Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Informationstråd Foco 55

31 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Utskrotnings-Magnus (trådstartaren)

#1 » 03:13:19, 23-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag trodde jag köpte en BM H10-55, men det visade sig vara en sk. Foco 55 tillverkad i 10-15 exemplar. Detta erfor jag när jag läste en traktortidning för ett tag sedan i vilken en gubbe hade en likadan och han hade också varit i samma villfarelse. Traktorn ser ut så här och jag tänkte göra lite service i vinter.
Bild

Den ser inte så pjåkig ut, men den saknar styraxel och motorn är fastrostad.

Jag är intresserad av allt som handlar om Foco 55:s uppgång och fall, om ni känner till något så skriv här i tråden! -Tack!

Saxat från ett annat forum:

"Ja du minns rätt ,om du kommer efter Åsträskvägen så låg Forslunds på höger sida nere vid burträsket precis där korsningen mot skråmträsk är.Lokalerna hade förr i tiden varit ett garveri som var byggt kring sekelskiftet,det stod först i raden av gamla bonnstan(troligen sveriges största) som senare brann ner.Morfar jobbade på verkstan mellan åren 50-53 innan han blev åkare och han sa att det var mycket golvkallt där, och en vinter så åkte han på en dubbelsidig lunginflammation eftersom han hade legat på golvet och blivit kall.Men mesta tiden så satt han nere i källaren och svetsade traktorlyftar till Br Lundbergs som dom hjälpte med div legotillverkning,inga utsugar eller ventilationer,dom öppnade dörren ibland för att få bort lite svetsrök.Det var tuffa grabbar som jobbade där,men mycket yrkesskickliga.pinnsvets ,skärbrännare,svarv,borrmaskin,färgspruta sen kunde man tillverka det mesta.Tror också att Baklastaren Foco 55 som tillverkades i kanske 10-15 ex kom till här.Det påstods att verkmästare Halvard Stenlund även hade ritat den,och den påminde väldigt mycket om lundbergs 55 H10.Industrispionage kanske,vem vet :mrgreen: Morfar påstod alltid att Halvard var ett geni,och han hade ett uttryck som löd så här.DET FINNS INGENTING SOM INTE GÅR,DET ÄNDA SOM INTE GÅR ÄR ATT LUVA EN FLINTSKALLE,HAN MÅSTE MAN SLÅ :lol:"

/Magnus
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C



Utskrotnings-Magnus (trådstartaren)

#2 » 01:35:16, 24-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saxat från hemsidan 'Baklastaren'

FOCO
Företaget Fabriks AB Forslund & Co (FOCO) hade verksamhet bland annat i Skellefteå där man tilverkade lastbilskranar och tippar. Ägaren Johan Forslund var även ägare till ett flertal Volvoåterförsäljare i Norr- och Västerbotten. Han trodde sig kunna nyttja dessa återförsäljare för att sälja baklastare. Genom kontakter med Birger Lundberg köptes 1955 en BL-lastare och utifrån denna konstruerades sedan "FOCO 55", en baklastare till utseende snarlik BL-lastaren baserad på BM 55, dock med annorlunda lastarstativ, oljetank och motvikt. Tillverkningen pågick bara under två år till 1957 då BM inte längre ville leverera traktorer (avtal hade då slutits med Bröderna Lundberg). Ett tiotal FOCO 55 ska ha tillverkats, någon kanske i Skellefteå och resterande vid Foco i Gävle.
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Utskrotnings-Magnus (trådstartaren)

#3 » 20:51:28, 27-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorn hemkörd och uppställd framför garaget. -Tyvärr inget kort på denna transport då mobilen dog, men jag tog en dragkätting runt motvikten och i redskapsfästet på andra traktorn och backade helt sonika hem skrothögen. (Bärgningstraktorn skymtar bortanför på första bilden). På denna bild ser man också att det inte är samma lastaggregat som på en H10-55.

Bild

Traktorn ställdes bort då bakaxeln släppte.. Den ligger där under i gräset. Original BM55 originalaxel nöttes tydligen upp så en lastbilsaxel kom dit istället. Man kan tydligt se David låtsas oberörd och avkopplad med ett smil i ansiktet. Inombords dväljes en djup avundsjuka över min fina traktor. David själv har en gammal KBK-baklastare från -49 och jag har minsann en 50-talare.

Bild

Mittsegmentet från originalaxeln är svetsat på lastbilsaxeln på enklaste sätt.
Bild


Motorn hade rostat fast, men det tog bara ett par tre timmar från pall till lättsnurrad med Davids eleganta lösning på problemet; En spridare med innanmätet utplockat och en smörjnippel på returen och en hydraulslang med porta-poweradapter åt andra hållet. Vi hittade övergång så att allt passade direkt utan mygel med gängning osv. Denna plus en rejäl rörtång var allt som krävdes.

Bild


Motorlosstagningen var ett riktigt nattjobb!
Bild

David fick runt en KBK som stått sedan -85 med dessa prylar. Tur att de fanns till hands nu!
Bild

Vi matade smörjfett och olja samtidigt i cylindrar som hade ventilerna stängda och TÄTA. De som stått uppe ville inte sluta tätt även om vi lossade på ventilbryggan.

Bild

Till slut en bild på den välkomnande och gemytliga förarmiljön:
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Johannes Parbring

#4 » 21:55:23, 27-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig maskin! Ska bli kul att se vad som händer med den! :)
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

bm1113

#5 » 01:46:46, 28-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt intresant läsning man börjar ju nästan fundera på vilka 55or man sett som varit H10or eller Foco :klia:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Utskrotnings-Magnus (trådstartaren)

#6 » 19:13:44, 28-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att alla ska se nyanserna så kommer här ett gäng bilder på en H10-55 i bra skick! (Det är en H10-55 så vitt jag vet iaf, kanske kommer någon med fler bud!)

Jämförelsebilder: En vanlig H10-55

Bild

Bild

Bild

Bild
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Utskrotnings-Magnus (trådstartaren)

#7 » 02:23:23, 20-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer jämförelser: En 218 i mycket gott skick bredvid Foco 55 i väl begagnat skick.
Bild

Bild

Bild
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Utskrotnings-Magnus (trådstartaren)

#8 » 21:29:24, 20-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typskylten satt kvar på maskin!


Bild

Min verkar vara nummer 11 tillverkad. Då verkar det som att det gjordes 12 eller 15st och inte bara 10.

/Magnus
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Utskrotnings-Magnus (trådstartaren)

#9 » 00:11:50, 04-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Foco 55:an går numera för egen maskin (motorn). Det var dock inte lätt, kan nämna att jag gav den startgas / rejäl starthjälp med min elektrocheckladdare som inom några minuter på högsta läget kokar ett lastbilsbatteri / syrgas med gassvetsen / motorvärmare / varmluftspistol i insuget / bensin i insuget/ rejäl luftning / kontroll så att spridarna fungerade / urplockning av spridarna för att köra ur ev gammal diesel ur cylindrarna mm men den hade det gemensamt med några andra piteåbor; de socialdemokratiska kommunpolitikerna som vill låsa in våra gamlingar. Det gick bara inte att övertala någon av dem om att förstå läget och omvärldens önskan oavsett vilka medel vi än använde.

Att dra igång traktorn går inte då jag inte har någon styraxel ännu och till slut så svetsade jag ett dragöra baktill och lyfte och skjutsade den med en rangerkrok på treans växel längs vägen en stund. Den startade då motvilligt och gick efter ett tag på fulla varv vilka iofs inte var så imponerande. Det small också från avgasröret som att vi befann oss på ett terroristutbildningsläger i Jemen. Att få stopp på härligheten visade sig svårt också, stoppspaken funkade inte. I Början trodde vi att den gick på gammalt smörjfett sedan vi tryckt loss den fastrostade motorn, men så kan den väl inte hålla på hur länge som helst. I vilket fall så strejkade den efter 30s-1min då den tappade dieseltillförseln.. Vi provade igen och samma visa då också..

Det visade sig senare att det var dieselpumpen satt fast på fullgas med starthjälp intryckt och jag var tvungen att lossa klockan på gaveln samt kallstartanordningen på den andra sidan pumpen och tillföra rejält med 5-56 samtidigt som jag rörde på gasaxeln.

Efter detta så startade den och gick så vackert så på 400-700 rpm!

Givetvis så hade matarpumpen också beckat ihop varför den bara gick en stund åt gången. Jag lossade då dieselpumpen och sköljde ur all gammal dynga som samlats genom åren i tvättmusslan. Nu har den fått fräsh olja och går som en symaskin igen. Motorn får nu all diesel den behöver. Troligen beror dieselpumpsfelen på att det var ny diesel i tanken och dagens diesel är för torr eller för låg kvalitet för att kunna smörja en dieselpump som står 5-10 år utan att användas.

/Magnus
Senast redigerad av Utskrotnings-Magnus 00:16:13, 04-04-2011, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Johannes Parbring

#10 » 20:59:45, 04-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt att liket lever, även om det verkar ha tarvats lite hårdhanskar! :cool2:
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

Utskrotnings-Magnus (trådstartaren)

#11 » 22:12:26, 22-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blocket-Foco siktad i Hudiksvall.

Såldes i oktober som en H10-55:a av en Erik Ulander


Bild

Bild

Bild
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Utskrotnings-Magnus (trådstartaren)

#12 » 18:08:58, 06-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade tidningen där jag hittade första tipset om att det inte var en BM-baklastare. Vill samla all information jag hittar i denna tråd, man vet aldrig kanske dyker det upp nån Foco-ägare nån gång.

Bild

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

jensberglund

#13 » 20:58:47, 08-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur går det för dig med baklastarn? :)
Användarvisningsbild
jensberglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:17:47, 25-05-2009
Ort: altersbruk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 4200 hjullastare
Case 850 bandschaktare
Pel-job EB306 larvburen grävmaskin
Volvo bm 230 viktor jordbrukstraktor
Mb trac 800 jordbrukstraktor

Utskrotnings-Magnus (trådstartaren)

#14 » 23:45:06, 08-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, drivlinan fungerar men säcken har inte knutits ihop ännu..

Bakaxeln sitter på plats; 621-axel med enpunktsupphängning av motorpaketet. Tidigare så satt motorram och lastarram ihopbultade med trasiga motorfästesbultar som resultat.

Kylaren är ombyggd till BM35-kylare, fanns inte så gott om billiga BM55/T55-kylare just då. Rätt mycket skruvande och mätande med just detta faktiskt. Nu är det bara det enkla kvar, att skruva dit lite pumpar och orbitrol o liknande. -Men det gäller att idas :)

Bild

Bild

Bild
Ny bakaxelbrygga i 15mm plåt. Nu sitter bakaxeln i lastarramen.

Bild

Bild

Shims för att kunna sänka bakvagnen 25mm, visste inte hur jag låg till när den inte stod plant.

Jag har lagt alldeles för mycket tid på att mäta, fundera och skära ut bitar :)

2 personer gillar det här inlägget.
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Johannes Parbring

#15 » 11:43:44, 09-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat! :thumme:
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se