Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

LM 642 INTE blanda hydraul/motor olja i bromskretsen!

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Per Jansson (trådstartaren)

#1 » 01:12:44, 08-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är någon som undrar så kan jag härmed bekräfta att det INTE går att blanda hydraul eller motorolja i bromsarna!
I helgen har jag bökat med den obefintliga fotbromsen (handbromsen funkar hyggligt), någon har tagit sig an att hälla i olja i bromsbehållaren och packningarna var nu svampig geggamoja, inte vad man vill ha där :-(
Suck! Inget annat än packningarna är skadat, så det finns gott hopp om bra bromsar efter rengöring och nya packningar!
Ska nog bli ordning på skrotet vad det lider :grin:
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642



Michael Meier

#2 » 05:35:29, 08-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:smile: :rock_on:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Per Jansson (trådstartaren)

#3 » 18:28:13, 17-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Broms hydrauliken fixad. Var tvungen att byta huvudromscyllindern då den hade gropar i cylinderväggen, troligen har det varit vatten i systemet :-( , samt frikopplings cylindern som läckte rejält. Bromscylindrarna fick nöja sig med nya packningar.
För justering av frikopplingsventilen står att den skall justeras till 10mm slag. Är det slaget vid justerskruven som avses eller på själva tryckstången som går in i vxl lådan?
Om pedalen nästan går i botten innan bromsarna ansätts antar jag att lamellerna är slitna så att de antingen måste bytas eller att man justerar vinkeln på hävarmen?
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

LeifAndersson

#4 » 18:40:36, 17-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du justerar bromsarna på de två bultar som sitter på bromshuset och inget annat. Vinkeln på bromsarmen får du inte ändra, den ska stå i rät vinkel till tapparna som manövrerar expanderna när bromsen ansätts. Allt framgår av VHB.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Per Jansson (trådstartaren)

#5 » 00:28:37, 18-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man tackar för tipset!
Hur är det med urkopplingsventilen? Vist är det tryckstångens rörelse som avses i VHB?
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

Per Jansson (trådstartaren)

#6 » 23:47:20, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag försökt mig på justering av bromsarna, ingen större framgång där inte.
Dragit åt justerskruvarna till stopp(flera varv på varje), försökt centrera, men det stöter på patrull.
När justerskruvarna är helt åtdragna kan man fortfarande flytta broms armen ett par millimeter fram och tillbaka och det är en slaglängd på över 10mm när man drar ned bromsarmen innan det tar emot. och då är man långt under de 90 grader som står i VHB.
Frågan är om detta är ett tydligt tecken på att broms lamellerna är slut, eller om något annat också behöver bytas?
Får nog riva ned allt i alla fall som det verkar.
På ena sidan hittar jag centrerings linjerna tydligt, på den andra finns inte ett spår. (ja jag har borstat bort alla lager färg). Har lyft undan tätningsbrickan och det är ju ett ovalt hål innanför för axeln, kan man centrera efter hålet istället för den saknade märkningen?
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

MN

#7 » 07:57:23, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker själv att dessa bromsar är ett rackelverk! Totalt 3 olika justeringar (4 om även handbromsspektaklet skall räknas med) + 35 års slitage och mer eller mindre begåvat mekande på grejorna gör inte det hela roligare.

Det är inte så att gavlarna/husen är nedslitna på din maskin om nu bromslamellerna är OK?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Per Jansson (trådstartaren)

#8 » 09:04:41, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får väll plocka ned och titta efter.
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

MN

#9 » 09:27:34, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla i VHB för LM845 så står det bra beskrivet hur urkopplingsventilen justeras.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Per Jansson (trådstartaren)

#10 » 19:02:20, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det var tydligt där.
Då har min urkopplingsventil alldeles för långt slag, typ 15-20mm.
Tur att det blir plusgrader nu så man kan mecka vidare...
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

Valtravän

#11 » 00:27:01, 31-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter så många år i verkligheten skulle du nog riva bort hjulen och locket på bromshusen så du kan göra rent och smörja upp Girlingbromsen och justerskruvarna. Det är säkert gammalt klet i Girlingbromsarnas kulor. På min tid som meck så ruggade vi upp ytan på bromsbeläggen om de inte var slitna ner till nitarna. Har proffsen varit där o justerat så har de säkert flyttat armen på splinsen så att man får 90 grader mellan armen och arbetscylindern. Det ger en behagligare broms - om det nu kan bli det på en 641/642. En gång i tiden så justerade vi bromsar på ackord. Det var 75 minuter anslaget totalt men hade man gjort den maskinen tidigareså gjorde man det på en kvart. Lycka till!
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

Per Jansson (trådstartaren)

#12 » 02:01:38, 31-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för uppmuntran!
Rev högra sidan idag och blev förvånad hur lätt det gick! (Tack vare bra mutterdragare ).
Det verkar vara original pryttlarna att döma av stämplar på delarna och det var torrt och fint.
Möjligen har lamellerna blivit bytta någon gång, men dom har gått varma och blivit brända, men inte nötta..
Men hur slitet får det vara? Huset verkar vara som nytt, locket nednött ca 0,5mm och tryck plattan kanske knapp 1mm på var sida men helt slät och rostfri. Kulorna är frächa men små intryckningar i spåren, men verkar inte kärva. Hittar inte någon beskrivning för minmått på delarna?
brukar man smörja kulor och hävarmar? Var helt torrt här.
Tack för fler tips!
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

Valtravän

#13 » 13:11:19, 31-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är två teorier angående att smörja kulorna/girlingbromsen. Jag rekommenderar ett torrsmörjmedel. Många smörjer inte alls. Ang slitage på skivor och belägg så ska det vara riktigt slitet för att bytas. Beläggen kan vara till strax innan nitar tar i. Var däremot noga med att grundinställa girlingbromsen då du monterar den. Justerskruvarna i toppen ska gå lätt. Räkna med att få flytta hävarmen på splines. Ha ett stort pedalspel så att det inte går varmt.
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

Per Jansson (trådstartaren)

#14 » 16:51:07, 31-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för råd! Då ska jag prova torrsmörjmedel och återmontera delarna. Dom såg så fräscha ut så det var nog ingen större fara med dem.
Men har jag fattat rätt att när man drar åt justerskruvarna så ska hävarmen inte kunna glappa i sidled, och när man sedan centrerat hävarmen så släpper man justerskruvarna 1/2 - 3/4 varv var? Och sedan ställer man hävarmen för 10mm slag vid 90 graders vinkel.
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

Valtravän

#15 » 18:39:57, 31-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Justera skruvarna så att axeln är centrerad innan du monterar locket. Efter att locket monterats så drar du skruvarna tills drivaxeln inte går att rotera. Efter det så lossar du skruvarna 270 grader. Därefter så justerar du 10-12 mm spel på hävarmen.
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se