Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

varför lades tillverkning av volvo bm baklastare ner

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

magloman

#16 » 13:20:38, 08-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter en belarus 82hk td i
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Tycko Mikiasson

#17 » 20:08:23, 08-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte Belarus en primitiv motor som ska skjutas igång med endera tryckluft eller krutladdning. Sedan går den så länge bränslet räcker. Som en tändkulemotor ungefär. Näst intill skottsäker som ett vitryskt helvetesmaskin. Det skulle vara roligt att importera en maskin kanske tanten utanför ICA affären kan fixa fram en.

6 personer gillar det här inlägget.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

Aqualize

#18 » 20:46:58, 08-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Är dom kopierade när det gäller motor växellåda axlar också?
63an skrev:De är nog inte EU-godkända! :vissla:

Men visst är väl Rumänien med i EU , är det inte en fri inre marknad i EU.
Göran i Björnarbo

Nja. Svenska snuset får ju inte säljas hur som helst. Rumänen kanske förhandlade sig till en undantag för sina baklastare när de gick med i EU! :skratta3:
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Bengt Erik Eriksson

#19 » 22:17:46, 08-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite nyfiken på vad det är för transmission i rumänen..

Nä tyko nu tror ja du fantiserar om något bysmide från sibirien.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

ls76

#20 » 22:31:58, 08-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Belarus håller minst samma klass som Zetor och Ursus, så Tycko innan du dömer någon så prova först eller fråga med erfarenhet av dom annars blir det bara förutfattade meningar.
Hälsn. Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

bonnen513

#21 » 22:33:38, 08-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Lite nyfiken på vad det är för transmission i rumänen..

Nä tyko nu tror ja du fantiserar om något bysmide från sibirien.

fast det är inte helt ovanligt att det sitter en liten bensinmotor som startmotor
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Bengt Erik Eriksson

#22 » 22:48:47, 08-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gör det ju på caterpillar med.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

PeterR

#23 » 01:04:37, 09-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:
Bengt Erik Eriksson skrev:Lite nyfiken på vad det är för transmission i rumänen..

Nä tyko nu tror ja du fantiserar om något bysmide från sibirien.

fast det är inte helt ovanligt att det sitter en liten bensinmotor som startmotor


Belarus 150 hade bensinare för starten, 50/52 och 80/82 hade det inte. Vi hade en 52:a, ny 1976, transmissionen var horribel med raka drev osv. på Sovjetmanér. De förhållandevis små framhjulen med portalaxlar var nog inte ideala för lastarmontage. Styrningen med servo var så komplicerad att det gick tyngre att svänga än om den inte funnits. Komforten var så att säga... inte!
Men, priset var en tredjedel eller lägre än för övriga märken, framkomligheten i terräng var ofattbart imponerande, motorns segdragningsförmåga var i klass med äldre BM eller bättre, bränsleförbrukningen var låg, den startade i ALLA väder oavsett temperatur. Kort sagt en slitvarg (motorn alltså). Dessutom var det flera trälårar med verktyg i leveransen, visserligen av ryskt snitt, men ändå. En garvad mekaniker påstod att motorn var en kopia på någon IH motor, men som vanligt när Sovjeterna kopierade något, var den ganska grovhuggen "när dom vill kopiera en synål, blir det en stoppnål"
Enligt Magloman så är detta en td, sannolikt mycket modernare en vad jag beskriver. Kanske nåt bra?

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

magloman

#24 » 01:48:27, 09-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fel av mig, ej turbo!
Belarus D243 står det ju.

Mer info om motorn som tydligen görs i Minsk:
http://www.eht-triptis.de/shop/media/pd ... ual%20.pdf




Lade till manualen här:
Belarus D-243/D-245 operation and maintenance
/Holger
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman

#25 » 01:52:36, 09-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den finns med turbo o heter då D245

Bilder från pdf ovan:

Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/08/f1ff3027d7f8f03b696e247a0e3c16c6.jpg

Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/08/d737920e250c1ce433c852896d19ae53.jpg

Kanske nån känner igen om det är kopia på nån annan motor?

Vad kostar en sån o köpa, kanske alternativ vid kostsam renovering av en svensk baklastare?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman

#26 » 02:01:23, 09-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

I ungern verkar en sån motor kosta drygt ?3000 plus moms

Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/08/2f6562904cb2c651f075a640a5a56ca3.jpg

Hitta en vanlig bild:
Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/08/81686d4b6c13b4acd92016d0d96895de.jpg

Sprängkåpan, nån som känner igen den bultdelningen bara sådär?

Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/08/8a91718b1c1c9f6916567b58df103e63.jpg
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Alla maskiner har sina olika egenskaper. Man jobbar ständigt med att hitta det bästa flytet i körningen. En 4wd hjullastare är lättare att hantera. Men kostar mer. En jordbrukare med frontlastare i prisklass med en beg. baklastare är inte heller midjestyrd och avsevärt klenare. Fördelen är förstås trepunktslyften och sidodörrar. Så behovet styr. Om pengar inte räknas är baklastaren ointressant. Men det är ju sällan pengar inte räknas. :-)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Björns Maskin o Transport
1 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:16, 07-07-2015
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 621

LeifAndersson

#28 » 06:54:42, 09-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Faktum är att en komponentbyggd baklastare skulle bli dyrare än en ramstyrd maskin. Ska något byggas på baklastarkonceptet så krävs det att det finns en ganska färdig basmaskin att tillgå. I den Rumänska skapelsen sitter det en Belarus med lantbruksdäck och allt. Finns även några äldre byggen därifrån där man kopierat själva baklastarekonceptet redan tidigare efter eget huvud men sedan valde man att kopiera hela lastaggregatet från LM 620 i detalj. Vet inte om de köpte konceptet från Lundbergs eller om de bara snodde det rakt över, men exakt lika är det.
Faktum är att den definitiva spiken i kistan för både baklastarna och traktorgrävarna från Volvo slogs i när Volvo beslutade att upphöra med traktortillverkningen. Dessa produkter med Valmet 705/805 under skalet skulle vara omöjliga att marknadsföra som Volvomaskiner. Och basmaskinen baserad på en gammal 650 och en ändå äldre hydraultransmission var nog en billig förutsättning att öht. producera maskiner med det 30 år gamla konceptet till marknadsmässigt pris! Att ta fram ett nytt komponentbyggt chassi till de maskinerna vore som att börja tillverka hjul i trä igen fast med modernare teknik. Den typen av maskiner tillverkades på övertid redan när det av någon anledning fanns efterfrågan främst på den "lokala" marknaden. Men den sista serien av främst baklastarna var inte helt lätta att bli av med trots allt, så verkligheten hade kommit i fatt ändå på slutet. Hela 42** serien som Volvo tillverkade själva fanns ju vid den tiden på marknaden, så intresset för legotillverkade maskiner lär ha varit väldigt svalt från Volvos sida och skulle nog avslutats tidigare om inte samarbetet med legotillverkarna varit under så många år och inget man bara avvecklar hur som helst med hedern i behåll!
Baklastaren dog egentligen med 621/641, 642 var mer en överlevare som modifierades för att så mycket som möjligt passa in i den nya serien lastmaskiner under en övergångstid mest bara för att fasa ut tillverkningen! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen

#29 » 12:37:36, 09-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycko Mikiasson skrev:Är inte Belarus en primitiv motor som ska skjutas igång med endera tryckluft eller krutladdning. Sedan går den så länge bränslet räcker. Som en tändkulemotor ungefär. Näst intill skottsäker som ett vitryskt helvetesmaskin. Det skulle vara roligt att importera en maskin kanske tanten utanför ICA affären kan fixa fram en.


ls76 skrev:Belarus håller minst samma klass som Zetor och Ursus, så Tycko innan du dömer någon så prova först eller fråga med erfarenhet av dom annars blir det bara förutfattade meningar.
Hälsn. Bosse


Tror nog att man ska läsa TM:s inlägg med en viss portion ironi där. :lmao:

Mycket har man väl hört om Belarus men sällan att motorerna inte skulle snurra och gå, jag hade nog blivit mera orolig om det stått "BMC-copy" (eller kanske Ford 256 :mrgreen: ) eller liknande i specen.

Nåja jag tycker väl att Rumänerna kan få ha sitt lilla 30 år gamla tjuveri för sig själva där borta för om Volvo mot förmodan skulle göra nåt åt saken blir väl ytterligare 100 pers arbetslösa och då tar de kanske med sig greve dracula på bussen norröver,,,,,,

Denna typ av fynd är annars otroligt underhållande :off_topic: likt att Golf 1:an fanns i produktion fram till 2009 i Sydafrika (och bussen ännu längre i Brasilien.)

Bild
Originalets URL: http://content.worldcarfans.co/2009/11/medium/5901687.jpg

Bild
Originalets URL: http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2007/04/citigolf_r_lo_004.jpg

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#30 » 13:02:20, 09-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är väl inte säkert det är tjuveri? De kan ju ha köpt rättigheter och ritningsunderlag från volvo och av den anledningen inte får exportera dem? Nu minns jag inte vad de heter och hur det gick för dem men det var ju nån i enviken som köpte rättigheter och hela lagret reservdelar till nå gamla väghyvlar också och drog igång nån renoveringsservice och uppgradering. Ganska dödfödd ide i sverige men han var väldigt positiv...............
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se