, lugna bromsningar eftersom det är viktigt att manövreringen av släpbromsarna sitter i ryggraden.
3. Med lågt hydraultryck i dragaren så är det synnerligen viktigt att släpets bromsar är friska, optimerade för lågt tryck ( ex vis rätt utväxling mellan bromscyl och bromsarm) och med minsta möjliga dödgång.
4. Lasta med måtta på släpet.
5. Bra skick på dragfordonet och då avser jag just nu styrleder, styrsnäcka, styrdäck, pendelupphängning till styraxel med mer.
6. Draget och kärran ska vara "matchade" ihop så att inte kärran sliter sönder draget. Dvs rätt drag och kärra för ändamålet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ivar Risslén

#64 » 14:26:38, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag läser inläggen här så börjar jag att undra över en sak. Klarar ramen på en baklastare av sidokrafterna som det blir av en kärra eller släp.
Ramen är byggd för att hålla fast styraxeln och hålla upp motvikten inte för sidokrafterna som det blir vid användande som dragfordon.

Har man en tom snöskopa på en 218 så vill styrhjulen ofta lätta i guppen om man håller lite fart.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

63an

#65 » 15:21:30, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om nu Volvo ansett att de gamla baklastarna varit lämpliga till dragfordon på landsväg hur kunde glömma saluföra dem med reklam om släpkärror? Finns det någon som sett en reklam fram till 840ian med erbjudande med släp? De gör sej bäst om man använder de redskap som erbjuds till den andra änden, nämligen lastararmarna! Annars var det nån fiffig typ som visade att man kan ha en jordbruksplog efter på åkerplöjning men då är det drag det handlar om inte inbromsning av en maskin som generellt har så dåliga bromsar så de inte borde få vara på allmän väg :mrgreen:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson

#66 » 15:33:57, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trodde vi var överens om att det är mycket olämpligt att dra släp med baklastare. En baklastare är en lastmaskin, varför då inte bara använda den till vad den är tänkt att användas till.
Tycker det blir lite dubbla budskap om man först slår fast att det inte är lämpligt att koppla släp till maskinen, och sedan diskuterar hur det trots allt kan göras.

Men koppling av släp efter fordon som är avsett som dragare tycker jag inte nog kan diskuteras, för även där är säkerhetsriskerna många och allvarliga.

Tillägg: 63an var snabbare, men i det här fallet är det uppenbart vi är ganska överens. :thumme:
Senast redigerad av LeifAndersson 15:37:50, 29-10-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#67 » 15:39:55, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja den här ggn. JA! :mrgreen:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Robban_C

#68 » 15:46:11, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Trodde vi var överens om att det är mycket olämpligt att dra släp med baklastare. En baklastare är en lastmaskin, varför då inte bara använda den till vad den är tänkt att användas till.
Tycker det blir lite dubbla budskap om man först slår fast att det inte är lämpligt att koppla släp till maskinen, och sedan diskuterar hur det trots allt kan göras. ...

Jag förstår att detta vänder sig till mig eftersom jag just sagt hur man borde OM man ska koppla släp efter baklastare.
Jag har redan sagt att jag tycker baklastare är direkt olämplig för ändamålet men det hindrar väl inte att jag säger hur jag tycker man ska göra OM man ändå gör det?
Vi kan ju inte FÖRHINDRA någon medlem från att göra det, eller hur? Alltså är det väl lämpligt att påpeka att det inte är nån bra lösning och sen komma med tips som gör det till en mindre dålig, men ändock inte någon bra, lösning?
Eller ska vi bara agera poliser och hela tiden tala om för andra att än det ena och än det andra är förbjudet?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#69 » 15:51:28, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antingen så har jag bara råkat på slitna exemplar av baklastare eller så är jag (för)dålig på att framföra de... :/
För jag tycker knappt att de är säkra att framföra i högre fart på väg ens utan någon vagn/kärra bakom. Går väl ann så länge de accelererar, men skulle det "skjuta på" så börjar de lätt att "svansa" och då skulle jag inte vilja ha något bakom som dessutom kan öka svängningarna.

Så dra vagn/kärra bakom en baklastare är helt förrkastligt enligt mig, kan vara obehagligt nog att göra det med en midjestyrd.

Tillägg: -Undrar hur fort ni skriver (eller hur långsam JAG är..) för det han postas 4 inlägg undertiden jag skrev ovanstående? :skriva2:
Senast redigerad av dimorep 15:53:52, 29-10-2011, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

63an

#70 » 15:58:33, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle det vara nån konst att snurra upp en skåning vid tangentbordet? :lmao:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson

#71 » 16:27:30, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä Robban jag vänder mig inte specifikt till något du skrivit. Utan jag tycker bara att det är en dålig idé att överhuvudtaget koppla något efter en baklastare, och då en tippvagn i synnerhet. Så det är lämpligast att bara avråda när det egentligen inte finns någon lösning på problemet. En baklastare ser ut som den gör och det är det inte mycket att göra åt.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

JonasBerglund

#72 » 16:56:20, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Antingen så har jag bara råkat på slitna exemplar av baklastare eller så är jag (för)dålig på att framföra de... :/
För jag tycker knappt att de är säkra att framföra i högre fart på väg ens utan någon vagn/kärra bakom. Går väl ann så länge de accelererar, men skulle det "skjuta på" så börjar de lätt att "svansa" och då skulle jag inte vilja ha något bakom som dessutom kan öka svängningarna.

Så dra vagn/kärra bakom en baklastare är helt förrkastligt enligt mig, kan vara obehagligt nog att göra det med en midjestyrd.

Tillägg: -Undrar hur fort ni skriver (eller hur långsam JAG är..) för det han postas 4 inlägg undertiden jag skrev ovanstående? :skriva2:
Det är ju just det där svansandet du kommer ifrån helt om du tar lite på släpvagnsbromsen. Tänk dig att du skulle ha nån som körde just bakom hela tiden typ med en hjulgrävare eller nåt och så fort du sliter i bromsspaken så tar han tag längst bak i draget på traktorn och sliter rakt bak utav bara helvete. Tror du traktorn vill börja svänga mer då eller vill den börja gå rakt ? Ungefär så känns det om du har bra bromsar på släpen. Jämför inte ens med att köra obromsat DET ÄR EN HELT ANNAN SAK. Du får ju dessutom ha rätt så j*vla dåliga släpvagnsbromsar innan dom tar lika dåligt som på en normal baklastare från början så den totala bromskraften blir ju ganska fort bättre än den var från början (Baklastare i nyskick utan släp alltså) även om du inte ens använder bromspedalen i själva traktorn
JonasBerglund skrev:
Men om det är gjort som på nyare chevapickisar tex att du bromsar släp och dragfordon på pedalen eller bara släpbromsen på ett separat reglage ...

Hur fungerar det?
Låter som ett helt annat bromssystem för kärran än den vanliga påskjutsbromsen.
Det kanske finns andra system än påskjutet men påskjutet måste väl ändå vara typ 98% av marknaden?
Verkar sisådär bra att behöva köpa släpvagnen från Chevrolet också.
I sverige är det nog nästan mer än 98% om vi bara räknar dom som har broms överhuvudtaget alltså. Men i Usa kör dom ju med ELbroms inget ovanligt att dom drar en 6-7ton med såna cheva/ford/dodge pickisar som vi har här heller. Där ses dom mer som lastbilar medans det ju här bara är en frän firmabil typ. Han som skruvar i såna bilar i Skellefteå sa då att han hade sett en del framförallt dodgar som låg på 12-13tons tågvikt (bil + släp alltså) när han var till USA senast. Men här tror jag inte ens man får ha ELbroms man får väl bara ha påskutsbroms i Sverige. Ibland kan det bli så j*vla dumt och motverkande sitt syfte med dom lagar som finns. Men skulle man nu vilja bygga om sin släp med påskutsbroms till EL så är det ju iof bara att sätta dit en magnet som drar in kulhandsken.
JonasBerglund skrev:
... om det var lösningen till baklastare jag hade så räknade jag inte med att Agda skulle köra det ekipaget heller...

Det räknade inte jag med heller (även om hon kanske får göra det rent jurisiskt sett) men det var du som tog upp påskjutet som exempel så det var därför jag kommenterade det.
Men hon var ett ganska bra exempel faktiskt hon får ju lustigt nog köra lite av varje (mest troligt iaf eftersom hon har haft körkort så länge) TEX tung motorcykel utan begränsningar på effekt, Min gamla scaniabuss som är 12m lång och väger en 11-12 ton (om jag skruvar bort kulan, svetsar igen bakdörrarna och her dit en säng i lastutrymmet) Den får hon dessutom köra i 120 km/h om det står det på skyltarna. Den får å andra sidan inte min kompis Lisa som jobbar som busschaufför på skelleftebuss köra idag. Eftersom den bara har 3 passagerarplatser nu och bara får framföras i 80 på vanliga vägar. Den är alltså C-reggad och hon har bara D-körkort. Med det här vill jag bara säga att det finns många jävligt störda trafikregler i det här landet.
JonasBerglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:32:53, 17-11-2007
Ort: skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskiner på firman just nu:
Kobelco sk200 sr -00
NH-kobelco E70 sr -06
Huddig 1160 -02
Lännen 8800G -11
JCB 416S -08
Volvo EW 150 C -97
John-deere 8630 med DSC14 -76
Claas dominator 38 -86
Snöslungemaskinen Hajen -12
Merca W123 plogbil med stora bm-fästet 85-12
Firmabilar: Mercedes geländewagen, S210, S124, W201, Chevrolet Silverado med tipp, Scania 143 med tipp, Scania 76 Buss med bo & verkstadsinredning.

JonasBerglund

#73 » 17:11:25, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

JonasBerglund skrev:
... Så till slut satte vi dit en egen ventil som vinklar ut arbetshydraulpumpen själv istället och kan ge fullt tryck och det snabbt ut till bromsarna. ...

Missförstår jag nu? Som jag tolkar det så får du ut fullt tryck till släpbromsarna även om du bara trampar måttligt på pedalen?
Jo man får fullt tryck även om man bara trampar lite men det tar ju lång tid innan du har byggt upp fullt tryck om du bara trampar lite. trampar du i botten får du fullt tryck fort. Kräver lite vana innan det går att göra utan några ryck men funkar ju väldigt bra sen då man kan styra precis hur mycket traktorn ska bromsa i förhållande till släpen. Har satt pedalerna precis bredvid varandra så det går bra att trycka på båda den ena lite den andra mycket eller precis som man vill beror bara på hur man lutar foten. Sen gjorde jag även en låsning till pedalen så man kan använda den som p-broms också, Också fick jag ju ett motoruttag dit bak också så nu använder jag bromsuttaget till att driva ett hydrauliskt kraftuttag ibland också då jag har en combijet såmaskin jag drar med numera hydraulisk fläkt. Enda probelmet nu är egentligen då man kör med en lastad och en tom släp särskilt om den tomma är en boggisläp vill den gärna vrida upp bakhjulen och låsa dom. Men då är ju oftast den lastade så tung att det spelar inte så stor roll hur den tomma gör så då kan man köra utan att koppla in slangen till den tomma. Annars skulle väl boggilyft på den tomma vara bästa lösningen där.
JonasBerglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:32:53, 17-11-2007
Ort: skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskiner på firman just nu:
Kobelco sk200 sr -00
NH-kobelco E70 sr -06
Huddig 1160 -02
Lännen 8800G -11
JCB 416S -08
Volvo EW 150 C -97
John-deere 8630 med DSC14 -76
Claas dominator 38 -86
Snöslungemaskinen Hajen -12
Merca W123 plogbil med stora bm-fästet 85-12
Firmabilar: Mercedes geländewagen, S210, S124, W201, Chevrolet Silverado med tipp, Scania 143 med tipp, Scania 76 Buss med bo & verkstadsinredning.

dimorep

#74 » 17:57:08, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

JonasBerglund skrev:
dimorep skrev:Antingen så har jag bara råkat på slitna exemplar av baklastare eller så är jag (för)dålig på att framföra de... :/
För jag tycker knappt att de är säkra att framföra i högre fart på väg ens utan någon vagn/kärra bakom. Går väl ann så länge de accelererar, men skulle det "skjuta på" så börjar de lätt att "svansa" och då skulle jag inte vilja ha något bakom som dessutom kan öka svängningarna.

Så dra vagn/kärra bakom en baklastare är helt förrkastligt enligt mig, kan vara obehagligt nog att göra det med en midjestyrd.

Det är ju just det där svansandet du kommer ifrån helt om du tar lite på släpvagnsbromsen. Tänk dig att du skulle ha nån som körde just bakom hela tiden typ med en hjulgrävare eller nåt och så fort du sliter i bromsspaken så tar han tag längst bak i draget på traktorn och sliter rakt bak utav bara helvete. Tror du traktorn vill börja svänga mer då eller vill den börja gå rakt ? Ungefär så känns det om du har bra bromsar på släpen. Jämför inte ens med att köra obromsat DET ÄR EN HELT ANNAN SAK. Du får ju dessutom ha rätt så j*vla dåliga släpvagnsbromsar innan dom tar lika dåligt som på en normal baklastare från början så den totala bromskraften blir ju ganska fort bättre än den var från början (Baklastare i nyskick utan släp alltså) även om du inte ens använder bromspedalen i själva traktorn

Har jobbat ett antal år med att köra yrkesmässigt med traktorekipage (3 vagnar, 24m och 60+ ton) släpbromsaktivering både med fotbromsventil och via hyd.reglage, så jag vågar nog påstå att jag är väl medveten om hur det går till och känns. :wink:

Men det gör inte en baklastare till bättre dragare för det! Kanske något mindre farlig om det skulle gå att "hålla emot" lite med det som är kopplat bakom. Men tror att det är svårt att hinna med att aktivera bromsarna när bakänden väl börjat kasta, för det är inte talan om OM utan NÄR... :/


:off_topic:
I sverige är det nog nästan mer än 98% om vi bara räknar dom som har broms överhuvudtaget alltså. Men i Usa kör dom ju med ELbroms inget ovanligt att dom drar en 6-7ton med såna cheva/ford/dodge pickisar som vi har här heller. Där ses dom mer som lastbilar medans det ju här bara är en frän firmabil typ. Han som skruvar i såna bilar i Skellefteå sa då att han hade sett en del framförallt dodgar som låg på 12-13tons tågvikt (bil + släp alltså) när han var till USA senast. Men här tror jag inte ens man får ha ELbroms man får väl bara ha påskutsbroms i Sverige. Ibland kan det bli så j*vla dumt och motverkande sitt syfte med dom lagar som finns. Men skulle man nu vilja bygga om sin släp med påskutsbroms till EL så är det ju iof bara att sätta dit en magnet som drar in kulhandsken.

Var det inte så att det förr fanns elmanövrerade släpvagnsbromsar (typ under 50 - 70 talet) och vad var då anl. till att de försvann?

Vi vet ju alla hur dåligt den vanliga släpvagnsbelysningen brukar fungera, känns inte så säkert med lika sårbar bromsmanövrering...
Och allt från USA är inte bra, även deras teknik har ibland en (hel)del brister.

Men hon var ett ganska bra exempel faktiskt hon får ju lustigt nog köra lite av varje (mest troligt iaf eftersom hon har haft körkort så länge) TEX tung motorcykel utan begränsningar på effekt, Min gamla scaniabuss som är 12m lång och väger en 11-12 ton (om jag skruvar bort kulan, svetsar igen bakdörrarna och her dit en säng i lastutrymmet) Den får hon dessutom köra i 120 km/h om det står det på skyltarna. Den får å andra sidan inte min kompis Lisa som jobbar som busschaufför på skelleftebuss köra idag. Eftersom den bara har 3 passagerarplatser nu och bara får framföras i 80 på vanliga vägar. Den är alltså C-reggad och hon har bara D-körkort. Med det här vill jag bara säga att det finns många jävligt störda trafikregler i det här landet.

Hur menar du, för om din buss är reggad som tung lastbil så är det väl max 90 km/h som gäller och för att få framföra den i max 120 km/h så måste den väl vara reggad som husbil? :klia:

Är väl inte så konstigt att de som bara tar "D-behörighet" inte får köra "C-fordon", då det skiljer en del i mellan de utbildningarna. Varför fördyra "D-utbildningen" med för den oväsentliga saker som lastsäkring, N-värde osv..?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#75 » 21:30:36, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Skulle det vara nån konst att snurra upp en skåning vid tangentbordet? :lmao:

:lmao: :lmao: :lmao:


JonasBerglund skrev:... Men hon var ett ganska bra exempel faktiskt hon får ju lustigt nog köra lite av varje (mest troligt iaf eftersom hon har haft körkort så länge) TEX tung motorcykel utan begränsningar på effekt, ...

Betydligt mindre risk att hon sätter sig på en tung knarr än att hon kommer vinglandes med släpkärra bakom bilen och inte ens kan backa.

Dimo:
Ja, det fanns elbromsar på bilkärror förr i tiden. Det var nåt med ett stort reglerbart motstånd under instrumentpanelen och sen ett handtag till det. Jag har sett det nån gång i min ungdom (länge sen! :mrgreen: ). Tror det var i en Merca.

Åter till ämnet:
Min enda erfarenhet av baklastare är att dom är slingriga på vägen men det var ett slitet exemplar.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se