Sida 1 av 2

Växelproblem med H10/35 baklastare

InläggPostat: 00:34:49, 20-03-2011
av flygaren
Hej på er!

Jag har precis "blivit med" en H10/35 :D

Maskinellt och hydrauliskt är den vad vi kunnat bedöma helt ok.

Fel:
Endast två växlar fram och backen går att lägga i. De andra växlarna går helt enkelt inte att fysiskt få i...


Frågor:

1. Någon som vet hur växlarna ligger på denna modell?

2. Någon som vet var vi kan få tag i en verkstadshandbok/instruktionsbok?

3. Någon som har erfarenhet av detta problem? Är det renovering av växellåda som väntar eller kan det finnas en mindre kostsam lösning?

MVH
Erik
Bild

Sv: Växelproblem med H10/35 baklastare

InläggPostat: 02:04:47, 20-03-2011
av Bengt Erik Eriksson
Välkommen

Kan ju inte den traktorn själv men den är väl relativt enkel.
Kolla i den här downloads filen
så kanske du kan hitta vad/hur man kan göra åt det..


kanske det finn fler filer under downloads till dig...gratis..

hoppas någon annan kan kommma med tipps om specifikt fel....

Sv: Växelproblem med H10/35 baklastare

InläggPostat: 02:33:09, 20-03-2011
av Utskrotnings-Magnus
Är det "tomt" där växlarna skall vara? -Eller är det tvärstopp att få in växeln?

InläggPostat: 03:08:05, 20-03-2011
av flygaren
Tack

Jojag har kikat i T35/36 verkstadshandbok men blev nog mer förvirrad... Växelleägena stämmer inte överens med min h10:a... Jag måste kanske tänka om eftersom lådan måste vara inverterad på något sätt...


När det gäller växellägena är det stumt där de borde vara... vi får inte i dem och det "låter" heller inget när vi försöker...

MVH
Erik

Re: Växelproblem med H10/35 baklastare

InläggPostat: 09:51:45, 20-03-2011
av Svedjan83
Kan ju minnas fel men har inte H10/35 växlelåda back, 2 , 4 när man trycker ner växelspaken och 1, 3, 5 uppåt, räknat från höger sida när du sitter i hytten.

InläggPostat: 12:51:15, 20-03-2011
av flygaren
Hej igen

Nja, på vår h10 så är backen den enda växeln vi får i genom att föra spaken framåt. Och växlarna "bakåt" i lådan är ett par låga ( 1:an och 2:an kanske).

Men vad tror ni om att det är stumt där de andra växlarna borde sitta?


MVH
Erik

Sv: Växelproblem med H10/35 baklastare

InläggPostat: 13:04:27, 20-03-2011
av EE
Att det är stumt på vissa växelpositioner kan bero på kärvande länkage mellan spak och växellåda. Jag minns tyvärr inte hur växlarna ligger, kan ta ett foto under dagen.

Sv: Växelproblem med H10/35 baklastare

InläggPostat: 13:49:20, 20-03-2011
av jörgen.ottosson
..skulle gissa på glapp i växellänkage. ( föresten har du fram/back-låda? ...ser ju ganska "modern" ut i övrigt...så du inte har flera växelspakar..)

Sv: Växelproblem med H10/35 baklastare

InläggPostat: 14:33:59, 20-03-2011
av Beirut

Sv: Växelproblem med H10/35 baklastare

InläggPostat: 14:56:34, 20-03-2011
av Bengt Erik Eriksson
Det första jag egentligen tänkte på var att det kan vara fel på "spärrkulorna " dvs de som går i haken på växelföraraxlarna. ev att växelförarna står fel.

Måste nog börja med lite allmän lagning först ändå...

BMs äldre 4WD gick det ju inte att köra påhögväxlarna när driften var i.... :mrgreen:

InläggPostat: 23:54:10, 20-03-2011
av flygaren
Tack för goda råd så här långt!

Jo tråden växellådsbyte har jag lusläst alla 21 sidor men tyvärr beskriver han aldrig felsymptomen för växlarna ( kan ju iof sig skriva till honom och fråga ) Däremot har han en utmärkt instruktion om jag nu behöver ta loss lådan.., :uupps:

När det gäller växellänkage, är det något jag kan justera in på måfå eller är det en vetenskap det också?

Nej tyvärr är det en vanlig låda (enspaks)

Det första jag egentligen tänkte på var att det kan vara fel på "spärrkulorna " dvs de som går i haken på växelföraraxlarna. ev att växelförarna står fel.


Hmm, där tappade du mig... Jag får väl dyka ned i någon allmän teoribok för växellådor :D

Mvh
Erik

Sv: Växelproblem med H10/35 baklastare

InläggPostat: 02:11:40, 21-03-2011
av Bengt Erik Eriksson
detalj 74 från denna bild som till hör Bm230victor dock.
den håller växelförarna i läge så inte växlaran håppar ur och ger det sköna suget i spaken när de går i läge. utan dom känns växellådan som en sked i kaffekoppen.
Bild

Sv: Växelproblem med H10/35 baklastare

InläggPostat: 18:19:15, 21-03-2011
av Michael Meier
Spaken är ju ombyggd, när maskin var en traktor sitter spaken direkt i vxllådan.
Nu när det är en H10 måste du jobba lite för å få i flera växlar än back och ettan.

Backen är mot stolen framåt, den har du fått i :smile: eftersom du har parkerat den i fållan med elstängsel, dom högre växlarna är åt höger, därmed måste du förflytta hela växelspaken åt höger, antagligen tungt? använd fett i hylsan så glider stången lättare men tungt går det.

:mrgreen: kan inte låta bli att tillägga.. du kan bara flytta i sidled när du har neutralen i :dancing_geek:

*edit* tillägg,

Och hur långt ska man flytta spakknoppen i sidled ? nästan till plåtväggen, 25-30 cm kanske 35cm (har aldrig mätt)

Sv: Växelproblem med H10/35 baklastare

InläggPostat: 20:45:45, 21-03-2011
av Vroom
Michael Meier skrev:Spaken är ju ombyggd, när maskin var en traktor sitter spaken direkt i vxllådan.
Nu när det är en H10 måste du jobba lite för å få i flera växlar än back och ettan.

Backen är mot stolen framåt, den har du fått i :smile: eftersom du har parkerat den i fållan med elstängsel, dom högre växlarna är åt höger, därmed måste du förflytta hela växelspaken åt höger, antagligen tungt? använd fett i hylsan så glider stången lättare men tungt går det.

:mrgreen: kan inte låta bli att tillägga.. du kan bara flytta i sidled när du har neutralen i :dancing_geek:

*edit* tillägg,

Och hur långt ska man flytta spakknoppen i sidled ? nästan till plåtväggen, 25-30 cm kanske 35cm (har aldrig mätt)



Ja, men det är väl inte bara backen som ligger fram? Har H10 35 fem växlar precis som en H10 350? eller färre? Spannet mellan stol och vägg är ju ringa...

Hytten har ju en del att önska som ni ser. Vad gör man åt den? förslag? Kommer man åt mekaniken kring växelsystemet genom golvet?

Hälsningar
Ola (Erik/Flygarens bror)

Bild

Sv: Växelproblem med H10/35 baklastare

InläggPostat: 14:46:26, 22-03-2011
av Michael Meier
Hei Broder !

Njae, vänder man på axeln, som är brukligt, vänder man på alla växlarna.

Och eftersom man sitter bakåfram så blir alla växlellägena spegelvända.

Stoor bild du skicka med, det är bara att böja sei ned å titta under stolen, där har du det mye avancerade... länkaget, originalväxelspaken sitter där den ska sitta på en traktor, men eftersom det sitter en stol i vägen, är den avkapad.

Justermån är väl slägga, rondell och svets.
Är det problem med rost å is å skit i länkaget (röret) så försök att ta bort det...

Om man lyfter bort stolen, öppnar govlet och locket till växellådan syns ju problemet annars.

Kanske ska börja med att to bort stolen och länkaget, för att få en "ren" växelspak ?

Om vi gissar att lådan har fem växlar så ligger det två växlar till höger om backen (framåt)