Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Lyft tid för skopan på 218

40 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

thiger (trådstartaren)

#31 » 23:31:40, 15-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

man har ju inte nån talang och beskriva............. :lmao2:
thiger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:36, 05-12-2009
Ort: Lycksele
Maskintyp: Traktor
Maskin: db 880 lm218 td



LeifAndersson

#32 » 23:53:02, 15-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

thiger skrev:man har ju inte nån talang och beskriva............. :lmao2:


Jodå, var det ett hydraulsystem till en månlandare eller... :bira:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

VHK116.1

#33 » 23:56:09, 15-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumparna är först kopplade till tanken med en suglednig.
Den är oftast grov och skall ej ha något hinder.
På trycksidan går slangen till ventilen eller ventilerna.
Reducering finns i ventilpaketet eller i separat ledning
till tank. Ventilpaketet har funtionen att till cylindrarna
reglera tryck flöde och funktion. På äldre maskiner var trycket
70-80 Bar. Och till nyare är trycket 150-200 Bar.
Har du 2 pumpar så är den ena kopplade till ventilen för
lyft och tilt. Den andra pumpen är kopplad till separat
ventil för extra funktion. Eller är dessa paralell kopplade?
Det är inte normalt att spakar går tungt. Detta kan bero på
att det finns korrision i systemet.
Flytläge är ett måste om drivhjulen skall ha kontakt
med underlaget vid t.ex snöröjning.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

thiger (trådstartaren)

#34 » 00:14:09, 16-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:
thiger skrev:man har ju inte nån talang och beskriva............. :lmao2:


Jodå, var det ett hydraulsystem till en månlandare eller... :bira:

f-n skapet lättar snart. Skynda ut och titta upp mot skyn :grin: är det en fågel eller ett flygplan nej en 218 :off_topic: :idee3:
thiger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:36, 05-12-2009
Ort: Lycksele
Maskintyp: Traktor
Maskin: db 880 lm218 td

thiger (trådstartaren)

#35 » 00:35:46, 16-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Pumparna är först kopplade till tanken med en suglednig.
Den är oftast grov och skall ej ha något hinder.
På trycksidan går slangen till ventilen eller ventilerna.
Reducering finns i ventilpaketet eller i separat ledning
till tank. Ventilpaketet har funtionen att till cylindrarna
reglera tryck flöde och funktion. På äldre maskiner var trycket
70-80 Bar. Och till nyare är trycket 150-200 Bar.
Har du 2 pumpar så är den ena kopplade till ventilen för
lyft och tilt. Den andra pumpen är kopplad till separat
ventil för extra funktion. Eller är dessa paralell kopplade?
Det är inte normalt att spakar går tungt. Detta kan bero på
att det finns korrision i systemet.
Flytläge är ett måste om drivhjulen skall ha kontakt
med underlaget vid t.ex snöröjning.




Ja det ska nog gå och paralell koppla pumparna eftersom dom är förbundna mellan varandra mellan paketen (en slang)

går det få bort korrision utan att sabba nåt beroende hur mycket det är förstås.Traktorn har ju stått länge så det är troligt att korrision finns. men det brukar finnas lite trix och ideer
thiger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:36, 05-12-2009
Ort: Lycksele
Maskintyp: Traktor
Maskin: db 880 lm218 td

VHK116.1

#36 » 00:50:48, 16-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att kontrollera hydrauloljan så att den är fri
från vatten. Den skall vara klar som diesel.
Är det vatten i så blir den grumlig och grå.
Är det rost på slider i cylindrar och pumpar är det
permanent. Men det skall vara mycket vatten i så fall.
Det är oftast bara att byta olja och köra som vanligt.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

thiger (trådstartaren)

#37 » 11:21:22, 16-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Börja med att kontrollera hydrauloljan så att den är fri
från vatten. Den skall vara klar som diesel.
Är det vatten i så blir den grumlig och grå.
Är det rost på slider i cylindrar och pumpar är det
permanent. Men det skall vara mycket vatten i så fall.
Det är oftast bara att byta olja och köra som vanligt.



Det är ny olja i hela traktorn över 200 liter :grin:

tvättat ur oljetank rengjort filter i tank+ retur bytt alla sugslangar. Oljan är så klar :thumme: att den är svår och se i nivåröret .

Det var lite hydraulolja när jag fick hem den det är lite oroväckande men var nog lite vatten iden ändå

går det och hona i sliderna som i en cylinder( nu spekulerar jag)
thiger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:36, 05-12-2009
Ort: Lycksele
Maskintyp: Traktor
Maskin: db 880 lm218 td

LeifAndersson

#38 » 11:46:14, 16-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får du bara felet konstaterat löser det sig med reparationen. Om ventilen på bakväggen är allvarligt skadad är det lämpligt att koppla om hydraulsystemet så ventilen blir överflödig. Vad jag förstår behöver du inte något fullflödesuttag på din maskin så det är då bara att koppla bort. Och det löser en van hydraulskruvare enkelt.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

thiger (trådstartaren)

#39 » 14:36:21, 16-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo men egot får sej en törn
thiger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:36, 05-12-2009
Ort: Lycksele
Maskintyp: Traktor
Maskin: db 880 lm218 td

caltex

#40 » 08:32:59, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det med det här, vad var problemet ?
caltex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:55:27, 27-11-2005
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: _PA_ och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se