Men om det är gjort som på nyare chevapickisar tex att du bromsar släp och dragfordon på pedalen eller bara släpbromsen på ett separat reglage så kommer inte Agda att behöva bekymra sig om det heller. Skillnaden blir bara att släpen kommer att hjälpa till att bromsa även den dagen det är is med lite rinnande vatten ovanpå på vägen. Och om det var lösningen till baklastare jag hade så räknade jag inte med att Agda skulle köra det ekipaget heller...Robban_C skrev:JonasBerglund skrev:... Jag har faktiskt mycket mer svårt att förstå hur våra svenska bilsläpar kan vara lagliga ...
Det är inte alls svårt:
Ett sånt släp ska kunna dras av vem som helst med B-kort, även moster Agda, 67 bast. Försök att förklara för henne hur (och varför) hon ska använda en separat släpbroms. Tänk dig också in i hennes situation när det händer nåt akut, då ska hon börja tänka efter var reglaget för släpbromsen sitter nånstans men innan hon ens har hunnit lägga handen på reglaget så har hon hela truten full med airbag.
Påskjutsbroms måste vara det bästa på personbilar.
Sen kan man ju ifrågasätta om man överhuvudtaget ska få köra släp på enbart B-kort men det är en helt annan diskussion
För högt tryck för vad ? Jag kör med fullt arbetstryck från huvudhydraulpumpen 220-240 bar nånstans har vi mätt på uttaget. funkar bara fint. Hade däremot kopplat till bromsarna på traktorn från början och det funkade inte alls då man bara fick ut 60-70bar då provade vi med en pilothydraulventil och höjde trycket i bromsackarna till 130bar ungefär. Men det vart för segt på att reagera och bromsade för svagt i förhållande till traktorns egna bromsar. Så till slut satte vi dit en egen ventil som vinklar ut arbetshydraulpumpen själv istället och kan ge fullt tryck och det snabbt ut till bromsarna. NU funkar det jävligt bra har kört ca 2500 timmar så och kanske 40-50% av dem med släp. Har då hittils inte sett nån tendens att inte bromscylindrarna skulle hålla eller nåt sånt. det enda är att det håller på vara dags att byta backar på en av släparna. Sen att reda ut en sladd visst det är ju svårt att bromsa lagom om du ska bibehålla hastigheten annars börjar det ju bara gå saktare om du bromsar för hårt kan ju bli lite ryckigt också iof men det viktiga är ju att du drar ut den där fällkniven hur lätt som helst. Men som sagt visst det kan bli lite ryckig bromsning när man är ovan. Som på JD:n där är ju en bra lösning också. Enda nackdelen är om man kör med helt tom boggisläp som är förhållandevis lätt mot traktorn så brukar bakhjulen på släpen gärna låsa sig.Mr Per skrev:Att koppla släpvagnsbromsen på ett hydraulutag är inte de smartaste man kan göra då det är alldeles för högt tryck.
Att sedanförsöka häva en sladd med en påskjutande kärra samt försöka bromsa kärran lagom mycket med en spak tror jag inte så många reder ut.
Men det finns säkert någon med bra självförtroende som tror sig klara av det.
/Mr Per
Nej det har dom inte hellre så att dom ger för lite tryck för bromsarna men då går det väl så sakta istället. vet inte vad du har men som exempel LM218 75bar Lm840 95 bar 642 115 bar och det är ju med en ny fräsch hydraulpump du har ju knappast mer nu iafTommyax skrev:Turbodiesel skrev:Nej jag frågade inte. Nu sa jag ju just att jag pratar om vad som är säkert och inte vad som är lagligt. Det är två vitt skilda saker och vilket man bryr sig om beror ju på vad man är ute efter: att slippa böter eller att slippa olyckor. Visst om det ändå skulle hända en olycka är det ju bra om man har lagliga fordon ur försäkringssynpunkt och så. MEN jag tycker ändå inte det hjälper om man väl skulle krascha och i värsta fall köra ihjäl nån så kommer jag nog att tycka att själva olyckan är värre. Och därför bryr jag mig mer om maskinerna är säker att framföra istället för om dom är lagliga. Men var och en gör ju som dom tycker vad dom vill prioritera.
OM (?) du frågar vad som gäller registrerat fordon Mred1 (50 km/h) som tex. de flesta Jcb 416s är idag. Här krävs bromsuttag med bromsmanövertryck 100-150bar. Fordonet måste också ha ett godkänt drag (inte bogserbygel) infört på reg.beviset. Vidare skall släpet vara ett registrerat Mred1 släp, dvs det är inte tillåtet att dra ett traktorsläp (40 km/h) med ett Mred1. Max släpvagnsvikt skall även vara infört på reg. beviset.
Bromsmanövertryck lika för trafiktraktor med registrerat släp.
Oregistrerat släp efter jordbrukstraktor har jag ingen aning om,,,,
/Tommy.Olall skrev:Men en gammal baklastare har väl inte så högt hydraultryck?
JonasBerglund skrev:Men om det är gjort som på nyare chevapickisar tex att du bromsar släp och dragfordon på pedalen eller bara släpbromsen på ett separat reglage ...
JonasBerglund skrev:... om det var lösningen till baklastare jag hade så räknade jag inte med att Agda skulle köra det ekipaget heller...
JonasBerglund skrev:... För högt tryck för vad ? ...
JonasBerglund skrev:... Så till slut satte vi dit en egen ventil som vinklar ut arbetshydraulpumpen själv istället och kan ge fullt tryck och det snabbt ut till bromsarna. ...
JonasBerglund skrev:... Och därför bryr jag mig mer om maskinerna är säker att framföra istället för om dom är lagliga. ...
LeifAndersson skrev:Trodde vi var överens om att det är mycket olämpligt att dra släp med baklastare. En baklastare är en lastmaskin, varför då inte bara använda den till vad den är tänkt att användas till.
Tycker det blir lite dubbla budskap om man först slår fast att det inte är lämpligt att koppla släp till maskinen, och sedan diskuterar hur det trots allt kan göras. ...
Det är ju just det där svansandet du kommer ifrån helt om du tar lite på släpvagnsbromsen. Tänk dig att du skulle ha nån som körde just bakom hela tiden typ med en hjulgrävare eller nåt och så fort du sliter i bromsspaken så tar han tag längst bak i draget på traktorn och sliter rakt bak utav bara helvete. Tror du traktorn vill börja svänga mer då eller vill den börja gå rakt ? Ungefär så känns det om du har bra bromsar på släpen. Jämför inte ens med att köra obromsat DET ÄR EN HELT ANNAN SAK. Du får ju dessutom ha rätt så j*vla dåliga släpvagnsbromsar innan dom tar lika dåligt som på en normal baklastare från början så den totala bromskraften blir ju ganska fort bättre än den var från början (Baklastare i nyskick utan släp alltså) även om du inte ens använder bromspedalen i själva traktorndimorep skrev:Antingen så har jag bara råkat på slitna exemplar av baklastare eller så är jag (för)dålig på att framföra de...
För jag tycker knappt att de är säkra att framföra i högre fart på väg ens utan någon vagn/kärra bakom. Går väl ann så länge de accelererar, men skulle det "skjuta på" så börjar de lätt att "svansa" och då skulle jag inte vilja ha något bakom som dessutom kan öka svängningarna.
Så dra vagn/kärra bakom en baklastare är helt förrkastligt enligt mig, kan vara obehagligt nog att göra det med en midjestyrd.
Tillägg: -Undrar hur fort ni skriver (eller hur långsam JAG är..) för det han postas 4 inlägg undertiden jag skrev ovanstående?
I sverige är det nog nästan mer än 98% om vi bara räknar dom som har broms överhuvudtaget alltså. Men i Usa kör dom ju med ELbroms inget ovanligt att dom drar en 6-7ton med såna cheva/ford/dodge pickisar som vi har här heller. Där ses dom mer som lastbilar medans det ju här bara är en frän firmabil typ. Han som skruvar i såna bilar i Skellefteå sa då att han hade sett en del framförallt dodgar som låg på 12-13tons tågvikt (bil + släp alltså) när han var till USA senast. Men här tror jag inte ens man får ha ELbroms man får väl bara ha påskutsbroms i Sverige. Ibland kan det bli så j*vla dumt och motverkande sitt syfte med dom lagar som finns. Men skulle man nu vilja bygga om sin släp med påskutsbroms till EL så är det ju iof bara att sätta dit en magnet som drar in kulhandsken.JonasBerglund skrev:
Men om det är gjort som på nyare chevapickisar tex att du bromsar släp och dragfordon på pedalen eller bara släpbromsen på ett separat reglage ...
Hur fungerar det?
Låter som ett helt annat bromssystem för kärran än den vanliga påskjutsbromsen.
Det kanske finns andra system än påskjutet men påskjutet måste väl ändå vara typ 98% av marknaden?
Verkar sisådär bra att behöva köpa släpvagnen från Chevrolet också.
Men hon var ett ganska bra exempel faktiskt hon får ju lustigt nog köra lite av varje (mest troligt iaf eftersom hon har haft körkort så länge) TEX tung motorcykel utan begränsningar på effekt, Min gamla scaniabuss som är 12m lång och väger en 11-12 ton (om jag skruvar bort kulan, svetsar igen bakdörrarna och her dit en säng i lastutrymmet) Den får hon dessutom köra i 120 km/h om det står det på skyltarna. Den får å andra sidan inte min kompis Lisa som jobbar som busschaufför på skelleftebuss köra idag. Eftersom den bara har 3 passagerarplatser nu och bara får framföras i 80 på vanliga vägar. Den är alltså C-reggad och hon har bara D-körkort. Med det här vill jag bara säga att det finns många jävligt störda trafikregler i det här landet.JonasBerglund skrev:
... om det var lösningen till baklastare jag hade så räknade jag inte med att Agda skulle köra det ekipaget heller...
Det räknade inte jag med heller (även om hon kanske får göra det rent jurisiskt sett) men det var du som tog upp påskjutet som exempel så det var därför jag kommenterade det.
Jo man får fullt tryck även om man bara trampar lite men det tar ju lång tid innan du har byggt upp fullt tryck om du bara trampar lite. trampar du i botten får du fullt tryck fort. Kräver lite vana innan det går att göra utan några ryck men funkar ju väldigt bra sen då man kan styra precis hur mycket traktorn ska bromsa i förhållande till släpen. Har satt pedalerna precis bredvid varandra så det går bra att trycka på båda den ena lite den andra mycket eller precis som man vill beror bara på hur man lutar foten. Sen gjorde jag även en låsning till pedalen så man kan använda den som p-broms också, Också fick jag ju ett motoruttag dit bak också så nu använder jag bromsuttaget till att driva ett hydrauliskt kraftuttag ibland också då jag har en combijet såmaskin jag drar med numera hydraulisk fläkt. Enda probelmet nu är egentligen då man kör med en lastad och en tom släp särskilt om den tomma är en boggisläp vill den gärna vrida upp bakhjulen och låsa dom. Men då är ju oftast den lastade så tung att det spelar inte så stor roll hur den tomma gör så då kan man köra utan att koppla in slangen till den tomma. Annars skulle väl boggilyft på den tomma vara bästa lösningen där.JonasBerglund skrev:
... Så till slut satte vi dit en egen ventil som vinklar ut arbetshydraulpumpen själv istället och kan ge fullt tryck och det snabbt ut till bromsarna. ...
Missförstår jag nu? Som jag tolkar det så får du ut fullt tryck till släpbromsarna även om du bara trampar måttligt på pedalen?
JonasBerglund skrev:dimorep skrev:Antingen så har jag bara råkat på slitna exemplar av baklastare eller så är jag (för)dålig på att framföra de...
För jag tycker knappt att de är säkra att framföra i högre fart på väg ens utan någon vagn/kärra bakom. Går väl ann så länge de accelererar, men skulle det "skjuta på" så börjar de lätt att "svansa" och då skulle jag inte vilja ha något bakom som dessutom kan öka svängningarna.
Så dra vagn/kärra bakom en baklastare är helt förrkastligt enligt mig, kan vara obehagligt nog att göra det med en midjestyrd.
Det är ju just det där svansandet du kommer ifrån helt om du tar lite på släpvagnsbromsen. Tänk dig att du skulle ha nån som körde just bakom hela tiden typ med en hjulgrävare eller nåt och så fort du sliter i bromsspaken så tar han tag längst bak i draget på traktorn och sliter rakt bak utav bara helvete. Tror du traktorn vill börja svänga mer då eller vill den börja gå rakt ? Ungefär så känns det om du har bra bromsar på släpen. Jämför inte ens med att köra obromsat DET ÄR EN HELT ANNAN SAK. Du får ju dessutom ha rätt så j*vla dåliga släpvagnsbromsar innan dom tar lika dåligt som på en normal baklastare från början så den totala bromskraften blir ju ganska fort bättre än den var från början (Baklastare i nyskick utan släp alltså) även om du inte ens använder bromspedalen i själva traktorn
I sverige är det nog nästan mer än 98% om vi bara räknar dom som har broms överhuvudtaget alltså. Men i Usa kör dom ju med ELbroms inget ovanligt att dom drar en 6-7ton med såna cheva/ford/dodge pickisar som vi har här heller. Där ses dom mer som lastbilar medans det ju här bara är en frän firmabil typ. Han som skruvar i såna bilar i Skellefteå sa då att han hade sett en del framförallt dodgar som låg på 12-13tons tågvikt (bil + släp alltså) när han var till USA senast. Men här tror jag inte ens man får ha ELbroms man får väl bara ha påskutsbroms i Sverige. Ibland kan det bli så j*vla dumt och motverkande sitt syfte med dom lagar som finns. Men skulle man nu vilja bygga om sin släp med påskutsbroms till EL så är det ju iof bara att sätta dit en magnet som drar in kulhandsken.
Men hon var ett ganska bra exempel faktiskt hon får ju lustigt nog köra lite av varje (mest troligt iaf eftersom hon har haft körkort så länge) TEX tung motorcykel utan begränsningar på effekt, Min gamla scaniabuss som är 12m lång och väger en 11-12 ton (om jag skruvar bort kulan, svetsar igen bakdörrarna och her dit en säng i lastutrymmet) Den får hon dessutom köra i 120 km/h om det står det på skyltarna. Den får å andra sidan inte min kompis Lisa som jobbar som busschaufför på skelleftebuss köra idag. Eftersom den bara har 3 passagerarplatser nu och bara får framföras i 80 på vanliga vägar. Den är alltså C-reggad och hon har bara D-körkort. Med det här vill jag bara säga att det finns många jävligt störda trafikregler i det här landet.
63an skrev:Skulle det vara nån konst att snurra upp en skåning vid tangentbordet?
JonasBerglund skrev:... Men hon var ett ganska bra exempel faktiskt hon får ju lustigt nog köra lite av varje (mest troligt iaf eftersom hon har haft körkort så länge) TEX tung motorcykel utan begränsningar på effekt, ...
Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster