Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

LM840 Renovering

62 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

bishbosh2000 (trådstartaren)

#1 » 01:21:01, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo då har man köpt upp sig på en LM840 av 72 års modell.
Har velat haft en sen ja va liten och fick tuffa runt en sväng i lokala bondens 641:a. Har aldrig funnits tid eller pengar och hade man väl pengar så fanns det inga bra objekt till salu.
Men nu fanns det stålar och äntligen lyckades ja snubbla över en lagom sliten maskin till rätt pris.

Bild
Som synes är maskinen nästan ny, enbart körd på söndagar i bästa gåbort kostymen :mrgreen:

Tanken är att den ska renoveras till ett fint skick, har tillgång till lokal med travers, svets,verktyg och lata mekaniker.

För att nämna några av felen så är hytten bortrostad, kylaren läcker, höger fälg är ett hemmabygge, motorluckorna saknas och de som finns är rostiga, glapp i lastaren, glapp i styrningen, elen är en katastrof, hälften av alla reglage kärvar, vatten i växellådsoljan, ALLA knutkors e skrot, vatten i hydrauloljan mm. mm.

Det positiva som kan nämnas är väl att däcken är bra, han drar bra i convertern och trycken ser bra ut, motorn spinner som en skitsur tiger på LSD (ljuddämpare skrot), framaxeln och bromsar är i bra skick. Så nog ska de väl gå att få traktor av den där :grin:

Har bara haft den i en vecka så än så länge har jag inte hunnit med så mycket, gjort lite service på den och bytt oljor i axlar och nav.
Började kolla på varför det var vatten i converteroljan, tidigare ävgarens teori var att oljekylaren läckte. Han sa att den började dra lite dåligt en dag och då upptäckta han vatten i oljan. Han bytte den och körde vidare, efter ett tag så började den dra dåligt igen och han ställde ner maskinen samt satte ut den på blocket.

Började med tömma ur oljan, den såg ut såhär:

Bild

Tog bort rören från oljekylaren och satte tryck i kylsystemet, kom väl typ vatten överallt utom från oljekylaren. Motorkylaren var sprucken i övre delen och en slang till motoroljekylaren läckte en del. Pluggade dessa läckage lite provisoriskt och satte tryck i kylaren igen, höll cirka 1 bars tryck i 30 minuter och sedan kollade jag oljekylaren till convertern. Hade inte kommit en droppe ur den.
Sen om ja använder mitt lite lustiga logiska tänkande så borde väl vattnet omöjligt ha kommit in i convertern den vägen, i och med att det läckte från kylaren och en slang, plus att det dessutom inte fanns nåt gummi kvar på kylarlocket, så kan det ju inte ha funnits nåt tryck i kylsystemet. Och även om det är returoljan i convertern som går genom kylaren så borde det väl vara något litet tryck däri?
Så borde jag inte då ha fått olja i glykolen om det var så att oljekylaren var trasig?

Har i alla fall skruvat tillbaka den och lagt det på hyllan en stund.
Bytte ut oljan i stället och drog ut o gasade runt med maskinen en stund, första gången sen ja va typ 7 som jag körde baklastare. Kändes underbart :hurra:
Tyckte att den drog alldeles utmärkt på alla växlar och trycket höll sig på det gröna. Vet dock inte om man kan lita för mycket på mätaren, ser ut som den har varit med i både ett och två krig. Ska mäta upp trycken med riktig utrustning vid ett senare tillfälle.

Tog in maskinen och bytte olja igen, den här gången såg den lite bättre ut, fortfarande lätt rosa, men jag antar att man kommer att få byta några gånger innan det blir bra. Efter en titt i servicemanualen fick ja reda på att de blir cirka 6 liter kvar i convertern som man inte får ur vid byte.
Drog ut o gasade runt en stund till sen får han stå tills ja får hem lite delar till den.

Ringt runt till lite skrotar och fiskat efter en hytt, hittade en på Laholms Traktordemontering, de hade även motorplåtar i okej skick. Hytten kommer visserligen från en 621, men måtten stämmer så en borde kunna gå att modifiera.
Hittade en framfälg på TK traktordelar också.
Sen beställde jag länklager och P-ändar till styraxeln, packbox till utgående axel 4wd, knutkors drivaxel, knutkors pumpdrivning, växellådsfilter och lite färg.
Beställde en bläster från verktygsboden när ja ändå hade spenderarbyxorna på :vissla:

Och där är vi väl nu ungefär, ska bli greja av i veckan och till helgen. Har tyvärr snöjour så dom planerna kommer väl säker att bli förstörda, men nåt ska ja nog kunna få gjort.

Lite bilder me:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Kollegan skrattade så hon grät över åbäket, han hämnades när hon fastnade i hålet i golvet.
Bild
Blev tvungen att vräka en hyresgäst.
De kan aldrig gå mer än åt he***te...

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bishbosh2000
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:23, 31-01-2015
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM840 -69
Volvo T33 med B20 spis (årsmodell okänt)
Poclain TY45 -71
Scania Vabis L56 -63
Scania LS 86 Super -80



LeifAndersson

#2 » 08:19:05, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla tilv.nr. Kan vara lite äldre än du tror.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MickeB414

#3 » 10:39:53, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

"4074 st LM 840 byggdes under åren 1966 - 1972"
enligt http://www.baklastaren.se
MickeB414
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:29, 24-05-2009
Ort: Norrtälje
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-414
Volvo T 24
Volvo LM 218

LeifAndersson

#4 » 11:00:29, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men bara c.a 70st. "övervintrare" såldes som 1972 års modell och 50-60 gick på export. Så de som såldes som 72:or är oerhört ovanliga.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bishbosh2000 (trådstartaren)

#5 » 12:30:01, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Där ser man på, om ja då tyder det hela rätt så har jag en 69. Gör inte så mycket, väldigt trevlig siffra :cool:

Men vilken årsmodell kom den nya motvikten och orbitrolstyrning på dem? Fick för mig att de va rätt sent :klia:
De kan aldrig gå mer än åt he***te...
Användarvisningsbild
bishbosh2000
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:23, 31-01-2015
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM840 -69
Volvo T33 med B20 spis (årsmodell okänt)
Poclain TY45 -71
Scania Vabis L56 -63
Scania LS 86 Super -80

LeifAndersson

#6 » 13:35:54, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya motvikten och styrningen kom 1969. (Egentligen 1968 med det är bara några st. på slutet.) Från tillv.nr 2292 var det nytt utförande.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bishbosh2000 (trådstartaren)

#7 » 13:44:45, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, man lär sig nåt nytt varje dag. Får tacka så mycket för informationen :grin:
De kan aldrig gå mer än åt he***te...
Användarvisningsbild
bishbosh2000
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:23, 31-01-2015
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM840 -69
Volvo T33 med B20 spis (årsmodell okänt)
Poclain TY45 -71
Scania Vabis L56 -63
Scania LS 86 Super -80

bishbosh2000 (trådstartaren)

#8 » 01:03:04, 10-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag fick ja "nya" hytten till verkstaden, tillsammans med de "nya" motorkåporna.
Blev inte överdrivet mycke gjort, hade massa annat jobb. Men rev ur allt ur hytten som inte va fastsvetsat och dammsög lite så man kunde se hur mycket som hade rostat bort på denna.

Bild
Syns inte så bra på bilden men hela nedre ramen har gjort sitt, även lite rostigt i nederkant på den lilla rutan i taket. Men jämfört med min gamla hytt som man kunde trycka hål i med fingret så e den som ny.


Bild
Bild
Som sagt... lite rost finns de allt, men den ska nog gå att rädda, dörren va i bra skick i alla fall. Och torkarmotorn fungerade fint :grin:

Motorkåporna behöver riktas lite men är överlag i bra skick.

Bild

Blir till att inhandla lite stål och plåt i morron och se om man kan få ordning på hyttbotten.
Tänkte att ja skulle göra det nya golvet i rostfri durkplåt, känns som att det skulle vara bättre både funktionsmässigt och utseendemässigt, är dessutom inne på att flytta över lyft/tilt spakarna på höger sida om stolen i stället, så de sitter där man är van att ha dem. Eller blir det dumt när panel och ratt sitter till vänster?
(lite snabbt mätt med fulögat känns det som att det borde funka)
De kan aldrig gå mer än åt he***te...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bishbosh2000
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:23, 31-01-2015
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM840 -69
Volvo T33 med B20 spis (årsmodell okänt)
Poclain TY45 -71
Scania Vabis L56 -63
Scania LS 86 Super -80

MN

#9 » 09:16:29, 10-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

oavsett materialval så gör golvet som original så det går att serva grejorna som sitter under. Aldrig fattat vitsen med att lappa ett ruttet golv på plats.

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

pelle3

#10 » 10:27:55, 10-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vattnet i oljan, tror du att det kan visa sej när oljekylen blir uppvärmd? Oljekylaren är väl enda stället som olja o vatten möts, så det känns ju rimligt med ett läckage där,,,,,,,,, jag bara tänker högt, så ta inte så allvarligt på min idee

1 person gillar det här inlägget.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

bishbosh2000 (trådstartaren)

#11 » 11:08:32, 10-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:oavsett materialval så gör golvet som original så det går att serva grejorna som sitter under. Aldrig fattat vitsen med att lappa ett ruttet golv på plats.

MN

Jo då, formen blir samma som orginal, bara annat material. Som du säger måste man ju komma åt att smörja.
De kan aldrig gå mer än åt he***te...
Användarvisningsbild
bishbosh2000
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:23, 31-01-2015
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM840 -69
Volvo T33 med B20 spis (årsmodell okänt)
Poclain TY45 -71
Scania Vabis L56 -63
Scania LS 86 Super -80

bishbosh2000 (trådstartaren)

#12 » 11:13:23, 10-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

pelle3 skrev:Vattnet i oljan, tror du att det kan visa sej när oljekylen blir uppvärmd? Oljekylaren är väl enda stället som olja o vatten möts, så det känns ju rimligt med ett läckage där,,,,,,,,, jag bara tänker högt, så ta inte så allvarligt på min idee

Tänka högt är bra, många problem har lösts på det viset genom åren :thumme:
Och när du nu säger det så känns det ju som en möjlighet, metall expanderar ju vid värme. Måste i vilket fall lämna in motorkylaren på rep, så kan ju lika gärna kasta in oljekylaren med, e den trasig lär ju de hitta det.
De kan aldrig gå mer än åt he***te...
Användarvisningsbild
bishbosh2000
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:23, 31-01-2015
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM840 -69
Volvo T33 med B20 spis (årsmodell okänt)
Poclain TY45 -71
Scania Vabis L56 -63
Scania LS 86 Super -80

burmansvägmaskiner

#13 » 11:31:06, 10-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rosa växellådsolja trolig orsak mycke småkörning kondensvatten du är inte den första som har problem.Sällan att kylaren går sönder .Går den sönder så har du motor kylaren fylld med växellådsolja.På grund av växellådstryck går genom kylaren för växellådan.Men du kan kolla gummipluggen på växellådan på ovansidan till vänster om påfyllningen av växellådan sett mot hytten.

1 person gillar det här inlägget.
burmansvägmaskiner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:33:26, 26-11-2009
Ort: altersbruk
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: MATTSSON 266 .MICHIGAN 35 .BM 430.

LeifAndersson

#14 » 11:37:35, 10-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Transmissionsoljorna vill se ut så där i år! Häftiga temperatursvängningar och store metallytor på transmissionerna som samlar "rim" som sedan fäller i oljan. Det hinner inte ventileras bort utan binds i oljan om inte maskinen körs långa pass! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bishbosh2000 (trådstartaren)

#15 » 15:41:52, 10-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är så det ligger till alltså! Skönt att veta, får bli ett par oljebyten till då så kanske det är löst sen, bytte till rak 10 olja efter att ha läst på forumet lite.
Glykolen är fin i han, ingen olja där inte. Har nog bara blivit korta stunder som han varit körd den senaste tiden, förra ägare körde bara upp nån skopa grus till en husgrund lite då o då.

Tackar och bockar för infon :D
De kan aldrig gå mer än åt he***te...
Användarvisningsbild
bishbosh2000
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:23, 31-01-2015
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM840 -69
Volvo T33 med B20 spis (årsmodell okänt)
Poclain TY45 -71
Scania Vabis L56 -63
Scania LS 86 Super -80


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se