Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Insprutningspump bm 1113

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

anders jonsson (trådstartaren)

#1 » 20:43:43, 28-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
jag håller på att renovera en lm218, och skulle behöva lite råd ang insprutningspumpen. motorn är helrenoverad, men går lite konstigt och jag har konstaterat att pumpen skulle behöva justeras, den ger inte lika mycket bränsle till alla spridare.
någon som provat skruva själv i den? justeringen av elementen ser enkel ut men av erfarenhet vet jag att skenet kan bedra... :???:
tacksam för råd!!
anders jonsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:37, 08-09-2009
Maskintyp: Ej angivet



Mikael.Johansson

#2 » 21:33:46, 28-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Hur har du konstaterat att den ger olika mycket bränsle?

Jag utesluter inte att det kan var så. Ser du om det finns sår efter att någon har skruvat på den?
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

anders jonsson (trådstartaren)

#3 » 22:15:08, 28-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
två ellement ger tydligt mindre mängd bränsle, det synns och hörs vid luftning av spridarna med motorn igång. motorn går hårt på den tredje cylindern vid tomgång eller låga varv. om man lossar anslutningen till den tredje spridaren bara lite grann så den får läcka lite under gång så går den underbart fint som en 1113 ska göra! naturligtvis kan det vara tryck som fattas ur pumpen och inte volym, men jag tror inte det. med anslutningarna till samtliga spridare helt lösa så är flödet ur det tredje elementet mycket större.
tips eller teorier?????
anders jonsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:37, 08-09-2009
Maskintyp: Ej angivet

Mikael.Johansson

#4 » 22:25:27, 28-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hörde om en annan bosh pump där ett av segmenten som reglerar mängden inne i pumpen hade lossat. Kanske något sådant. Där är ju en lucka på sidan av pumpen.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

anders jonsson (trådstartaren)

#5 » 09:10:23, 29-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla det i helgen. ska även försöka justera den själv, funkar det inte så måste den ändå in för rep.
någon som kan rekomendera en verkstad i norrland som är duktiga på pumparna?

kanske någon som har en bättre begagnad att sälja till mig???
anders jonsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:37, 08-09-2009
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#6 » 20:41:11, 29-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sånt här är väl sånt man igentligen inte ska tipsa om....

Det kan gå att "ful justera" pumpen, om man öppnar luckan på sidan och låter motorn gå så kan man lyfta på pumpelementen med en mejsel, för att kolla viket/vilka som "drar" (ger mest) och på så vis justera till alla ger samma mängd....på tomgång...

...Men pumpen blir ju inte ojusterad helt plödsligt utan orsak.... :klia:...så det är väl inte otroligt att något är skadat eller slitet och det är det som är den igentliga orsaken....och att du sedan på en annan gång vid full/del last.... ( även om du drar upp handgasen så att motorn varvar upp så be finner du dig ju ändå i "låg registeret" för motorlast, regulator reglerar ju av mängden ..)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

anders jonsson (trådstartaren)

#7 » 21:31:58, 29-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra ide! bara det blir ljust ska jag prova det.
en annan tanke slog mig mitt i natten... förmodligen helknasigt och omöjligt, men kan kallstarten fastna på bara en cylinder/pumpelement???
köpte traktorn med helstum motor pga att det regnat in i avgasröret, dessutom var insprutningspumpen borta, så den kommer från en annan maskin. den är omfodrad med nya kolvar, ventiler, planad topp och nya spridarspetsar och kalibrerade spridare.
hursomhelst så när jag startade upp motorn första gången gick den fantastiskt fin, bara pyste på låga varv :grin:
men när ja tänker efter så började den gå illa efter det jag använt kallstarten morgonen efter!?

tillfällighet eller ????
anders jonsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:37, 08-09-2009
Maskintyp: Ej angivet

Mikael.Johansson

#8 » 21:46:52, 29-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kallstarten går lika på alla tre.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

anders jonsson (trådstartaren)

#9 » 21:54:02, 29-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, då kan man stryka den :???:
anders jonsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:37, 08-09-2009
Maskintyp: Ej angivet

fredrikolofsson

#10 » 17:47:47, 23-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

kunde du justera insprutningsmängden så det blev bra ? misstänker att min ger olika den med

fredde
fredrikolofsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:31:17, 01-12-2008
Ort: Mönsterås
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5480
Zetor Forterra 140 Hsx
Volvo Ec 25
Volvo Bm 6300 ec10
Volvo L25F
FMG 250-90
Ösa 250-89
BM350
Bm victor
Ferguson FE35
Bm Teddy
Bm 35
Fordson Höglund
David Brown 880
Ferguson Ted 20
Claas Rollant 355 Uniwrap
Clas Dominator 38

63an

#11 » 18:09:17, 23-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min motor går stötigt på uppåtvarv, men den får dras med de tills dieselmeken byggt färdigt!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

mathiast

#12 » 18:16:18, 23-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

fixade en volvo bm 6cyl som bara gick på 5cyl,det var en spridare som läckte internt mellan sektionerna.
Motorn gick inte alls på en cyl och rök inget då all diesel till den cylindern hamnade i spillreturen från spridaren.
Man kan lossa spillrören och se om det kommer mer diesel jämfört med andra spridare på samma motor
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

anders jonsson (trådstartaren)

#13 » 20:03:05, 23-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag lyckades inte få ordning på pumpen, däremot hade ja tur och fick tag i en renoverad utbytespump med garanti för 5000!!

så nu går motorn som en klocka!
anders jonsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:37, 08-09-2009
Maskintyp: Ej angivet

63an

#14 » 17:55:15, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade denna tråd igen å ser ingen förklaring på problemet! Är på jakt efter info om hur vridaxel är byggd och vad som avses med mängdinställning? Vad har matarpumpen att göra i sammanhanget? Enligt instruktionsboken visar de mätrör för 1ans cyl. men ska inte alla uttagen justeras lika? Har sett att 3ans uttag duschar bränsle i mängd när 1+2an ser normala ut med påföljd att 3an stöter kan något/någon fjäder vara för slack eller? Sprängskiserna är skickligt visade man ser inte genomgående axel i helhet eller matarpumpen i detalj! Ja man börjar inte förrns man vet exakt vad som väntar på slagfältet speciellt i vinterkylan nånting är fel men skulle gärna fixa felet utan att riva allt! :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson

#15 » 19:01:58, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det matarpumpen (och tryckregleringsventilen/"överströmmningsventilen" ) har med saken att göra.....ja, om du inte har tillräckligt matartryck, så fyller du inte upp pumpelementen på rätt sätt med diesel....och då kan insprutningsmängden bli olika på olika pumpelement.... ( har du jobbat med tvåtakts motorer, så kan du jämföra matarpumpen med "vevhus kompan" ... :klia: )

Åtgärd/uteslutning. Mät matartrycket, om det är för lågt, åtgärda felet (matarpump, eller ventil.....eller tätt filter/rör/slang...eller luftläkage )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se