Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Växelproblem med H10/35 baklastare

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

flygaren (trådstartaren)

#1 » 00:34:49, 20-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!

Jag har precis "blivit med" en H10/35 :D

Maskinellt och hydrauliskt är den vad vi kunnat bedöma helt ok.

Fel:
Endast två växlar fram och backen går att lägga i. De andra växlarna går helt enkelt inte att fysiskt få i...


Frågor:

1. Någon som vet hur växlarna ligger på denna modell?

2. Någon som vet var vi kan få tag i en verkstadshandbok/instruktionsbok?

3. Någon som har erfarenhet av detta problem? Är det renovering av växellåda som väntar eller kan det finnas en mindre kostsam lösning?

MVH
Erik
Bild
flygaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:57:24, 15-03-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35

Ford 4500

Volvo H10/35



Bengt Erik Eriksson

#2 » 02:04:47, 20-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen

Kan ju inte den traktorn själv men den är väl relativt enkel.
Kolla i den här downloads filen
så kanske du kan hitta vad/hur man kan göra åt det..


kanske det finn fler filer under downloads till dig...gratis..

hoppas någon annan kan kommma med tipps om specifikt fel....
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Utskrotnings-Magnus

#3 » 02:33:09, 20-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det "tomt" där växlarna skall vara? -Eller är det tvärstopp att få in växeln?
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

flygaren (trådstartaren)

#4 » 03:08:05, 20-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack

Jojag har kikat i T35/36 verkstadshandbok men blev nog mer förvirrad... Växelleägena stämmer inte överens med min h10:a... Jag måste kanske tänka om eftersom lådan måste vara inverterad på något sätt...


När det gäller växellägena är det stumt där de borde vara... vi får inte i dem och det "låter" heller inget när vi försöker...

MVH
Erik
flygaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:57:24, 15-03-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35

Ford 4500

Volvo H10/35

Svedjan83

#5 » 09:51:45, 20-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju minnas fel men har inte H10/35 växlelåda back, 2 , 4 när man trycker ner växelspaken och 1, 3, 5 uppåt, räknat från höger sida när du sitter i hytten.
Svedjan83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:26:04, 24-07-2010
Ort: Skellefte
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hjullastare JCB 416
Hjullastare JCB 410
Bandgrävare Hanix
Baklastare BM 218

flygaren (trådstartaren)

#6 » 12:51:15, 20-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen

Nja, på vår h10 så är backen den enda växeln vi får i genom att föra spaken framåt. Och växlarna "bakåt" i lådan är ett par låga ( 1:an och 2:an kanske).

Men vad tror ni om att det är stumt där de andra växlarna borde sitta?


MVH
Erik
flygaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:57:24, 15-03-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35

Ford 4500

Volvo H10/35

EE

#7 » 13:04:27, 20-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det är stumt på vissa växelpositioner kan bero på kärvande länkage mellan spak och växellåda. Jag minns tyvärr inte hur växlarna ligger, kan ta ett foto under dagen.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#8 » 13:49:20, 20-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

..skulle gissa på glapp i växellänkage. ( föresten har du fram/back-låda? ...ser ju ganska "modern" ut i övrigt...så du inte har flera växelspakar..)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Beirut

#9 » 14:33:59, 20-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Bengt Erik Eriksson

#10 » 14:56:34, 20-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det första jag egentligen tänkte på var att det kan vara fel på "spärrkulorna " dvs de som går i haken på växelföraraxlarna. ev att växelförarna står fel.

Måste nog börja med lite allmän lagning först ändå...

BMs äldre 4WD gick det ju inte att köra påhögväxlarna när driften var i.... :mrgreen:
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 14:59:22, 20-03-2011, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

flygaren (trådstartaren)

#11 » 23:54:10, 20-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för goda råd så här långt!

Jo tråden växellådsbyte har jag lusläst alla 21 sidor men tyvärr beskriver han aldrig felsymptomen för växlarna ( kan ju iof sig skriva till honom och fråga ) Däremot har han en utmärkt instruktion om jag nu behöver ta loss lådan.., :uupps:

När det gäller växellänkage, är det något jag kan justera in på måfå eller är det en vetenskap det också?

Nej tyvärr är det en vanlig låda (enspaks)

Det första jag egentligen tänkte på var att det kan vara fel på "spärrkulorna " dvs de som går i haken på växelföraraxlarna. ev att växelförarna står fel.


Hmm, där tappade du mig... Jag får väl dyka ned i någon allmän teoribok för växellådor :D

Mvh
Erik
Senast redigerad av flygaren 23:55:54, 20-03-2011, redigerad totalt 1 gång.
flygaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:57:24, 15-03-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35

Ford 4500

Volvo H10/35

Bengt Erik Eriksson

#12 » 02:11:40, 21-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

detalj 74 från denna bild som till hör Bm230victor dock.
den håller växelförarna i läge så inte växlaran håppar ur och ger det sköna suget i spaken när de går i läge. utan dom känns växellådan som en sked i kaffekoppen.
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Michael Meier

#13 » 18:19:15, 21-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spaken är ju ombyggd, när maskin var en traktor sitter spaken direkt i vxllådan.
Nu när det är en H10 måste du jobba lite för å få i flera växlar än back och ettan.

Backen är mot stolen framåt, den har du fått i :smile: eftersom du har parkerat den i fållan med elstängsel, dom högre växlarna är åt höger, därmed måste du förflytta hela växelspaken åt höger, antagligen tungt? använd fett i hylsan så glider stången lättare men tungt går det.

:mrgreen: kan inte låta bli att tillägga.. du kan bara flytta i sidled när du har neutralen i :dancing_geek:

*edit* tillägg,

Och hur långt ska man flytta spakknoppen i sidled ? nästan till plåtväggen, 25-30 cm kanske 35cm (har aldrig mätt)
Senast redigerad av Michael Meier 18:25:22, 21-03-2011, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Vroom

#14 » 20:45:45, 21-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Spaken är ju ombyggd, när maskin var en traktor sitter spaken direkt i vxllådan.
Nu när det är en H10 måste du jobba lite för å få i flera växlar än back och ettan.

Backen är mot stolen framåt, den har du fått i :smile: eftersom du har parkerat den i fållan med elstängsel, dom högre växlarna är åt höger, därmed måste du förflytta hela växelspaken åt höger, antagligen tungt? använd fett i hylsan så glider stången lättare men tungt går det.

:mrgreen: kan inte låta bli att tillägga.. du kan bara flytta i sidled när du har neutralen i :dancing_geek:

*edit* tillägg,

Och hur långt ska man flytta spakknoppen i sidled ? nästan till plåtväggen, 25-30 cm kanske 35cm (har aldrig mätt)



Ja, men det är väl inte bara backen som ligger fram? Har H10 35 fem växlar precis som en H10 350? eller färre? Spannet mellan stol och vägg är ju ringa...

Hytten har ju en del att önska som ni ser. Vad gör man åt den? förslag? Kommer man åt mekaniken kring växelsystemet genom golvet?

Hälsningar
Ola (Erik/Flygarens bror)

Bild
Vroom
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:26, 06-04-2010
Ort: Malmö Tomelilla
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM H10 - 35
MF 35 X
Ford 4550

Michael Meier

#15 » 14:46:26, 22-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei Broder !

Njae, vänder man på axeln, som är brukligt, vänder man på alla växlarna.

Och eftersom man sitter bakåfram så blir alla växlellägena spegelvända.

Stoor bild du skicka med, det är bara att böja sei ned å titta under stolen, där har du det mye avancerade... länkaget, originalväxelspaken sitter där den ska sitta på en traktor, men eftersom det sitter en stol i vägen, är den avkapad.

Justermån är väl slägga, rondell och svets.
Är det problem med rost å is å skit i länkaget (röret) så försök att ta bort det...

Om man lyfter bort stolen, öppnar govlet och locket till växellådan syns ju problemet annars.

Kanske ska börja med att to bort stolen och länkaget, för att få en "ren" växelspak ?

Om vi gissar att lådan har fem växlar så ligger det två växlar till höger om backen (framåt)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Cricka och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se